- Nazwa przedmiotu:
- Rozwój obszarów wiejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Bielska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 3 godz. = 21 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 18 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 10 godz. + 2 godz. = 12 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- udział w zaliczeniu 2 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 37 godz., co odpowiada 1,5 punktom ECTS.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
(- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 3 godz. = 21 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 18 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 73 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczone przedmioty: Podstawy gleboznawstwa, Ochrona środowiska, Rozwój obszarów wiejskich (sem. 5), Kataster nieruchomości
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze specyfiką procesu scalenia i wymiany gruntów (aspekty prawne i techniczne), będącego elementem kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich. Uzyskanie wiedzy dotyczącej struktury przestrzennej gospodarstw rolnych w Polsce oraz problemów z tym związanych. Umiejętność zastosowania zapisów ustawy o scaleniu i wymianie gruntów dotyczących wydzielania gruntów zamiennych w praktyce na obszarze testowym.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD: Charakterystyka powierzchniowa i przestrzenna obszarów wiejskich w Polsce. Podstawowe pojęcia i ich charakterystyka dotycząca obszarów wiejskich: struktura agrarna, struktura władania i użytkowania gruntów, gospodarstwo rolne. Cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość. Podstawy prawne scalania i wymiany gruntów. Procedury prawne i techniczne scalania gruntów. Szacunek porównawczy gruntów scalanych. Etapy projektowania w pracach scaleniowych. Efekty prac scaleniowych. PROJEKTY: wykorzystując oprogramowanie ArcGiS, dla obszaru testowego: 1. wykonanie studiów: użytkowania, glebowego, władania; 2. przeprowadzenie szacunku porównawczego gruntów; 3. opracowanie koncepcji projektu wymiany gruntów.
- Metody oceny:
- Wykład - kolokwium w formie testu otwartego. Projekty - prezentacja i obrona koncepcji projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.); Bielska Anna, Kupidura Adrianna: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.; Akińcza, Małgorzata, 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław; Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN; Kuźnicki, Białousz, Skłodowski, 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa; Sobolewska-Mikulska, Pułecka, 2007: „Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich” preskrypt Wydawnictwa PW.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- zna procedury prawne zawarte w obowiązującej ustawie o scaleniu i wymianie gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_2
- zna procedury techniczne związane z procesami scalenia i wymiany gruntów, zna różnice występujące między tymi procesami
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_3
- zna rolę administracji rządowej i samorządowej w procesach scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_4
- ma wiedzę na temat struktury gospodarstw rolnych w Polsce, rozumie problemy z tego wynikające
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_5
- ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań przyrodniczych mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_6
- ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania materiałów kartograficznych dla potrzeb opracowania projektów scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- potrafi określić cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość w danej likalizacji
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_2
- potrafi wykonać szacunek porównawczy gruntów według kryteriów uwzględnionych w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów dla obszaru testowego
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów wykonanego dla obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_3
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem procesu scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_4
- potrafi pracować indywidualnie; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego projektu; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: zaliczenie kolejnych etapów pracy oraz obrona projektu w wyznaczonym terminie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_5
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą wykonania uproszczonego projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_6
- potrafi prawidłowo ocenić warunki glebowe, użytkowanie gruntów oraz stan władania gruntami, na tej podstawie potrafi zaproponować zmiany mające pozytywny wpływ na rozwój badanego obszaru
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się wynikającą między innymi z ciągłych przemian społecznych i gospodarczych, zna możliwości dokształcania się
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_2
- ma świadomość ważności i rozumie przyrodnicze i socjologiczne aspekty i skutki scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe: