Nazwa przedmiotu:
Fizyka
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Gabriel Wlazłowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK121
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin pracy studenta wynosi 125, na co składają się: - wykład: 30h - ćwiczenia 45h - zapoznanie się literaturą do wykładu, przygotowanie sie do egzaminu: 24 - rozwiązanie zadań domowych, przygotowanie się do ćwiczeń: 25 - konsultacje: 1h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład: 30h - ćwiczenia 45h - konsultacje: 1h Razem: 76h co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia 45h - rozwiązanie zadań domowych, przygotowanie się do ćwiczeń: 25 Razem: 70h co odpowiada 2.8 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia45h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
znajomość fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Student zdobywa umiejętność rozwiązywania prostych problemów z dziedziny mechaniki i termodynamiki. Zaznajamia się z podstawowymi zasadami, na których zbudowana jest fizyka klasyczna.
Treści kształcenia:
Plan wykładu: Mechanika. Kinematyka: prędkość, przyspieszenie, tor ruchu. Układ inercjalny, prawa Newtona, transformacja Galileusza. Zasady zachowania: pędu, momentu pędu, energii. Praca. Energia potencjalna. Ruch harmoniczny, rezonans, tłumienie. Siła grawitacji, zagadnienie dwóch ciał oddziałujących grawitacyjnie, prawa Keplera. Siły pozorne w nieinercjalnych układach odniesienia: siła odśrodkowa, siła Coriolisa. Termodynamika. Informacje o budowie materii, pojęcie stanu układu, parametry stanu, stan równowagi. Temperatura, ciepło, praca, zasady termodynamiki, entropia. Plan ćwiczeń: Uzupełnienia z matematyki: Wprowadzenie pojęcia pochodnej funkcji. Pochodna wektora. Całkowanie. Całka oznaczona. Interpretacja geometryczna całki oznaczonej. Układ współrzędnych: wersory osi. Układ kartezjański i biegunowy. Mechanika. Kinematyka: prędkość, przyspieszenie, tor ruchu. Ruch po okręgu. Zastosowanie praw Newtona: rzut pionowy, rzut ukośny. Zderzenia. Ruch ciał w obecności sił tarcia. Ruch ciał w polu grawitacyjnym. Predkość ucieczki. Elementy kinematyki bryły sztywnej. Moment bezwładności. Termodynamika. Równanie stanu dla gazu doskonałego. Wybrane procesy termodynamiczne: izotermiczny, izochoryczny, adiabatyczny, izobaryczny.
Metody oceny:
Na ocenę końcowa składa się ocena z egzaminu oraz ocena z ćwiczeń. Ocena końcowa obliczana jest według formuły: (ocena końcowa) = 0.5*(ocena z egzaminu) + 0.5*(ocena z ćwiczeń), przy czym student musiu uzyskać ocenę co najmniej 3.0 z ćwiczeń i egzaminu. Egzamin: w formie testu w sesji egzaminacyjnej. Ćwiczenia: kolokwium podczas ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
W. Bogusz, J. Garbarczyk, F. Krok, Podstawy fizyki, OWPW 1999 J. Orear, Fizyka, T.I -II, WNT 1993 I.W. Sawieliew, Kurs fizyka, T.I-III, PWN 1987-1989 J. Blinowski, J. Trylski, Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie R. Resnick, D. Halliday, Fizyka, T.I-II, PWN 1989 R.P. Feynman, R.B. Leighton, Feynmana wykłady z fizyki, T.I-V, PWN 2001
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizyki obejmująca mechanikę i termodynamikę
Weryfikacja: - egzamin końcowy, - kolokwium na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: - kolokwium na ćwiczeniach - sudenci rozwiązują w domu zadania domowy, których rozwiązania prezentują następnie na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) — podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: