Nazwa przedmiotu:
Komputerowe modele przestrzenne - zastosowanie w analizach i projektach
Koordynator przedmiotu:
Mgr inż. Andrzej Szymon Borkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NMS302U
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
obecność na zajęciach w pracowni komputerowej- 24h, zapoznanie się ze wskazaną literaturą i zasobami internetowymi - 20h przygotowanie analizy oprogramowania - 20h razem 64h, co odpowiada 2 pkt. ETCS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 24h, konsultacje projektowe - 15h razem 39h, co odpowiada 2 pkt. ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na zajęciach w pracowni komputerowej- 24h, zapoznanie się ze wskazaną literaturą i zasobami internetowymi - 20h przygotowanie analizy oprogramowania - 20h razem 64h, co odpowiada 2 pkt. ETCS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt360h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera. Bardzo dobra znajomość aplikacji AutoCAD oraz ArcGIS.
Limit liczby studentów:
Grupa może liczyć maksymalnie 15 osób.
Cel przedmiotu:
W ramach przedmiotu studenci poznają praktyczne metody tworzenia modeli trójwymiarowych oraz możliwości ich zastosowania w celach analitycznych i projektowych. Cykl zajęć obejmuje podstawy modelowania 3D, rendering oraz analizy nasłonecznienie i zacienienia. Na zajęciach poruszane są również pojęcia Modelowania Informacji o Budynku (BIM) oraz jego zalety w projektowaniu urbanistycznym. Celem zajęć jest sprawne przeprowadzanie analiz w oparciu o modele przestrzenne.
Treści kształcenia:
1. Podstawy modelowania 3D - zaawansowane narzędzia programu AutoCad MAP 3D - praca na warstwach geoprzestrzennych, - tabele danych, - tematyzacja, - opcje wydruku, - publikacja projektu. 2. Podstawy BIM - oprogramowanie Revit - tworzenie brył budynków, - przygotowanie modelu terenu (z mapy zasadniczej, z importu), - opcje renderingu, - tworzenie rodzin, - modelowanie bryłowe i terenu. 3. Analizy - oprogramowanie Infraworks, Formit, ReCap - prezentacja danych, - analizy nasłonecznienie i zacienienia, - praca w chmurze, - chmury punktów - pomiar odległości, kątów, praca na warstwach, - współpraca branżowa.
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie oddania dwóch projektów oraz analizy oprogramowania projektowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Fijka J., Szajrych K., Kozłowski W., Revit Architecture. Podręcznik użytkownika, Warszawa, 2009 2. Revit MEP 2010 Families Guide. Metric tutorials. Autodesk Inc., 2009 3. Revit Architecture 2011. Podręcznik użytkownika, Autodesk Inc., 2010 4. Węgierek P., Borkowski A.S. Revit Architecture. Podstawy projektowania, Lublin, 2014.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
zna zastosowania oprogramowania GIS, CAD i BIM do projektowania przestrzeni urbanistycznej, zna techniki importowania danych przestrzennych do aplikacji Autodesk Infraworks oraz Autodesk Revit
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego importu warstw geoprzestrzennych shapefile do aplikacji Autodesk Infraworks oraz Autodesk Revit
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
potrafi tworzyć modele przestrzenne na podstawie zintegrowanych danych przestrzennych, posiada umiejętność prezentowania wybranego fragmentu miasta w przestrzeni trójwymiarowej
Weryfikacja: ocena wizualizacji i renderingów trójwymiarowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U2
potrafi umiejętnie rozłożyć poszczególne etapy projektu inwentaryzacji oraz modelu przestrzennego fragmentu miasta w celu realizacji projektu w terminie
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt U3
potrafi zaplanować czas na projektowanie poszczególnych etapów projektu oraz konsultuje swoje wątpliwości z prowadzącymi
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U04
Efekt U4
potrafi przygotować projekt do oceny pod kątem estetycznym, potrafi obronić swoje propozycje
Weryfikacja: ocena projektów oraz sposobu ich prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08
Efekt U5
potrafi zaprojektować i stworzyć przestrzeń pełniącą wybraną funkcję, sprawnie posługuje się narzędziami do prezentacji obiektów w przestrzeni trójwymiarowej w oprogramowaniu Autodesk Infraworks oraz Autodesk Revit
Weryfikacja: ocena projektów inwentaryzacji urbanistycznej i modelu przestrzennego wybranego fragmentu miasta
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15
Efekt U6
potrafi sprawnie wykorzystać oprogramowanie AutoCAD Map 3d do eksportowania danych geoprzestrzennych do oprogramowania 3D, potrafi integrować dane przestrzenne i prezentować w formie kompozycji kartograficznej
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
potrafi korzystać z konsultacji projektantów z innych dziedzin - architektonicznej, przyrodniczej oraz społecznej
Weryfikacja: ocena konsultacji z innymi projektantami oraz nauczycielami akademickimi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt K2
potrafi predykować i interpretować skutki zagospodarowania wybranego obszaru
Weryfikacja: ocena projektów oraz prezentowanych treści
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05