Nazwa przedmiotu:
Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych 2
Koordynator przedmiotu:
dr Alina Muzioł-Węcławowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GPSIK.216
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
88 (uczestnictwo w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych - analiza opracowań: 15 x 1 godz. = 15 godz., uczestnictwo w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., udział w konsultacjach: 3 x 2 godz. = 6 godz., dokończenie projektów: 3 x 5 godz. = 15 godz., przygotowanie do kolokwiów i uczestnictwo w kolokwiach: 2 x 10 godz. + 2 x 1 godz. = 22 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 88 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
38 (uczestnictwo w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., uczestnictwo w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., udział w konsultacjach: 3 x 2 godz. = 6 godz., uczestnictwo w kolokwiach: 2 godz. Łączny nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego uczestnictwa nauczyciela akademickiego wynosi 38 godz., co odpowiada 1,5 punktu ECTS.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
50 (przygotowanie do zajęć projektowych - analiza opracowań: 15 x 1 godz. = 15 godz., dokończenie projektów: 3 x 5 godz. = 15 godz., przygotowanie do kolokwiów: 2 x 10 godz. = 20 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 punktów, co 1,5 punktu ECTS.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania samorządu lokalnego, problemach degradacji obszarów zurbanizowanych.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z koncepcją teoretyczną i praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Rozeznanie projektów rewitalizacji pod względem zakresu merytorycznego, zasad finansowania, organizacji oraz zdobycie umiejętności analizy wybranego projektu realizowanego w ramach lokalnego programu rewitalizacji i opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji w danym mieście.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Pojęcie rewitalizacji, procesy degradacji przestrzeni zurbanizowanej, obszary kryzysowe w gminach – aspekty przestrzenne, społeczne i kulturowe, ekonomiczne, techniczne 2. Rewitalizacja w polityce UE, rządowej i samorządowej – koncepcje, powiązania 3. Uwarunkowania i specyfika rewitalizacji w Polsce 4. Opracowywanie i wdrażanie lokalnych programów rewitalizacji, monitoring i ewaluacja 5. Partycypacja społeczna w rewitalizacji 6. Finansowanie rewitalizacji 7. Zarządzanie rewitalizacją 8. Wybrane zagadnienia rewitalizacji obszarów zdegradowanych w krajach UE. ĆWICZENIA PROJ.: 1. Analiza i ocena wybranych projektów rewitalizacji 2. Opracowanie wybranych elementów projektu rewitalizacji
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów pisemnych; pierwsze kolokwium odbywa się w połowie cyklu wykładów, drugie – pod koniec; terminy kolokwiów ustala wykładowca. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z dwóch kolokwiów (waga 75 %) i średnią arytmetyczną z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 25%), przy czym oba rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, 2003, GTZ, UMiRM, Warszawa. 2. Carl A. Heller, 2004, Rewitalizacja obszarów miejskich. Praktyczny przewodnik: Jak opracować lokalny plan rozwoju?, MRR, Warszawa 3. Jarczewski W. (red.), 2009, Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprze-mysłowe, pokolejowe i powojskowe, IRM, Kraków 4. Siemiński W., Topczewska T., 2009, Rewitalizacja miast w Polsce przy wsparciu funduszami UE w latach 2004 – 2008, Difin, Warszawa 5. Muzioł-Węcławowicz A., (red.) 2010, Przykłady rewitalizacji miast, IRM, Kraków
Witryna www przedmiotu:
www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę dizałań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społęczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
zna rodzaje projektów rewitalzaicji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, oreintuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania nzych ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W04
zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w dizałaniach rewitalizacyjnych rganziacyjne, finanoswe uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
potrafi zaproponować alternatywne żródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt S01
ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt S03
potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degrdacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: