Nazwa przedmiotu:
Gospodarowanie surowcami mineralnymi
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Paweł Bylina / prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NMS300
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
4 ECTS - 100 godzin, w tym: 1) liczba godzin kontaktowych: a) 16 godzin - uczestnictwo w wykładzie, b) 2 godziny - egzamin pisemny z wykładów, c) 16 godzin - uczestnictwo w ćwiczeniach; 2) praca własna studenta: a) 16 godzin - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w wykładach, b) 34 godzin - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach, zbieranie danych, praca nad sprawozdaniami, c) 16 godzin - studia nad literaturą przedmiotu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS - 34 godzin, w tym: 1) 16 godzin - uczestnictwo w wykładzie, 2) 2 godziny - egzamin pisemny z wykładów, 3) 16 godzin - uczestnictwo w ćwiczeniach.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS - 66 godzin, w tym: 1) 16 godzin - uczestnictwo w ćwiczeniach, 2) 34 godzin - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach, zbieranie danych, praca nad sprawozdaniami, 3) 16 godzin - studia nad literaturą przedmiotu,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt240h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana wiedza z zakresu podstaw geologii, geografii fizycznej, ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
W czasie wykładu uczestnicy poznają podstawy geologii złóż, podstawy prawne działalności geologicznej i górniczej, zasady dostępu do informacji geologicznej, zagadnienia działalności geologiczna i górnicza w świetle innych ustaw dotyczących ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej, problemy gospodarki przestrzennej w świetle zagadnień ochrony złóż i działalności górniczej. W czasie ćwiczeń uczestnicy dokonują oszacowania granic i zasobów złoża węgla brunatnego, przygotowują opracowanie planistyczne dotyczące ochrony lub eksploatacji złoża węgla kamiennego.
Treści kształcenia:
1. Zasoby naturalne – definicja, klasyfikacja 2. Surowce mineralne, kopaliny, skały i minerały – wzajemne relacje między tymi trzema grupami pojęć 3. Statyczna i dynamiczna teoria zasobów 4. Surowce mineralne – typologia 5. Złoże – definicje, typy, metody poszukiwania i badania złóż 6. Sposoby eksploatacji złóż i zagrożenia z nimi związane 7. Podstawowe pojęcia używane w prawie geologicznym i górniczym 8. Własność złóż w Polsce 9. Koncesje na działalność geologiczną – na co, kto wydaje? 10. Prace geologiczne – kwalifikacje osób, kategorie prac geologicznych 11. Dokumentacje geologiczne 12. Informacja geologiczna – co to jest?, do kogo należy? 13. Organy administracji geologicznej 14. Zadania Państwowego Instytutu Geologicznego 15. NFOŚiGW – co to jest?, zadania geologiczne finansowane przez NFOŚiGW 16. Mapy wydawane przez PIG 17. Organy nadzoru górniczego 18. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych – instrumenty służące inwestycjom (zmiana przeznaczenia gruntów; wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji; obowiązki związane z wyłączaniem gruntów) 19. Zmiany w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych 20. Gospodarowanie w obszarach ograniczonego użytkowania 21. Opłaty związane z działalnością geologiczną i górniczą – opłata za informację geologiczną; prawo użytkowania górniczego; opłata koncesyjna; opłata eksploatacyjna 22. Opłata eksploatacyjna – funkcje, do kogo należy 23. Fundusz likwidacji zakładu górniczego 24. Opłaty za wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji – jak się nalicza? do kogo należą 25. Geologia i górnictwo a gospodarka przestrzenna 26. Studium i plan miejscowy – co uwzględnia?, co określa? (aspekty związane z geologią i górnictwem) 27. Filar ochronny w złożu kopaliny 28. Ochrona złóż kopalin a gospodarka przestrzenna 29. Ochrona wód podziemnych a gospodarka przestrzenna 30. Geologia inżynierska a gospodarka przestrzenna 31. Przykłady pozytywnego wpływu działalności górniczej na gospodarowanie przestrzenią
Metody oceny:
wykład: egzamin pisemny ćwiczenia: ocena opracowań przygotowanych w trakcie zajęć
Egzamin:
tak
Literatura:
Agopszowicz A., Dobrowolski G., Lipiński A., Mikosz R., Walczak-Zaremba H., 2000, Prawnoekologiczne uwarunkowania geologii i górnictwa z uwzględnieniem obszarów wymagających szczególnych zabiegów ochronnych, Wydawnictwo Zakamycze, Kraków. Bolewski A., Gruszczyk H., 1989, Geologia gospodarcza, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. Bolewski A., Gruszczyk H., Gruszczyk E., 1990, Zarys gospodarki surowcami mineralnymi, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., 2003, Zasoby Ziemi, PWN, Warszawa. Czaja S., Graczyk A., Jakubczyk Z., 2002, Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, (red. B. Fiedor), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. Dembowski J., 1989, Zarys ogólnej teorii zasobów naturalnych, PWN, Warszawa. Gruszczyk H., 1975, Metodyka poszukiwań złóż kopalin stałych, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. Nieć M., 2005, Dylematy prawa własności złóż, Gospodarka Surowcami Mineralnymi, 21 (zeszyt specjalny), 53–60. Pius T., 1965, Geologia złóż surowców mineralnych i ich rozpoznanie, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. Siuta J., Żukowski B., 2008, Degradacja i rekultywacja powierzchni ziemi w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa. Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity; z późniejszymi zmianami). Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., prawo geologiczne i górnicze (tekst jednolity; z późniejszymi zmianami). Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity; z późniejszymi zmianami). Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r., prawo ochrony środowiska (tekst jednolity; z późniejszymi zmianami). Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity; z późniejszymi zmianami).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się