Nazwa przedmiotu:
Technologie informacyjne
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Andrzej Borkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
GP.SIK326
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
obecność na zajęciach w pracowni komputerowej- 30h, przygotowanie do zajęć w pracowni komputerowej - 20h, konsultacje - 15 h, razem 65h, co odpowiada 2 pkt. ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na zajęciach w pracowni komputerowej- 30h, konsultacje - 15 h, razem 45h, co odpowiada 2 pkt. ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na zajęciach w pracowni komputerowej- 30h, przygotowanie do zajęć w pracowni komputerowej - 20h, konsultacje - 15 h, razem 65h, co odpowiada 2 pkt. ETCS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera. Podstawowa znajomość aplikacji AutoCAD oraz ArcGIS.
Limit liczby studentów:
Grupa może liczyć maksymalnie 30 osób.
Cel przedmiotu:
W ramach przedmiotu studenci poznają technologie związane z przetwarzaniem i prezentowaniem informacji, ze szczególnym naciskiem na przetwarzanie informacji w formie graficznej. Zajęcia obejmują zasady tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej oraz możliwości ich zastosowania w celach prezentacji naukowej i technicznej. Celem zajęć jest sprawne użycie oprogramowania specjalistycznego GIS oraz 3D.
Treści kształcenia:
Grafika wektorowa CAD - narzędzia programu AutoCAD - jednostki i kalibracja rastra, - tabele, - bloki, - zaawansowane opcje wydruku, - praca na warstwach, - publikacja do formatu DWF i PDF, - opcja e-Transmit. Grafika wektorowa – narzędzia programu AutoCAD Map 3D - jednostki, - układy współrzędnych, - tworzenie warstw obiektów geoprzestrzennych, - tabele danych, - tematyzacja, - podłożenia i praca z formatami .pdf i .dwf, - opcje wydruku.
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie oddanych projektów oraz analizy oprogramowania projektowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Revit Architecture 2011. Podręcznik użytkownika, Autodesk Inc., 2010 2. Kozłowski W., Fijka J., Szajrych K. Revit Architecture 2010. AEC DESIGN 2010. 3. AutoCad Map 3D 2009. Podręcznik użytkownika, Autodesk Inc., 2008 4. Majewski M. Mój pierwszy projekt – AutoCad Map 3D. Tech Data Polska. Autodesk Inc., 2011 5. Węgierek P., Stępień A. Autodesk AutoCAD: poziom zaawansowany 2D, Lublin, 2014.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
ma wiedzę na temat oprogramowania typu GIS, w tym aplikacji open source, zna podstawowe formaty danych przestrzennych
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu mapy pokrycia/użytkowania terenu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W2
ma wiedzę na temat zastosowania systemów GIS do tworzenia i generowania map tematycznych, zna podstawowe i zaawansowane narzędzia oprogramowania CAD
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego podstawowych poleceń i zmiennych systemowych w oprogramowaniu AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W3
ma wiedzę na temat dostępnych układów współrzędnych, zna możliwości kalibracji podkładów rastrowych oraz ich blokowania przed edycją
Weryfikacja: ocena kalibracji podkładów w aplikacjach AutoCAD (CAD) oraz AutoCAD Map 3D (GIS)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W4
ma wiedzę dotyczącą grupowania warstw tematycznych, zna możliwości inwentaryzacji i gospodarowania przestrzeni
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego tworzenia warstw płaskich (CAD) oraz warstw geoprzestrzennych (GIS)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
potrafi korzystać z literatury przedmiotu oraz zasobów internetowych (portale branżowe, fora dyskusyjne)
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego pobierania i korzystania z bloków podstawowych, parametrycznych oraz dynamicznych w aplikacji AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2
ma umiejętność samokształcenia się, potrafi sprawnie posługiwać się Pomocą programu oraz korzystać z zasobów internetowych
Weryfikacja: ocena umiejętności wyszukania i skorzystania z Pomocy programu AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U3
potrafi posługiwać się zaawansowanymi narzędziami aplikacji AutoCAD oraz AutoCAD Map 3d, potrafi tworzyć kompozycje kartograficzne na układzie
Weryfikacja: ocena projektów inwentaryzacji urbanistycznej oraz mapy pokrycia terenu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U4
potrafi korzystać z serwisów Web Map Service (WMS) oraz portali mapowych, potrafi wektoryzować i tworzyć dane przestrzenne
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
rozumie ideę tzw. long life learning (uczenia się przez całe życie), ma świadomość samodzielnej nauki oprogramowania projektowego
Weryfikacja: ocena projektów końcowych oraz oddanych analiz oprogramowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K2
potrafi konsultować swoje projekty ze specjalistami w danej dziedzinie
Weryfikacja: ocena udziału w konsultacjach z innymi nauczycielami akademickimi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: