- Nazwa przedmiotu:
- Systemy transportowe APM ATS (Automated People Movers - Automated Transportation System)
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, prof. nzw., Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do kolokwiów 17 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu automatyki, systemów pomiarowych, teorii optymalizacji, telematyki.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z najnowszymi systemami transportowymi określanymi w literaturze anglosaskiej terminem Automated Transit Systems and Automated People Movers. Pod pojeciem tym rozumiemy systemy, na które składają się pojazdy całkowicie zdalnie poruszające się (bez motorniczego), wybierające w sposób "inteligentny" optymalną drogę podróży, optymalizujące parametry podróży.
- Treści kształcenia:
- Wyjaśnienie pojęć: APM (Automated People Movers), ATS (Automated Transit Systems), oraz pojęć skorelowanych AGT (Automated Guided Transit), PRT (Personal Rapid Transit). Technologie telematyczne stosowane w tego typu systemach transportowych. Hierarchiczne systemy sterowania i zarządzania ruchem. Struktura mechaniczna systemów: pojazdy, infrastruktura torowa, infrastruktura przystankowa. Niezawodność i bezpieczeństwo. Modelowanie i symulacja ruchu, wybrane techniki modelowania z wykorzystaniem teorii automatów komórkowych. Modelowanie i symulacja właściwości dynamicznych. Systemy PodCar: integracja technologii PRT i samochodu autonomicznego. Sformułowanie zadania optymalizacji dla sieci PRT. Rozwiązanie zadania optymalizacji.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: dwie prace sprawdzające. Każda zawiera 6 pytań otwartych - należy odpowiedzieć na 4.
Ocena podsumowująca: egzamin - 6 pytań otwartych. Należy odpowiedzieć na 4 pytania oraz zaliczyć poprzednio wspomniane dwie prace, aby zaliczyć przedmiot.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Vukan R.Vuchic "Urban Transit Systems and Technology" John Wiley and Sons, INC 2007;
[2] Markus Theodor Szillat "A low level PRT Microsimulation", University of Bristol Press 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- www.simt.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2017/2018.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę z zakresu podstaw projektowania systemów AMP & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W02
- Ma wiedzę z zakresu infrastruktury informatycznej systemów APM & ATS
Weryfikacja: Ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisenby
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- Ma wiedzę z zakresu formułowania zadań optymalizacji dla transportu APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi przeprowadzić syntezę sieci APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U21, Tr1A_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15, InzA_U07, T1A_U14, InzA_U06
- Efekt U02
- Potrafi sformułować zadanie optymalizacji dla sieci PRT
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U20, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, InzA_U06, T1A_U13, InzA_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01