Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo systemów informatycznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z3 - Informatyka gospodarcza
Kod przedmiotu:
8P1Z3
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS) 20h (ćwiczenia) + 8x5h (etapy projektowania) + 15h (przygotowania do zaliczenia)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS 20h (ćwiczenia) = 20h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS 8x5h (etapy projektowania) + 15h (przygotowania do zaliczenia) = 55h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu analizy organizacyjnej, korzystania z informacji w za-rządzaniu oraz podstaw teorii informacji. Umiejętność zaawansowanego posługiwania się edytorem tekstu oraz wyszukiwania źródeł pozaliteraturowych. Kompetencje społeczne z zakresu współpracy w zespole projektowym oraz grupowych technik kreatywnego poszukiwania rozwiązań.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu wpływania na ryzyko opera-cyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem przez organizowanie prewencji wobec zagrożeń związanych z systemami informacyjnymi, - potrafił: zidentyfikować typowe rodzaje zagrożeń wobec systemów in-formacyjnych, ustalić ich przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki, oszacować ich stopień, zaprojektować zabezpieczenia organizacyjne, wskazać pola poszukiwania zabezpieczeń technicznych, zweryfikować spójność kompleksu zabezpieczeń. - potrafił pracować w zespole, konstruktywnie dyskutować nad możli-wymi kierunkami analiz i rozwiązań zabezpieczających.
Treści kształcenia:
Elementy wykładowe na początku ćwiczeń: 1) Niepewność i ryzyko. 2) Klasyfikacja ryzyka. 3) Zarządzanie ryzykiem. 4) Analiza BIA. 5) Szacowanie ryzyka operacyjnego. 6) Bezpieczeństwo zasobowe organi-zacji. 7) Bezpieczeństwo informacji. 8) Bezpieczeństwo systemów in-formacyjnych. 9) Stosowanie 14 zasad bezpieczeństwa. Ćwiczenia: 1) Zdefiniowanie organizacji biznesowej. 2) Analiza głów-nego procesu biznesowego. 3) Analiza interesariuszy. 4) Struktura or-ganizacyjna (i zarządzania ryzykiem/bezpieczeństwem). 5) Identyfika-cja rodzajów ryzyka. 6) Analiza BIA. 7) Identyfikacja zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji. 8) Szacowanie ryzyka dla bezpieczeństwa informacji. 9) Polityka bezpieczeństwa informacji.
Metody oceny:
Ocena formatywna: na każdych zajęciach ma miejsce krótki wykład wprowadzający w ćwiczone zagadnienie, ciąg ćwiczeń układa się w jednolity projekt, na każdych zajęciach powstaje kolejny etap tego pro-jektu, etapowy fragment jest dyskutowany i weryfikowany oraz kory-gowany aż do końca cyklu ćwiczeń. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu i jego redakcja, ocena w skali 2-5, zali-cza ocena >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: na ostatnich zajęciach przeprowadzany jest sprawdzian z wiedzy teoretycznej, musi on być za-liczony na ocenę >=3, aby uzyskać zaliczenie przedmiotu. Ocena koń-cowa jest oceną z ćwiczeń (projektu), jeżeli sprawdzian z teorii zostaje zaliczony na ocenę co najmniej 4. W przeciwnym wypadku ocena koń-cowa jest oceną z ćwiczeń obniżoną o wartość 1. Zalicza ocena >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Wołowski F., Zawiła-Niedźwiecki J.: Bezpieczeństwo systemów in-formacyjnych. edu-Libri 2013.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 8P1Z3_W01
posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy zagrożeń dla bezpieczeństwa systemów informacyjnych organizacji
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach ćwiczenio-wych złożone z 4 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08
Efekt 8P1Z3_W02
posiada podstawową wiedzę z zakresu zasad organizowania w przedsiębiorstwie procesu zapewniania bezpieczeństwa systemów informacyjnych organizacji
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykłado-wych złożone z 4 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 8P1Z3_U01
potrafi zidentyfikować typowe rodzaje zagrożeń dla bez-pieczeństwa systemów informacyjnych organizacji, ustalić przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki, oszacować stopień poszczególnych zagrożeń
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07
Efekt 8P1Z3_U02
potrafi wskazać generalne sposoby zabezpieczeń przed zi-dentyfikowanymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa syste-mów informacyjnych organizacji
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07
Efekt 8P1Z3_U03
potrafi zweryfikować, w świetle uniwersalnych zasad bez-pieczeństwa, spójność zabezpieczeń przed zidentyfikowa-nymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa systemów informa-cyjnych organizacji z ogólną polityka bezpieczeństwa organizacji
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 8P1Z3_K01
potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
Efekt 8P1Z3_K02
potrafi twórczo i konstruktywnie poszukiwać możliwych rozwiązań zabezpieczających przed zidentyfikowanymi za-grożeniami dla bezpieczeństwa systemów informacyjnych organizacji
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego oraz postawy na zajęciach ćwiczeniowo-projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z3
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06