Nazwa przedmiotu:
Gleboznawstwo
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż Antoni Szafranek, prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
 Godziny kontaktowe - 16 + 16+ 4 = 38 godz. w tym : o obecność na wykładach , - 8 razy 2 godz. =16 godz. o obecność na zajęciach w laboratorium - 8 razy 2 godz. = 16 godz o konsultacje - 4 godz.  przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz.  zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 8 godz.  napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja (poza  laboratorium)  przygotowanie sprawozdań - 4 godz.  przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 36 godz.  Razem nakład pracy studenta - 94 godz. Odpowiada 4 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach -16 godz. obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz. konsultacje - 4 godz. Egzamin - 2 godz. Razem 38 godz. Odpowiada - 1,5 pkt
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na zajęciach w laboratorium 16 godz. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8 godz. Przygotowanie sprawozdań 4 godz. Razem: 16+8+4 28 Odpowiada 1 pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
Treści kształcenia:
Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb.
Metody oceny:
Egzamin pisemny, pytania testowe; ćw.projekt. - Kolokwium.Forma - test wielokrotnego wyboru oraz pytania testowe.
Egzamin:
tak
Literatura:
Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa;Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW; Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;Skłodowski iinn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii gleb Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;;Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.;Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;Ustawy, rozporządzenia
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.Cześć praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt [K_W07]
Wie czym się zajmują poszczególne działy gleboznawstwa, zna funkcje gleb oraz wie jakie cechy im przypisać , ma wiedzę by opisać gleby pod względem genezy, jakości oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W08
Ma wiedzę odnośnie występowania gleb w określonych środowiskach
Weryfikacja: Egzamin, konieczność omówienia warunków powstawania i występowania gleb w określonych siedliskach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W23
Ma wiedzę dotyczącą przekazywania wyników gleboznawczej klasyfikacji gruntów do ewidencji gruntów
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W26
Ma wiedzę, pozwalającą opisać uwarunkowania przyrodnicze, w tym glebowe odnoszące się do obszarów wiejskich
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_W22]
Ma wiedzę o uwarunkowaniach glebowych istotnych z punktu widzenia planowania przestrzennego
Weryfikacja: Egzamin, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [K_U01]
Potrafi zinterpretować treść zapisów na mapie klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U02
Potrafi wykonać zadanie projektowe w wyznaczonym terminie, wskazanym w regulaminie przedmiotu
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U04
Potrafi przygotować krótkie sprawozdanie z wykonanego zadania w formie graficznej
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U15
• Umie ocenić glebę na podstawie jej cech • Umie zaliczyć glebę na podstawie jej opisu do określonej klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej • Umie zinterpretować treść map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych oraz wskazać ich zastosowania • Umie wykorzystać naukę glebie do różnych celów, • umie na podstawie map glebowych zinterpretować uwarunkowania przyrodnicze analizowanych obszarów
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_U08]
Potrafi na podstawie opisów wybranych cech gleb wskazać proces glebotwórczy
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [K_K01]
Ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy oraz podnoszenia jej na wyższy poziom w celu spełnienia kryteriów ubiegania się o rejestrację na kolejny stopień
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_K02]
Ma świadomość konieczności dokonania wnikliwej oceny środowiska przyrodniczego w związku z podejmowaniem określonych decyzji związanych z jego zagospodarowaniem
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_K03]
Ma świadomość znaczenia i wykorzystania wiedzy z zakresu wykładanego przedmiotu zgodnie z obowiązującą w tym zakresie wykładnią zawartą w uregulowaniach prawnych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_K04]
Ma świadomość odpowiedzialności za poziom merytoryczny i jakość własnego opracowania stanowiącej część pracy zespołu
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_K06]
Ma świadomość konieczności współpracy ze specjalistami rożnych dziedzin w celu osiągnięcia zamierzonego oraz społecznie,ekonomicznie oraz pod względem przyrodniczym uzyskania efektu w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: Ocen projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_K08_SR]
Ma świadomość rzetelnej oceny środowiska przyrodniczego, w tym glebowego przy podejmowaniu decyzji związanych z jego zagospodarowaniem a w związku z tym dalszym jego funkcjonowaniem
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_K07]
Rozumie konieczność pracy zespołowej oraz dyskusji nad wypracowaniem rozwiązań dotyczących określonego problemu
Weryfikacja: Ocena prejktów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: