- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Gabriel Wlazłowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK121
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin pracy studenta wynosi 125, na co składają się:
- wykład: 30h
- ćwiczenia 45h
- zapoznanie się literaturą do wykładu, przygotowanie sie do egzaminu: 24
- rozwiązanie zadań domowych, przygotowanie się do ćwiczeń: 25
- konsultacje: 1h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - wykład: 30h
- ćwiczenia 45h
- konsultacje: 1h
Razem: 76h co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - ćwiczenia 45h
- rozwiązanie zadań domowych, przygotowanie się do ćwiczeń: 25
Razem: 70h co odpowiada 2.8 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia45h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Student zdobywa umiejętność rozwiązywania prostych problemów z dziedziny mechaniki i termodynamiki. Zaznajamia się z podstawowymi zasadami, na których zbudowana jest fizyka klasyczna.
- Treści kształcenia:
- Plan wykładu:
Mechanika.
Kinematyka: prędkość, przyspieszenie, tor ruchu.
Układ inercjalny, prawa Newtona, transformacja Galileusza.
Zasady zachowania: pędu, momentu pędu, energii. Praca. Energia potencjalna.
Ruch harmoniczny, rezonans, tłumienie.
Siła grawitacji, zagadnienie dwóch ciał oddziałujących grawitacyjnie, prawa Keplera.
Siły pozorne w nieinercjalnych układach odniesienia: siła odśrodkowa, siła Coriolisa.
Termodynamika.
Informacje o budowie materii, pojęcie stanu układu, parametry stanu, stan równowagi.
Temperatura, ciepło, praca, zasady termodynamiki, entropia.
Plan ćwiczeń:
Uzupełnienia z matematyki:
Wprowadzenie pojęcia pochodnej funkcji. Pochodna wektora.
Całkowanie. Całka oznaczona. Interpretacja geometryczna całki oznaczonej.
Układ współrzędnych: wersory osi. Układ kartezjański i biegunowy.
Mechanika.
Kinematyka: prędkość, przyspieszenie, tor ruchu. Ruch po okręgu.
Zastosowanie praw Newtona: rzut pionowy, rzut ukośny.
Zderzenia.
Ruch ciał w obecności sił tarcia.
Ruch ciał w polu grawitacyjnym. Predkość ucieczki.
Elementy kinematyki bryły sztywnej. Moment bezwładności.
Termodynamika.
Równanie stanu dla gazu doskonałego.
Wybrane procesy termodynamiczne: izotermiczny, izochoryczny, adiabatyczny, izobaryczny.
- Metody oceny:
- Na ocenę końcowa składa się ocena z egzaminu oraz ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa obliczana jest według formuły: (ocena końcowa) = 0.5*(ocena z egzaminu) + 0.5*(ocena z ćwiczeń), przy czym student musiu uzyskać ocenę co najmniej 3.0 z ćwiczeń i egzaminu.
Egzamin: w formie testu w sesji egzaminacyjnej.
Ćwiczenia: kolokwium podczas ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- W. Bogusz, J. Garbarczyk, F. Krok, Podstawy fizyki, OWPW 1999
J. Orear, Fizyka, T.I -II, WNT 1993
I.W. Sawieliew, Kurs fizyka, T.I-III, PWN 1987-1989
J. Blinowski, J. Trylski, Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie
R. Resnick, D. Halliday, Fizyka, T.I-II, PWN 1989
R.P. Feynman, R.B. Leighton, Feynmana wykłady z fizyki, T.I-V, PWN 2001
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizyki obejmująca mechanikę i termodynamikę
Weryfikacja: - egzamin końcowy,
- kolokwium na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: - kolokwium na ćwiczeniach
- sudenci rozwiązują w domu zadania domowy, których rozwiązania prezentują następnie na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) — podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe: