Nazwa przedmiotu:
Przyrodnicze uwarunkowania w projektach przestrzennych 
Koordynator przedmiotu:
dr Bożena Degórska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK406
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe 60h, w tym: obecność na wykładach - 30h, obecność na zajęciach projektowych - 30h Pozostałe godziny: przygotowanie do zajęć projektowych - 15h zapoznanie się ze wskazaną literaturą i aktami prawnymi - 15h sporządzenie inwentaryzacji planistycznej wskazanego obszaru (poza pracownią) - 20h dokończenie raportu i projektu w wersji numerycznej - 20h przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 20h Razem nakład pracy studenta 150h = 5p. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach - 30h, obecność na zajęciach projektowych - 30h Razem: 60h co odpowiada 2,5 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na zajęciach projektowych - 30h przygotowanie do zajęć projektowych - 15h zapoznanie się ze wskazaną literaturą i aktami prawnymi - 15h sporządzenie inwentaryzacji planistycznej wskazanego obszaru (poza pracownią) - 20h dokończenie raportu i projektu w wersji numerycznej - 20 h Razem 100h co odpowiada 3,5 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: - procesów kształtujących powierzchnię Ziemi, - geografii fizycznej Polski, - siedliskoznawstwa stosowanego - podstawowych uwarunkowań prawnych ochrony środowiska i krajobrazu w Polsce - jakości i zagrożeń środowiska w Polsce, - zależności zachodzących między komponentami środowiska przyrodniczego, ich stanem a działalnością gospodarczą człowieka, - podstaw planowania przestrzennego, - kartografii i stosowania programów GIS.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz wykorzystania jej do sporządzania projektów przestrzennych, a także przygotowanie do pracy w zespołach projektowych oraz administracji państwowej i samorządowej.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Podejście systemowe do środowiska w planowaniu przestrzennym. 2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w teorii i praktyce. 3. Zakres merytoryczny opracowania ekofizjograficznego. 4. Regulacje prawne w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego. 5. Polityka przestrzenna kraju w odniesieniu do środowiska. 6. Problematyka przyrodnicza w planowaniu przestrzennym na poziomie regionalnym i lokalnym. 7. Optymalizacja funkcjonalno-przestrzenna struktury przyrodniczej w projektowaniu przestrzennym, z uwzględnieniem dobrych praktyk stosowanych na świecie. 8. Kształtowanie optymalnej struktury przyrodniczej w skali regionalnej i ponadregionalnej. 9. Planowanie optymalnej struktury przestrzennej miast i obszarów miejskich z uwzględnieniem funkcji biologicznych, klimatycznych i aerosanitarnych, społecznych, ochronnych, strukturotwórczych, estetyczno-krajobrazowych, ekonomicznych oraz problematyki ochrony przed naturalnymi i antropogenicznymi zagrożeniami. ĆWICZENIA PROJEKTOWE: 1. Analiza treści przykładowych planów wykonywanych na poziomie regionalnym i lokalnym – z położeniem nacisku na zagadnienia związane z obszarem środowisko, w tym m.in. normatywy i wskaźniki dotyczące kształtowania środowiska. 2. Podstawy metodyczne i opracowanie koncepcji sieci ekologicznej dla wybranego obszaru. 3. Opracowanie koncepcji systemu wymiany i regeneracji powietrza dla dużego miasta. 4. Opracowanie syntetycznego projektu zagospodarowania przestrzennego wskazanego obszaru miejskiego ukierunkowanego na optymalizację struktury przyrodniczej oraz na rozwój zielonej infrastruktury (skala studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – 1:25 000 lub 1:20 000) 5. Dyskusja nad bieżącymi problemami zagospodarowania przestrzennego, związanymi z planowaniem i ochroną środowiska (Tematy przygotowywane przez studentów realizowane na wybranych zajęciach). 6. Prezentacja , dyskusja i ocena projektów.
Metody oceny:
Wykład – egzamin pisemny - pytania otwarte Projekt – średnia ocen z kolokwium, prac projektowych, fory prezentacji i dyskusji nad projektem
Egzamin:
tak
Literatura:
Derucka Iwona., Prawne gwarancje realizacji zadań ochrony środowiska w procedurze planowania przestrzennego w gminie, Wyd. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław 2013. [http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/42816/Prawne_gwarancje_realizacji_zadan.pdf] Dubel Krystyna, 2001, Ochrona i kształtowanie środowiska. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno. Jędraszko Andrzej, 1998, Planowanie środowiska i krajobrazu w Niemczech na przykładzie Stuttgartu, Unia Metropolii Polskich, Warszawa. Jędraszko Andrzej, 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce, drogi i bezdroża regulacji ustawodawczych, Unia Metropolii Polskich, Wydawnictwo PLATAN, Kryspinów Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. [ http://strateg.stat.gov.pl/strategie_pliki/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju_2030.pdf ], [http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_przestrzenna/kpzk/strony/koncepcja_przestrzennego_zagospodarowania_kraju.aspx] Kozłowski Stefan, 2002, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku. Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy [http://architektura.um.warszawa.pl/zmiany-studium] Szponar Adolf, 2003, Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Akty prawne dotyczące planowania przestrzennego (sejm.gov.pl).
Witryna www przedmiotu:
www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna zasady i wskaźniki zrównoważonego rozwoju przestrzennego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
Ma wiedzę o w zakresie zagadnień prawnych dotyczącą planowania środowiska i krajobrazu.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów pracy studenta w drodze ustnego sprawdzenia przygotowania studentów do tematu zajęć z zadanego do samodzielnego zapoznania się materiału, ocena projektu, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W03
Ma wiedzę w zakresie uwarunkowań przyrodniczych kraju i głównych kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W15_SR
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W04
Ma wiedzę na temat zakresu i metod analizy uwarunkowań przyrodniczych dla celów planistycznych.
Weryfikacja: Ocena projektu, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
Ma szczegółową wiedzę w zakresie obszarów ustanawianych na podstawie przepisów odrębnych.
Weryfikacja: Ocena projektu, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W15_UR
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W06
Ma szczegółową wiedzę na temat kształtowania i funkcjonowania zielonej infrastruktury, a zwłaszcza sieci ekologicznych i zielonych pierścieni wokół dużych miast.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt W07
Ma ugruntowaną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych zagrożeń oraz sposobów ich ograniczania.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt W8
Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie ochrony przyrody.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów pracy studenta w drodze ustnego sprawdzenia przygotowania studentów do tematu zajęć z zadanego do samodzielnego zapoznania się materiału
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt W9
Ma wiedzę dotyczącą środowiska oraz zakresu i metod analizy uwarunkowań przyrodniczych dla celów opracowania dokumentacji planistycznej.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W08, K_W14, K_W15_SR, K_W15_UR, K_W16, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W22, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , , , , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wdrażać zasady i wskaźniki zrównoważonego rozwoju w procesie planowania przestrzennego.
Weryfikacja: Ocena części tekstowej i kartograficznej projektu, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Potrafi interpretować zapisy aktów prawnych w zakresie przyrodniczych uwarunkowań planowania przestrzennego i stosować je w procesie sporządzania planów.
Weryfikacja: Ocena sporządzonego projektu i jego obrony, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
Potrafi pozyskiwać informacje o środowisku z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w procesie planowania przestrzennego.
Weryfikacja: Ocena postępu prac nad projektem. Ocena sporządzonego projektu i obrony.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U04
Potrafi zaprojektować optymalną sieć ekologiczną w skali regionalnej i lokalnej oraz strukturę zielonego pierścienia wokół dużego miasta.
Weryfikacja: Ocena sporządzonego projektu i jego obrony, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt U5
Potrafi zaprojektować system wentylacji dużego miasta.
Weryfikacja: Ocena projektu tematycznego, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt U6
Potrafi analizować i interpretować uwarunkowania przyrodnicze oraz określać wynikające z nich kierunki i zasady zagospodarowania przestrzennego dla obszaru planu.
Weryfikacja: Ocena postępu prac nad projektem, ocena sporządzonego projektu, jego i obrony przyjętych rozwiązań i zapisów, egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U11, K_U13, K_U20_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma umiejętność pracy w zespole.
Weryfikacja: Weryfikacja ma miejsce w trakcie zajęć projektowych na drodze obserwacji pracy zespołu sporządzającego projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K02
Ma świadomość wagi skutków błędnych decyzji w zakresie zrównoważonego rozwoju przestrzennego i ekorozwoju dla człowieka, środowiska i krajobrazu oraz wyrobioną świadomość zawodowej i społecznej odpowiedzialności przy podejmowaniu decyzji odnoszących się do zagospodarowania środowiska.
Weryfikacja: Ocena świadomości skutków przyjetych rozwiązań podczas dyskusji nad planem, egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt K3
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania i odpowiedzialności członków zespołu w trakcie realizacji projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , , , , ,