Nazwa przedmiotu:
Eksploatacja środków transportu wewnętrznego
Koordynator przedmiotu:
prof dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP214
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 19 godz., przygotowanie się do zaliczenia 20 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykład ze Środków Transportu. Wskazany, choć nie bezwzględnie konieczny wykład ze Środków Transportu Wewnętrznego.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teorią i praktyką eksploatacji środków transportu wewnętrznego. Wykład obejmuje problemy 3 podstawowych rodzajów środków transportu wewnętrznego, tj. dźwignic, przenośników i wózków jezdniowych, a także urządzeń specjalistycznych. Przedstawia i omawia wybrane problemy eksploatacyjno-ruchowe tych urządzeń w tym w szczególności związane z bezpieczeństwem. Ćwiczenia polegają na praktycznym wykorzystaniu wybranych treści wykładu w obliczeniach analitycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu Podstawy obliczania mechanizmów urządzeń transportu wewnętrznego. Obliczenia kinematyczne przekładni obiegowych. Złożone układy cięgnowe w środkach transportu wewnętrznego. Grupy natężenia pracy dźwignic i ich mechanizmów. Udźwigi urządzeń transportu wewnętrznego jako kryterium bezpiecznej eksploatacji – cechowanie elementów dźwignic, bezpieczna eksploatacja zawiesi cięgnowych i chwytno-zaczepowych. Stateczność ustrojów dźwignic w kontekście obciążenia i problemy obciążenia dźwignic wiatrem. Stateczność wzdłużna i poprzeczna wózków podnośnikowych w kontekście obciążenia, prędkości jazdy i minimalnego promienia skrętu. Skuteczność hamulców wózków jezdniowych – wymagania. Urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i ostrzegawcze wózków jezdniowych. Urządzenia pomocnicze obsługi jednostek ładunkowych, regały magazynowe, itp. Wydajność teoretyczna indywidualnych urządzeń i rzeczywista urządzenia jako elementu systemu transportowego. Przesłanki określania wymagań i doboru urządzeń transportu wewnętrznego. Bezpieczeństwo montażu i eksploatacji dźwignic – przepisy dozoru technicznego. Dozór w stosunku do innych środków transportu wewnętrznego. Treść ćwiczeń audytoryjnych Zakres ćwiczeń odpowiada tematyce wykładów. Ćwiczenia obejmują wykonanie z udziałem studentów 3 przykładów rachunkowych dotyczących badania stateczności dźwignic, stateczności wózków jezdniowych i hamulców wózków.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia bieżące i 1 kolokwium poprawkowe. Ćwiczenia projektowe – zaliczane na podstawie średniej z ocen z 2 sprawdzianów przeprowadzonych na ćwiczeniach.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Piątkiewicz A., Sobolski R. - Dźwignice 2. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II, 3. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane, 4. Markowski M. – Przenośniki 5. Polański A. – Mechanizacja Wewnętrznego Transportu 6. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2,
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną umożliwiającą wykonanie obliczeń funkcjonalnych mechanizmów i układów linowych środków transportu wewnętrznego, przydatnych w problemach eksploatacji
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02, Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W02
Posiada wiedzę teoretyczną umożliwiającą określanie grup natężenia pracy dźwignic i ich mechanizmów
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W03
Posiada wiedzę dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa dźwignic i zawiesi z nimi współpracujących z punktu widzenia udźwigu
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W04
Posiada wiedzę dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa dźwignic z punktu widzenia ich stateczności, w tym obciążenia wiatrem
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia – 2 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
Posiada wiedzę dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa wózków jezdniowych z punktu widzenia ich stateczności w różnych warunkach ruchu i pracy
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia – 2 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02, Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W06
Zna podstawowe przepisy dozoru technicznego, istotne przy montażu i w eksplatacji dźwignic oraz dla innych urzadzeń transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada przygotowanie merytoryczne i sprawność inżynierską do rozpoznania i określenia wielkości lub charakterystyk bezpieczeństwa typowych dźwignic i wózków jezdniowych
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane), ćwiczenia - 2 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U14, Tr2A_U20
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt U02
Posiada umiejetności biegłego posługiwania się analitycznymi narzędziami rozpoznania i przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji dźwignic i wózków jezdniowych
Weryfikacja: cwiczenia – 2 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U10, Tr2A_U14
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: