Nazwa przedmiotu:
Ekologia i ochrona środowiska
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. Alina Maciejewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
152 (- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz., - udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - dokończenie (w domu) referatów do ćwiczeń: 15 x 2 godz. = 30 godz., - konsultacje związane z realizacja referatów i do wykładów: 5 x 2 godz. = 10 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja referatów 20 godz., - przygotowanie do egzaminu i ćwiczeń i obecność: 15 godz + 2 godz. = 17 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 152 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
102 (- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz., - udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - konsultacje związane z realizacja referatów i wykładów: 5 x 2 godz. = 10 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - przygotowanie do egzaminu i ćwiczeń i obecność: 15 godz + 2 godz. = 17 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 102 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
122 (- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - dokończenie (w domu) referatów do ćwiczeń: 15 x 2 godz. = 30 godz., - konsultacje związane z realizacja referatów i do wykładów: 5 x 2 godz. = 10 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja referatów 20 godz., - przygotowanie do egzaminu i ćwiczeń i obecność: 15 godz + 2 godz. = 17 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 152 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, ekologii.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza nt.ekologii, ekologii krajobrazu, ochrony srodowiska, systemów prawa ochrony środowiska.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: FUNKCJONOWANIE I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO. Podstawowe pojęcia: środowisko przyrodnicze, ochrona środowiska, degradacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekultywacja. Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Wpływ czynników antropogenicznych na funkcjonowania geoekosystemów. Wpływ czynników naturalnych i antropogenicznych na funkcjonowanie geoekosystemów. Układy ekologiczne funkcjonujące w przestrzeni. Struktura i organizacja układów ekologicznych. Struktura troficzna i przestrzenna biocenozy. Cykle biogeochemiczne. Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Cechy i struktura populacji. Interakcje miedzy populacjami. WYBRANE PROBLEMY DEGRADACJI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i skutki środowiskowe. Charakterystyka naturalnych i antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza. Negatywne zjawiska takie jak: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, zakwaszenie gleb, korozja metali, eutrofizacja wód jako efekt zanieczyszczenia powietrza. Zanieczyszczenia wód i skutki środowiskowe. Rodzaje zanieczyszczeń wód – chemiczne, fizyczne, biologiczne. Źródła zanieczyszczeń wód opadowych, wód podziemnych, wód powierzchniowych, Zanieczyszczenie wód morskich. Skutki środowiskowe zanieczyszczenia wód. Przyczyny degradacji gleb. Funkcje gleb w środowisku. Geotechniczna degradacja gleb powodująca zniekształcenie rzeźby terenu. Fizyczna degradacja gleb. Biologiczna degradacja gleb. Chemiczna degradacja gleb. POLITYKA EKOLOGICZNA W UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ WPŁYW NA ZMIANY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA Strategia zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego – geneza oraz istota tej strategii. Oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze jako wyznacznik do gospodarowania przestrzenią. Współpraca regionalna i międzynarodowa w zakresie ochrony środowiska. ĆWICZENIA: Opis i prezentacja wybranego ekosystemu środowiska Polski, wybranej kategorii zanieczyszczenia środowiska. Prezentacjatechnik przeciwdziałania tym zanieczyszczeniom. Aktywny udział w ćwiczeniach.
Metody oceny:
Egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów. Prezentacja projektu opisu wybranego ekosystemu i kategorii zanieczyszczeń. Wykazanie się wiedza nt. ekologii ochrony środowiska z wykładów i prezentowanych materiałów oraz z literatury przedmiotu. Aktywność na ćwiczeniach i obecność na zajeciach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Górka K., Poskrobko B., Radecki W., „Ochrona środowiska”, PWE, Warszawa 2001. Kalinowska A., "Ekologia wybór przyszłości", NFOŚ, W-wa 1991. Praca zbiorowa pod redakcją Bieszczada St i Soboty J., „Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego”, Wyd. AR Wrocław 1998. Więckowski St.K, Więckowska I., „Globalne zagrożenia środowiska”, WSP Kielce 1999. Zimny H., „Wybrane zagadnienia z ekologii”, Wyd. SGGW, W-wa 1994. Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R., "Ekologia", Wyd PWN, Warszawa 2009 B. Dobrzański i inni - "Ochrona środowiska przyrodniczego", Wyd. PWN, Warszawa 2009 E. Symonides - "Ochrona przyrody", Wyd. UW 2008 Z. Fischer, Magomedow M., - "Ekologia, krajobraz, energia", KUL 2004
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W19_UR
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt w 1
Zna mechanizmy rządzące procesami zachodzącymi w środowisku przyrodniczym jak i antropogenicznym. Orientuje się w podstawowych uwarunkowaniach prawnych związanych z ochroną środowiska
Weryfikacja: Zaliczenie egzaminu i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W 2
Zna formy prezentacji różnych komponentów środowiska i potrafi ja prezentowac w róznych formach (graficznych, statystycznych)
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń ( referaty) i egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt U 1
Ma umiejętności czytania i przetwarzania materiałów źródłowych nt. środowiska, wyciągac wnioski i tworzyć syntezy do dokumentów planistycznych.
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu i referatów na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U 2
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz pracować w grupach. Naby ł umiejetność tworzenia harmonogramów nt. opracowań pisemnych jak i wystapień publicznych.
Weryfikacja: Zaliczenie egzaminu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K 1
Osiagnie kompetencje nat źródeł danych ich pozyskania oraz przetwarzania a także prezentowania publicznie
Weryfikacja: Zalicza egzamin i ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K 2
Nabył kompetencji zarówno do pracy zespołowej jak i kierowanie grupą.
Weryfikacja: Zda egzamin i zaliczy ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: