- Nazwa przedmiotu:
- Analizy strategiczne w zarządzaniu innowacjami
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z1 - Zarządzanie innowacjami
- Kod przedmiotu:
- 5P1Z1
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
20h ( ćwiczenia) +1h (konsultacje ) + 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) +10h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń)+ 8h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) +1h (konsultacje ) = 29h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) +10h (analiza i wykorzystanie w ra-mach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 4h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu) = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie zarządzania projektami i innowacjami, zarządzania strategicznego, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania internetu.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- -Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- znał podstawowe pojęcia z obszaru zarządzania strategicznego i budowy strategii firmy w aspekcie zarządzania innowacjami
- znał metody analizy strategicznej rozwoju wyrobów i analizy potencjału strategicznego firmy,
- znał metody controllingu strategicznego i jego rolę w zarządzaniu innowacjami,
- potrafił – zgodnie z zadaną specyfikacją – dokonać analizy praktycznych przykładów i rozwiązań oraz zaproponować projekt strategii zarządzania innowacjami obiektów typowych dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi,
- posiadł umiejętność projektowanie strategii zarządzania innowa-cjami,
- potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub programistyczno wdrożeniowym w zakresie analiz strategicznych w zarządzaniu innowacjami.
- znał przykłady i rozumiał przyczyny wadliwie działających systemów zarządzania strategicznego innowacjami, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych.
- Treści kształcenia:
- 1) Zarządzanie innowacjami - podstawowe pojęcia. 2) Istota zarządzania strategicznego i budowy strategii firmy w aspekcie zarządzania innowacjami. 3) Metody analizy strategicznej rozwoju wyrobów, analizy potencjału strategicznego firmy. 4) Metody controllingu strategicznego i jego rola w zarządzaniu innowacjami. 5) Analiza praktycznych przykładów i rozwiązań. 6) Projektowanie strategii zarządzania innowacjami.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń -elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. Ocena sumatywna : Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- -[1] Dworczyk M., Szlasa R.: Zarządzanie innowacjami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. [2] Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2003. [3] Krupski R.: Zarządzanie strategiczne. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002. [4] Penc J.: Strategie zarządzania.Perspektywiczne myślenie systemowe działanie.Teoria i praktyka zarządzania. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2002. [5] Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1992. [6] Stabryła A.: Zarzadzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa 2002. [7] Marciniak St.: Innowacje i rozwój gospodarczy. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000. [8] Pomykalski A.: Zarządzanie innowacjami. PWN, Warszawa - Łódź 2001. [9] Rocznik Statystyczny GUS. [10] Sosnowska A., Łobejko St., Kłopotek A.: Zarządzanie firmą innowacyjną. Difin, Sp.z.o.o., Warszawa 2000. [11] Vollmuth H.J.: Controlling od A instrumenty do Z. Analizy operacyjne i strategiczne, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1995. [12] Żuber R.: Zarządzanie przedsięwzięciami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. [13] Żuber R.: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Wyd. Difin, Warszawa 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 5P1Z1_W03
- zna metody controllingu strategicznego i jego rolę w zarządzaniu innowacjami
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z1_W02
- ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z1_W01
- zna podstawowe pojęcia z obszaru zarządzania strategicznego i budowy strategii firmy w aspekcie zarządzania innowacjami
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego oraz wykorzystanych technologii informatycznych, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 5P1Z1_U02
- posiada umiejętność projektowanie strategii zarządzania innowacjami
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego, roz-mowa zaliczeniowa, ocena możliwości implementacyjnych projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z1_U01
- potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – dokonać analizy praktycznych przykładów i rozwiązań oraz zaproponować projekt strategii zarządzania innowacjami obiektów typo-wych dla studiowanego kierunku studiów, używając wła-ściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: ocena opracowanych ćwiczeń i raportu końcowego, roz-mowa zaliczeniowa, ocena możliwości implementacyjnych projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 5P1Z1_K01
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub progra-mistyczno wdrożeniowym w zakresie analiz strategicznych w zarządzaniu innowacjami
Weryfikacja: ocena możliwości implementacyjnych, terminowości wy-konania prac, redakcji raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym, ocena współpracy w ramach zespołu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P1Z1_K02
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów zarządzania strategicznego innowacjami, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecz-nych
Weryfikacja: ocena raportu projektowego oraz wynik rozmowy zalicze-niowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: