- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie i wdrażanie zmian w organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Edyta Malicka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Zarządzanie strategiczne
- Kod przedmiotu:
- 1P1Z7
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ETS):
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 8x1h (przygotowanie do ćwi-czeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 12 godzin (opracowanie całościowe projektu) + 10h (analiza literatury)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 8x1h (przygotowanie do ćwiczeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 12h (opracowanie całościowe projektu)  = 64h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiedza podstawowa z zarządzania i zarządzania personelem
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zmianami i rozwoju organizacyjnego (OD), obejmującą projektowanie i wdrażanie procesu zmian organizacyjnych,
- potrafił przeprowadzać diagnozę problemów w towarzyszących procesom zmian, planować działania korygujące z wykorzystaniem technik interwencyjnych OD,  
- potrafił realizować zadania projektowe dotyczące zarządzania zmianami w ramach pracy zespołowej.
- Treści kształcenia:
- Wykonanie na zajęciach przygotowanych ćwiczeń, obejmujących następujące zagadnienia dotyczące planowania i wdrażania zmian organizacyjnych: 1) Rodzaje zmian organizacyjnych. Diagnoza problemów towarzyszących procesom zmian. 2) Bariery procesów zmian. Opory wobec zmian. 3) Role konsultantów zmian i menedżerów. 4) Proces zmian. 5) Modele diagnostyczne procesów zmian. 6) Planowanie i wdrażanie etapów procesu zmian. 7) Dobór mierników, ustalanie standardów i oczekiwanych efektów procesu zmian. 8) Metody zbierania danych, analizy danych i interpretacji. 9) Rodzaje interwencji, dobór technik interwencyjnych. 10) Ocena efektów zmian; szacowanie kosztów wdrożenia zmian. Równoległe przygotowanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego (zespoły 2 lub 3 osobowe, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) w etapach odpowiadających wykonywanym ćwiczeniom.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń, elementy ćwiczeń są weryfikowane i omawiane na zajęciach, z możliwością poprawienia poszczególnych ćwiczeń. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu, terminowość wykonania prac, redakcja opracowania projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Masłyk-Musiał E.: Organizacje w ruchu. Oficyna Ekonomiczna 2003. [2] Hensel P.: Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Wydawnictwo HELION 2011. [3] Stocki R.: Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów. Wolters Kluwer 2013. [4] Masłyk-Musiał E.: Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, OWPW 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt 1P1Z7_W03
- 							ma uporządkowaną wiedzę w zakresie modeli diagnostycz-nych procesów zmian i rodzajów technik interwencyjnych OD							
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z7_W02
- 							ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania i wdra-żania procesów zmian							
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z7_W01
- 							ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania zmia-nami, rozróżniania rodzajów zmian i barier procesów zmian.							
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt 1P1Z7_U01
- 							potrafi zaprojektować proces wprowadzania zmian z uwzględnieniem rodzajów zmian i problemów towarzyszą-cym wdrażanym zmianom							
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z7_U02
- 							potrafi zastosować metody diagnostyczne i mierniki do projektowania, monitorowania i planowania działań korygujących wdrażanie zmian organizacyjnych																					
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z7_U03
- 							potrafi zastosować techniki interwencyjne OD i szacować koszty działań interwencyjnych							
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt 1P1Z7_K01
- 														rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości podczas realizacji ćwiczeń														
 Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z7_K02
- 														ma doświadczenia z praca zespołową w trakcie ćwiczeń														
 Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 1P1Z7_K03
- 														ma doświadczenia z pracą zespołową podczas realizacji projektu														
 Weryfikacja: ocena znajomości merytorycznej projektu w trakcie roz-mowy zaliczeniowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: