Nazwa przedmiotu:
Rozwój obszarów wiejskich
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż Antoni Szafranek, prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIS505
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
120 (- udział w wykładach: 8 x 1 godz. =8 godz., - udział w zajęciach projektowych:8 x 2 godz. = 16 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 4 x 2 godz. = 8 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych:4 x 3,5 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz. = 4 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 20 godz. + 2 godz. = 22 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 72 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS. )
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (- udział w wykładach: 8 x 1 godz. =8 godz.,  - udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,  - udział  w  konsultacjach  związanych  z  realizacją  projektu:  4  x  1  godz.  = 4  godz. - udział w egzaminie 2 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 30 godz., co odpowiada 1,5 punktom ECTS. )
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 (- udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 4 x 2 godz. = 8 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 4 x 3,5 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz. = 4 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. )
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe pojęcia z zakresu geologii i geomorfologii, ewidencji gruntów i budynków, gleboznawstwa i kartografii gleb, siedliskoznawstwa, rolnictwa.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Umiejętność kreowania modelu rozwoju przestrzennego w nawiązaniu do lokalnych uwarunkowań i potrzeb. Umiejętność oceny warunków przyrodniczych na terenach wiejskich pod kątem realizacji określonych funkcji, opracowania koncepcji rozwoju obszarów wiejskich, oceny i wyceny nieruchomości rolnych, wyłączeń gruntów na cele nierolnicze i nieleśne, ochrony zasobów przyrodniczych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Pojęcie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, czynniki kształtujące zrównoważony rozwój. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich w Polsce w świetle zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Rozwój obszarów wiejskich w okresie powojennym. Zmienność i rozwój funkcji obszarów wiejskich jako konsekwencja procesów gospodarczych i urbanizacyjnych. Pozytywne i negatywne oddziaływanie poszczególnych funkcji na obszary wiejskie. Funkcje obszarów wiejskich, charakterystyka podstawowych funkcji. Obszary problemowe obszarów wiejskich. Strategie rozwoju. Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Instrumenty wspomagające rozwój obszarów wiejskich. Rozwój wsi i obszarów wiejskich w ustawodawstwie unijnym. Zadania administracji rządowej i samorządowej w kształtowaniu i rozwoju obszarów wiejskich. ĆWICZENIA PROJ.: Zadania administracji rządowej. Planowanie przestrzenne w gminie – analiza aktów prawnych, analiza głównych funkcji. Analiza treści materiałów kartograficznych i opisowych na potrzeby planowania przestrzennego, gospodarki ziemią. Analiza warunków przyrodniczych wybranego obszaru pod kątem realizacji różnych funkcji. Analiza użytkowania gruntów. Analiza warunków glebowych wybranego obszaru – bonitacja genetyczna, podział pod względem jakości, dokumentacja opisowa, interpretacja wybranych właściwości gleb dla potrzeb planowania przestrzennego i rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie bazy danych o glebach, ocena wskaźnikowa gleb. Ocena przydatności gleb pod zabudowę, ochrona gleb przed erozją. Wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji. i leśnych. Opracowanie założeń do projektu melioracji gruntów rolnych, analiza materiałów kartograficznych i opisowych. Ocena efektywności wykonanych zabiegów melioracyjnych. Analiza warunków rozwoju obszarów wiejskich, w tym rolnictwa na podstawie PSR. Opracowanie projektu studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru. Analiza funkcji rolniczej. Opracowanie projektu organizacji gospodarstwa rolnego. Ocena wykonanych opracowań w terenie.
Metody oceny:
Egzamin. Ocena z wykonanych projektów.
Egzamin:
tak
Literatura:
Bereżnicka J. 1997. Plan roczny przedsiębiorstwa ( gospodarstwa rolniczego). Wyd. SGGW.; Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW;Bud –Gusaim J.1997.Wycena gospodarstw rolniczych oraz ich zasobów majątkowych. Wyd. SGGW.;Instrukcja Urządzania Lasu.;Klepacki B. 1989. Produkcyjno-ekonomiczne podstawy organizacji gospodarstw rolnych. Wyd. SGGW-AR. ;Konecka-Betley K.,Czępinska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb.Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;ŁAGUNA T.1999. Wycen nieruchomości i gospodarstw rolnych. Wyd.II, ZCO – Zielona Góra.; Niewiadomski W. Podstawy agrotechniki. Praca zbiorowa ; Nazaruk .Podstawy rolnictwa dla meliorantów. Wyd.SGGW;Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1614);Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dziennik Urzędowy L 277 , 21/10/2005 P. 0001 – 0040;Standardy Zawodowe Rzeczoznawców Majątkowych.;Strony internetowe hasło zrównoważony rozwój, funkcje obszarów wiejskich.; Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r ;Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego ;Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r o podatku rolnym . ;Ustawa z dnia 16 marca 2001 r o rolnictwie ekologicznym ;Ustawa z dnia;27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity);Ustawy, rozporządzenia, pozycje internetowe dotyczące zagadnień- Funkcje i rozwój obszarów wiejskich; www.funduszestrukturalne.gov.pl/informator/npr2/po/rolnik.pdf Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;;Program Operacyjny Rozwoju Obszarów Wiejskich
Witryna www przedmiotu:
http://www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna treść aktów prawnych dotyczących zagadnień związanych z rozwojem obszarów wiejskich, w tym ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawę o lasach oraz ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W10, K_W12, K_W22, K_W25_SR, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: , , , , ,
Efekt W02
Zna treść operatu klasyfikacyjnego i aneksu do mapy glebowo-rolniczej
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W07, K_W15_SR, K_W21, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt W03
Ma wiedzę dotyczącą danych opracowywanych przez GUS na potrzeby oceny kierunku rozwoju obszarów wiejskich
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10, K_W21
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zgromadzić dokumentację geodezyjną i kartograficzną niezbędną dla działań związanych z rozwojem obszarów wiejskich
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: , , , , ,
Efekt U02
Potrafi zinterpretować wyniki gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz opracować dane statystyczne dla wybranych obszarów i przedstawić je w formie graficznej
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U14, K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt U03
Potrafi określić przydatność gleb pod zabudowę i wskazać ograniczenia w ich zagospodarowaniu
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Nabywa umiejętności pracy w zespole poprzez realizację projektów obejmujących interdyscyplinarną wiedzę
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe: , , , , ,