Nazwa przedmiotu:
Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej I
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMS252
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., ćwiczenia laboratoryjne 9 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 9 godz., przygotowanie do zaliczenia wykładu 7 godz., udział w egzaminach 2 godz, konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 1 godz.), wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 16 godz., przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń lab. 6 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., ćwiczenia laboratoryjne 9 godz., udział w egzaminach 2 godz, konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym ćwiczenia laboratoryjne 9 godz., konsultacje w zakresie laboratorium 1 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 16 godz., przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń lab. 6 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pojazdy samochodowe. Silniki samochodowe. Diagnostyka samochodowa.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, laboratorium: zespoły do 10 studentów
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z praktycznymi aspektami zastosowań metod i urządzeń diagnostyki pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów oraz budową i funkcjonowaniem linii i stanowisk diagnostycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podstawy technologii budowy stanowisk diagnostycznych. Linie diagnostyczne, ich wyposażenie standardowe i dodatkowe. Oprogramowanie wspomagające pracę linii i stanowisk diagnostycznych. Przegląd konstrukcji analizatorów spalin i dymomierzy w badaniach silników spalinowych oraz testerów diagnostycznych przeznaczonych dla silników ZS i ZI. Praktyczne aspekty zastosowań systemów diagnostyki pokładowej (OBD). Zalety i wady badań silnika i układu napędowego na hamowni podwoziowej. Kontrola stanu układu kierowniczego za pomocą metod i urządzeń diagnostycznych występujących w różnych obiektach zaplecza motoryzacji. Niewyważenie kół jezdnych – metody i urządzenia przeznaczone do kontroli stanu technicznego i obsługi kół. Metody oceny stanu zawieszenia - zróżnicowanie metod i urządzeń zależnie od procesu technologicznego obsługi. Praktyczne aspekty zastosowań metod i stanowisk do oceny stanu i skuteczności działania hamulców. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Ćwiczenia laboratoryjne odpowiadają programowi wykładu. Obejmują prezentację zakresu badań i wyposażenia stacji kontroli pojazdów (SKP), badanie zasobnikowego układu wtryskowego typu common rail silników ZS, ocenę emisji toksycznych związków spalin silników spalinowych ZI i ZS oraz przegląd urządzeń do diagnostyki i oceny stanu układu kierowniczego samochodu. W miarę praktycznych możliwości, przewiduje się wizytę w obiekcie zaplecza motoryzacji (stanowisko, linia diagnostyczna, SKP) w celu przedstawienia studentom funkcjonujących w warunkach rzeczywistych (a nie w laboratorium uczelnianym) stanowisk i urządzeń diagnostycznych.
Metody oceny:
Egzamin pisemny i ustny. Sprawozdania z ćwiczeń, zaliczenia pisemne i ustne.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Lozia Z. (red. ), Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2007r. ISBN: 978-83-7207-632-8. 2. Prawo o ruchu drogowym – tekst jednolity, 3. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma wiedzę o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W02
zna podstawowe pojęcia związane z diagnozo-waniem obiektów technicznych, a w szczegól-ności pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego)
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
zna ideę stosowania, pełnione zadania i zasadę działania systemu diagnostyki pokładowej OBD i EOBD w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W06
ma wiedzę o trendach rozwojowych metod lokalizacji uszkodzeń w pojazdach samochodo-wych oraz urządzeń diagnostycznych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U09
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt U02
potrafi przeprowadzać pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćwiczenia 1 – 4, realizacja zadań i wykonanie sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: