- Nazwa przedmiotu:
- Geografia ekonomiczna i społeczna, statystyka publiczna i demografia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alina Muzioł-Węcławowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SIK.214
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 (udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz., udział w konsultacjach: 3 x 1 godz. = 3 godz., przygotowanie do egzaminu i uczestnictwo w egzaminie: 15 godz. + 2 godz. = 17 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 35 (udział w wykłdach: 15 x 2 godz. = 30 godz., udział w konsultacjach: 3 x 1 godz. = 3 godz. uczestnictwo w egzaminie: 2 godz. Nakład pracy studenta w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego w w zajęciach wynosi 35 godz., co odpowiada 1,5 punktu ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 15 (przygotowanie do egzaminu = 15 godz., co odpowiada 0,5 punktu ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość mapy politycznej, ekonomicznej i fizyczno-geograficznej świata, Europy i Polski, podstawowa wiedza geograficzna na poziomie szkoły średniej, orientacja we współczesnych problemach społecznych i gospodarczych.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Pozyskanie wiedzy o podstawowych powiązaniach przestrzennych we współczesnym świecie, uwarunkowaniach lokalizacyjnych działalności człowieka, zapoznanie studentów z podstawowymi problemami gospodarczymi i społecznymi Polski na tle krajów Europy (w tym Unii Europejskiej) i świata w aspekcie zróżnicowań przestrzennych. Orientacja w systemie statystyki publicznej i umiejetność korzytsania z zasobów informatycznych GUS (na poziomie podstawowym)
- Treści kształcenia:
- 1. Przedmiot, zadania i metody geografii ekonomicznej, kierunki rozwoju. Pojęcia regionu i regionalizacji.
2. Zróżnicowania warunków działalności gospodarczej, zróżnicowania kulturowe i społeczne.
3. Współczesna mapa polityczno-gospodarcza świata.
4. Rozwój, rozmieszczenie i struktura ludności. Migracje.
5. Proces urbanizacji i rozwój miast.
6. Przekształcenia społeczne (struktury społeczne, religijne, etniczne) i demograficzne.
7. Zróżnicowanie struktur demograficznych i społecznych w miastach polskich.
8. Surowce, procesy uprzemysłowienia, działalność przemysłowa i jej transformacja.
9. Struktura przestrzenna rolnictwa a problemy wyżywienia.
10. Infrastruktura komunikacyjna i transportowa.
11. Rozwój gospodarczy - konsekwencje dla środowiska. Rozwój zrównoważony.
12. Problemy integracji i współpracy regionalnej; globalizacja gospodarki a rozwój lokalny.
13. Regionalny wymiar transformacji społeczno-gospodarczej w Polsce.
14. Statystyka publiczna – podstawy prawne
15. Rejestry urzędowe: REGON, TERYT
16. Zasoby informacyjne statystyki publicznej
17. Spisy Powszechne
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu pisemnego. Egzamin obejmuje odpowiedzi na kilka pytań z zakresu wiedzy przedstawianej na wykładach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Rozwój miast w Polsce. Raport wprowadzający MRR opracowany na potrzeby przygotowania przeglądu OECD krajowej polityki miejskiej w Polsce, 2010, MRR, Warszawa
Liszewski S. (red.), 2008, Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Wrona J., Rek J., 2006, Podstawy geografii ekonomicznej. PWE, Warszawa.
Węcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku. PAN, IG i PZ , Monografie tom 6, Warszawa.
Domański R. 2004, Geografia ekonomiczna Ujęcie dynamiczne. PWN, Warszawa.
Eurostat Regional Yearbook 2014, 2014, EUROSTAT
Informator GUS, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014
Statystycznie mówiąc, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2013
Prognoza ludności na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014
- Witryna www przedmiotu:
- www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- zna i rozumie uwarunkowania rozwoju demograficznego i zjawiska urbanizacji oraz ich znaczenie dla gospodarki
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W03
- zna podstawowe teorie lokalizacji i rozumie zjawisko koncentracji zabudowy i zagospodarowania
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W01
- rozumie powiązania między środowiskiem przyrodniczym a gospodarką i życiem społecznym w skali świata i kraju
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi interpretować mapy społeczno-gospdoarcze, graficzne prezentacje danych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U02
- potrafi wyjaśnić znaczenie warunków geograficznych dla lokalizacji działalności gospodarczej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- potrafi interpretować zróżnicowania przestrzenne zjawisk gospodarczych i społecznych, ma śwaidomość dynamiki zmian
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt S01
- nabywa umiejętności konsultowania koncepcji i decyzji związanych z lokalizacją działalności gospodarczej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: