Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Marcin Ścibisz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PODPR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100h (4 ECTS): 14h (wykład) + 14h (laboratorium) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 14x2h (przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych) + 10h (przygotowanie do kolokwium – wykład) + 16h (przygotowanie do kolokwium - laboratorium) + 16h (przygotowanie aplikacji)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS: 14h (wykład) + 14h (laboratorium) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 ECTS: 14h (laboratorium) + 14x2h (przygotowanie do ćwiczeń laboratoryj-nych) + 16h (przygotowanie do kolokwium - laboratorium) + 16h (projekt i implementacja aplikacji) = 74h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład210h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium210h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
umiejętność obsługi komputera, posługiwanie się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 10 do 30 (zajęcia laboratoryjne / projekty komputerowe)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu programowania w języku wysokiego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo, - potrafił implementować proste algorytmy oraz typowe struktury danych, - potrafił pisać oraz uruchamiać proste programy o rozmiarze rzędu 100-150 wierszy kodu źródłowego z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego.
Treści kształcenia:
Wykład: 1) Struktura przedmiotu, podstawowa terminologia, wprowadzenie do programowania 2) Wprowadzenie do języka Java. 3) Proste typy danych. 4.)Wyrażenie i operatory. 5) Instrukcje sterujące. 6) Złożone typy danych – łańcuchy. 7) Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe. 8) Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe. 9) Programowanie obiektowe w języku Java. 10) Tworzenie własnych klas. 11) Dziedziczenie. 12) Interfejsy i klasy wewnętrzne. 13) Wyjątki i obsługa błędów. 14) Strumienie i pliki. 15) Strumienie obiektów. Laboratorium: Wykonanie w laboratorium ćwiczeń z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego w zakresie: 1) Proste typy danych. 2) Wyrażenia i operatory. 3) Instrukcje sterujące warunkowe. 4) Instrukcje sterujące iteracyjne. 5) Złożone typy danych – łańcuchy. 6) Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe. 7) Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe. 8) Programowanie obiektowe. 9) Tworzenie własnych klas. 10) Dziedziczenie. 11) Interfejsy i klasy wewnętrzne. 12) Wyjątki i obsługa błędów. 13) Strumienie i pliki. 14) Strumienie obiektów. Równolegle samodzielne przygotowywanie w ramach pracy własnej (przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) projektu i implementacji prostej aplikacji.
Metody oceny:
Wykład: Ocena formatywna: częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium zwierającego pytania otwarte oraz zadania programistyczne; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Laboratorium: Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych; elementy projektu są dyskuto-wane i weryfikowane na każdym z etapów jego realizacji – jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych; oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wyniki prac implementacyjnych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Horstmann C.S., Cornell G.: Java. Podstawy. Wydawnictwo He-lion, Gliwice 2008 . [2] Eckel B.: Thinking in Java. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006. [3] Schildt H.: Java. Kompendium programisty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
Witryna www przedmiotu:
http://www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PODPR_W01
ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstaw programowania w języku wysokiego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo
Weryfikacja: 1 kolokwium zwierające pytania otwarte oraz zadania (wykład) i 1 kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych (laboratorium)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PODPR_U01
potrafi implementować proste algorytmy oraz typowe struktury danych
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych, ocena samodzielnie przygotowanego projektu i implementacji aplikacji
Powiązane efekty kierunkowe: k_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07
Efekt PODPR_U02
potrafi pisać oraz uruchamiać proste programy z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych, ocena samodzielnie przygotowanego projektu i implementacji aplikacji
Powiązane efekty kierunkowe: k_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PODPR_K01
rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: ocena stopnia samodzielności pracy podczas kolokwiów, ocena merytorycznej znajomości przygotowanej aplikacji podczas rozmowy zaliczenio-wej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04