- Nazwa przedmiotu:
- Kształtowanie krajobrazu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Adrianna Kupidura
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMK116
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych, w tym wizje lokalne na obszarach badań: 8 x 3 godz. = 24 godz.
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 50 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
(- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych, w tym wizje lokalne na obszarach badań: 8 x 3 godz. = 24 godz.
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 85 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe informacje z zakresu ekologii, historii urbanistyki. Znajomość oprogramowania ArcGIS i AutoCAD.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi teoriami dotyczącymi struktury i funkcjonowania krajobrazu oraz z ich wpływem na kształtowanie przestrzeni. Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom zasad i metod wykorzystywanych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego, kulturowego i wizualnego.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Krajobraz - definicja pojęcia. Krajobraz w przepisach prawa. Historyczne krajobrazy kulturowe - czytanie krajobrazu, genius loci. Krajobraz jako dziedzictwo. Struktura i organizacja krajobrazu - fizjonomiczne oraz przyrodnicze jednostki przestrzenne. Funkcjonowanie systemów krajobrazowych. Zasady kształtowania krajobrazu w aspekcie ochrony wartości przyrodniczych i struktury ekologicznej. Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich. Kształtowanie terenów zieleni w miastach. Kształtowanie krajobrazu w krajach Unii Europejskiej i na świecie.
Projekt: Studium krajobrazu kulturowego miasta - wybrane elementy. Studium krajobrazu kulturowego i przyrodniczego wsi. Inwentaryzacja zasobu krajobrazowego wsi w terenie. Opracowanie koncepcji kształtowania krajobrazu obszaru wiejskiego. Krajobraz jako przedmiot ochrony - analiza zapisów wybranych dokumentów. Krajobraz w ocenie oddziaływania na środowisko projektu scalenia i wymiany gruntów - opracowanie studium środowiskowego.
- Metody oceny:
- Wykład: pisemny sprawdzian z tematyki wykładów
Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, prezentacja i obrona koncepcji kształtowania krajobrazu oraz studium środowiskowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bielska A., Kupidura A., 2013: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa;
Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R., 2013: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Seria Monografie: Gospodarka Przestrzenna, Warszawa;
Bogdanowski J., 1976: Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Wyd. PAN Ossolineum, Kraków;
Bogdanowski J., Łuczyńska-Bruzda M., Nowak Z., 1979: Architektura krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa;
Bogdanowski J., 1999, Metoda jednostek i wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (JARK-WAK) w studiach i projektowaniu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków;
Chmielewski T.J., 2012: Systemy krajobrazowe. Struktura-funkcjonowanie-planowanie, PWN, Warszawa;
Cullen G., 1961: Townscape. London, The Architectural Press;
Drapella-Hermansdorfer A., (red.), 2004: Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje. Część I. Saksonia, Brandenburgia, Berlin, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław;
Drapella-Hermansdorfer A., (red.), 2005: Kształtowanie krajobrazu. Idee, strategie, realizacje. Część II. Londyn i okolice, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław;
Klemens J., 2007: Zarys historii kształtowania ogrodów od Starożytności do Baroku, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice;
Kupidura A., 2013: Dziedzictwo krajobrazowe w gospodarowaniu przestrzenią, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Prace naukowe, Geodezja, z. 53, Warszawa
Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., 2011: Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, PWN, Warszawa;
Lynch K., 2011: Obraz miasta, Wyd. Archivolta, Kraków, Wejchert K., 1984 (2010 reprint): Elementy kompozycji urbanistycznej, Wyd. Arkady, Warszawa;
Majdecki L., 1981: Historia ogrodów. Przemiany formy i konserwacja, PWN, Warszawa;
Pawłowska K. (red.), 2001: Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków;
Richling A., Solon J., 2011: Ekologia krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa;
Różańska A., Krogulec T., Rylke J., 2002: Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, Wyd. SGGW, Warszawa;
Wojciechowski I., 1987: Ekologiczne podstawy kształtowania środowiska, Wyd. PWN, Warszawa;
Wolski P., 2002: Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć, Wyd. SGGW, Warszawa;
Żarska B., 2005: Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie oceny stanu zasobów krajobrazowych oraz zasad i metod kształtowania krajobrazu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03, T2A_W04, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- potrafi analizować uwarunkowania kształtowania krajobrazu oraz rozumie wieloaspektowość tego procesu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U09, K_U11_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U02, P2A_U08, S2A_U03, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie ochrony, planowania i zarządzania zasobami krajobrazowymi
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05