- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PODZA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
42h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 15h (przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat i studia literaturowe uzupełniające materiał wykładowy) + 15h (przygotowanie do egzaminu w tym studia literatury uzupełniającej)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 ECTS:
42h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 45h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 ECTS:
15h (przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat i studia literaturowe uzupełniające materiał wykładowy) = 15h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład630h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty (słowa kluczowe): naukowa organizacja, przedsiębiorstwo i środowisko, funkcje zarządzania, władza i odpowiedzialność, decyzje: ope-racyjne, strategiczne i taktyczne, wzory dobrego menedżera, planowanie, organizacja formalna i nieformalna, struktura organizacyjna, motywacja, style kierowania, kontrolowanie, system informacyjny, system środowisko organizacji, kultura w przedsiębiorstwie, jakość, małe i średnie przedsię-biorstwa. Podstawowa znajomość technologii informacyjnych, umiejętność korzystania z przeglądarek internetowych
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu roli i pozycji menedżera w przed-siębiorstwie, poznał funkcji zarządzania, zadania podmiotów zarządzania, umiał projektować struktury organizacyjnych oraz posiadał wiedzę o współczesnych problemach zarządzania,
- potrafił wykazać się umiejętnościami opracowania projektu zmian w sys-temie zarządzania organizacji, poszukiwanie informacji i wiedzy dotyczącej współczesnych systemów zarządzania, przeprowadzić ocenę skuteczności systemów zarządzania
- posiadał kompetencje społeczne w zakresie gotowości do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu trudnych dla organizacji problemów spo-łecznych i ekonomicznych, umiał zaprezentować swoje zdania dotyczącego sposobu rozwiązania złożonych problemów i przedstawić je na forum pu-blicznym.
- Treści kształcenia:
- 1) Wprowadzenie. 2) Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. 3) Czynnik zarządzania w procesie decyzyjnym. 4) Proces decyzyjny. 5) Rola i kwalifikacje menedżera na poszczególnych szczeblach zarządzania. 6) Planowanie w organizacji - Zarządzanie przez cele. 7) Organizowanie i zasady budowy struktur organizacyjnych. 8) Motywowanie i przewodzenie w organizacji. 9) Kontrolowanie w organizacji. 10) System informacyjny zarządzania. Technologia informacyjna i jej znaczenie w zarządzaniu. 11) Zarządzanie zmianami re-engineering. 12) Zarządzanie jakością w organizacji. 13) Zarządzanie wiedzą. 14) Kierunki rozwoju zarządzania organizacjami.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas wykładu, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna: napisanie eseju na zadany temat, ocena od 0 do 1 punktu. Przeprowadzenie egzaminu, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z egzaminu w zakresie 0-4; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie łącznie oceny >=3 punkty.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Kisielnicki J.: Zarządzanie. Wyd. II. poprawione, PWE, Warsza-wa 2014. [2] Bogdanienko J., Piotrowski W. (red): Zarządzanie – tradycja i nowoczesność. PWE, Warszawa 2013. [3] Stoner J.A.F., Freeman R.D., Gilbert D.R.: Kierowanie. PWE, Warszawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PODZA_W01
- posiada wiedzę dotyczącą: użyteczności różnych metod zarządzania przedsiębiorstwem, skuteczności rozwiązań przedsiębiorstwach w budowaniu potencjału wewnętrznego, metod stosowanych przy budowaniu relacji organizacji z otoczeniem, sposobów przeprowadzania zmian strukturalnych i organi-zacyjnych.
Weryfikacja: egzamin w formie pisemnej, z elementami testu i zadań o charakterze projektowym oraz domowa praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PODZA_U01
- potrafi opracować projekt zmian w systemie zarządzania na bazie informacji i wiedzy dotyczącej współczesnych systemów zarządzania
Weryfikacja: ocena z egzaminu i pisemnej pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt PODZA_U02
- potrafi dokonać wyboru metody zarządzania przedsiębiorstwem, adekwatnej dla danej firmy oraz ocenić skuteczność systemów zarządzania
Weryfikacja: ocena z egzaminu i pisemnej pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PODZA_K01
- jest przygotowany do negocjacji i kompromisu przy roz-wiązywaniu trudnych dla organizacji problemów, prezentacji swojego zdania dotyczącego sposobu rozwiązania problemu, przygotowania projektu wybranych metod zarządzania organizacją i przedstawienia go na forum publicznym
Weryfikacja: ocena z egzaminu i pisemnej pracy domowej oraz aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K05