Nazwa przedmiotu:
Inteligentne systemy sterowania i diagnostyki
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Mariusz Rychlicki, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP242
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.), zapoznanie się ze wskazaną literaturą 25 godz., przygotowanie się do zaliczenia 8 godz., wykonywanie sprawozdań 36 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt ECTS (47 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz., wykonywanie sprawozdań 36 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiada wiedzę z zakresu podstaw elektroniki i elektrotechniki oraz podstaw telekomunikacji
Limit liczby studentów:
wykład: brak, laboratorium: 12 osób
Cel przedmiotu:
Poznanie inteligentnych systemów sterowania i diagnostyki, ze szczególnym uwzględnieniem procesów akwizycji, archiwizacji i transmisji danych oraz ich korekcji i ochrony przed błędami. Poznanie podstawowych urządzeń, mechanizmów i zjawisk wykorzystywanych podczas diagnostyki i sterowania w systemach telematyki transportu.
Treści kształcenia:
Wykład: Pojęcie systemu sterowania i diagnostyki, charakterystyka, klasyfikacja, definicje. Wprowadzenie do transmisji informacji, pojęcie systemu przesyłania informacji, pierwotne systemy komunikacji i transmisji. Kodowanie sygnałów, wymagania dla sygnałów cyfrowych, synchronizacja, kodowanie, kody, rozkład gęstości widmowej mocy sygnału, wady sygnału cyfrowego, kodowanie liniowe. Kompresja danych i metody zabezpieczania danych przed błędami, korekcja. Lokalne interfejsy wymiany danych. Architektura sieci informatycznej pojazdów, badania i diagnostyka, pokładowe systemy diagnostyczne. Protokoły i standardy systemów transmisji danych, magistrale danych, protokoły diagnostyczne. Czujniki, cechy i klasyfikacje, zasada działania, rodzaje i typy. Czujniki oraz detektory radarowe i lidarowe. Akwizycja, rejestracja i archiwizacja danych. Rejestracja wartości przyspieszeń, wykorzystanie w detekcji zdarzeń Laboratorium: Lokalne interfejsy cyfrowe i magistrale danych. Kompresja danych, korekcja i zabezpieczanie przed błędami. Radarowa detekcja pojazdów i pomiar prędkości. Protokoły i standardy wymiany informacji w systemach sterowania i diagnostyki. Czujniki pomiarowe, akwizycja i archiwizacja danych. Rejestracja wartości przyspieszeń i detekcja zdarzeń. Aplikacje systemów sterowania i diagnostyki.
Metody oceny:
Wykład: ocena podsumowująca: 1 lub 2 kolokwia dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych oraz znajomości podstawowych wzorów oraz ew. egzamin ustny. Ćwiczenia: ocena podsumowująca: 6 kartkówek dotyczących znajomości wybranych problemów teoretycznych oraz 6 sprawozdań z ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Mielczarek W.: Szeregowe interfejsy cyfrowe, HELION Gliwice 1993; 2. Bogusz J.: Lokalne interfejsy cyfrowe, BTC, Warszawa 2004; 3. Haykin S.: Systemy telekomunikacyjne tom 1 i 2, WKŁ, Warszawa 2004; 4. Hajduk Z.: Mikrokontrolery w systemach zdalnego sterowania, BTC Warszawa 2005; 5. Zimmermann W., Schmidgall R.: Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy , WKŁ, Warszawa 2008; 6. Praca zbiorowa: Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa 2008; 7. Fryśkowski B., Grzejszczyk E.: Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa 2009; 8. Praca zbiorowa,: Czujniki w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa 2010; 9. Frei M.: Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej. Budowa, diagnostyka, obsługa, WKŁ, Warszawa 2010; 10. Gajek A., Juda Z.: Czujniki, WKŁ, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
www.twt.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną dotyczącą właściwości systemów sterowania i diagnostyki
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
Zna wielkości (parametry) charakteryzujące urządzenia akwizycji i transmisji danych cyfrowych
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe systemów transmisji sterowania i diagnostyki
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W04
Rozumie procesy zachodzące w systemach sterowania i diagnostyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ich zastosowań w transporcie
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi biegle stosować odpowiednie metody do analizy systemów sterowania i diagnostyki stosowanych w transporcie
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U09, Tr2A_U10
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt U02
Umie posługiwać się aparaturą pomiarową
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K04
Powiązane efekty obszarowe: