Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura transportu drogowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jacek Kukulski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP111
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą dot. wykładu 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 6 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 22 godz, konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 22 godz, konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
wykład: brak, projekt: 15 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami konstruowania, budowy i utrzymania sieci drogowej, drogi samochodowej, obiektów inżynierskich i skrzyżowań drogi. Wykazanie roli i znaczenia infrastruktury liniowej i punktowej transportu w organizacji i realizacji przewozów transportem samochodowym. Przekazanie studentom umiejętności doboru parametrów technicznych drogi. Uzasadnienie potrzeby podziału i klasyfikacji dróg miejskich i pozamiejskich. Przedstawienie metodyki projektowania drogi samochodowej , doboru konstrukcji nawierzchni drogowych i technologii ich wykonania. Wykazanie konieczności utrzymania dróg samochodowych przy zastosowaniu różnych technologii i usprzętowienia.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Charakterystyka transportu samochodowego. Infrastruktura liniowa transportu samochodowego. Pas drogowy i jego elementy. Klasyfikacja dróg. Plan sytuacyjny, przekrój podłużny i poprzeczny drogi. Zagadnienie widoczności. Skrzyżowania dróg, obiekty inżynierskie, specyfika dróg przeznaczonych dla ruchu szybkiego. Infrastruktura punktowa transportu samochodowego: urządzenia postojowe, komunikacyjne i techniczne. Wskazówki do projektowania i budowy infrastruktury punktowej, w tym dróg wewnątrz zakładów przemysłowych. Konstrukcja nawierzchni drogowych, oraz wskazówki do wyboru ich rozwiązania. Utrzymanie dróg samochodowych. Treść ćwiczeń projektowych: Opracowanie koncepcji odcinka drogi samochodowej na zadanym wycinku terenu obejmująca: trasowanie, obliczenia, profil podłużny, plan sytuacyjno-wysokościowy, przekroje poprzeczne, roboty ziemne, dobór warstw nawierzchni drogowej.
Metody oceny:
Ćwiczenie projektowe - na podstawie wykonanego projektu, wykład - zaliczenie sprawdzianu testowego. Ocena zintegrowana z ćwiczeń i wykładu
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J. Infrastruktura transportu samochodowego. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2006. 2. Kukiełka J., Szydło A. Projektowanie i budowa dróg. WKiŁ, Warszawa 1986. 3. Rolla S., Rolla M., Żarnoch W. Budowa dróg. WSiP, Warszawa 1998. 4. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz. U. nr 43, poz. 430,1999. 5. Walawski J.Ksztaltowanie zamiejscowej sieci drogowej, WKiŁ Warszawa 1984. 6. Zagadnienia utrzymania i eksploatacji dróg i ulic. Pod red. B. Stypułkowskiego, WKiŁ Warszawa 1995. 7. Lewinowski Cz. Wymiarowanie podatnych nawierzchni drogowych, PWN Warszawa 1980. 8. Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych. 9. Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych . 10. Drogi samochodowe. Nawierzchnie drogowe. Podział, nazwy, określenia: PN-87/S-02201.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą infrastruktury liniowej transportu samochodowego, klasyfikacji dróg i ulic.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą planu sytuacyjnego, przekroju podłużnego i poprzecznego drogi.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą pasa drogowy, jego elementów oraz obiektów inżynierskich.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W04
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą infrastruktury punktowej transportu samochodowego: urządzeń postojowych, komunikacyjnych i technicznych.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania i budowy infrastruktury punktowej, w tym dróg wewnątrz zakładów przemysłowych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W06
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą konstrukcji nawierzchni drogowych, oraz wskazówki do wyboru ich rozwiązania.
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W07
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą utrzymanie dróg samochodowych.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W08
zna zasady kształtowania geometrii drogi samochodowej i doboru konstrukcji nawierzchni
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
posiada biegłość i sprawność do konstruowania drogi samochodowej
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami i zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U14, Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: