- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. Irena Hejduk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Przedsiębiorstwo na rynkach międzynarodowych
- Kod przedmiotu:
- 1P2Z7
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 h (3ECTS):
20h [ćwiczenia: 10h (wykład) + 10h (case study)] + 5h (przygotowanie literatury) + 9h (opracowanie założeń analizy case study - koncepcji projektu) + 5x5h (opracowanie analizy/projektu)+ 5h (przygotowanie raportu z analizy) + 5h (przygotowanie prezentacji) + 1h (ko konsultacje) + 5h (przygotowanie do kolokwium)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 ECTS:
9h (opracowanie założeń analizy case study - koncepcji projektu) + 5x5h (opracowanie analizy/projektu) + 5h (przygotowanie raportu z analizy) + 5h (przygotowanie prezentacji) = 44h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu zasobów przedsiębiorstwa, podstawowych procesów w nim zachodzących, zarządzania ludźmi, struktur organizacyjnych, systemów motywacji, kultury organizacji.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu .metod kreowania kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa i zarządzania nim (tworzenia nowoczesnych struktur organizacyjnych, doboru właściwych metod i narzędzi motywacji, tworzenia sprzyjającym efektywności systemów wartości),
- potrafił wskazać przewidywane umiejętności .projektowania zdecentralizowanych struktur organizacyjnych, doboru metod i narzędzi motywacyjnych, tworzenia zespołów pracowniczych i kierowania nimi),
- potrafił wskazać przewidywane kompetencje społeczne umiejętności pracy w zespole, motywowania do realizacji zadań organizacji, tworzenia atmosfery współdziałania i zaufania.
- Treści kształcenia:
- 1) Pojęcie i struktura kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. 2) Kreowanie kapitału intelektualnego. 3) Projektowanie zdecentralizowanych struktur organizacyjnych. 4) Wybór metod motywacji pracowników. 5) Tworzenie sprzyjającej kultury organizacyjnej. 6) Metody pomiaru kapitału intelektualnego. 7) Aanaliza case study.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu, analiza case study.
Ocena sumatywna: przeprowadzenie jednego kolokwium zawierającego test; pytania otwarte, analizę case study; ocena z kolokwium w przedziale 3-5 zalicza ocena >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Grudzewski W.M., Hejduk I.: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. DIFIN, Warszawa 2004. [2] Wachowiak P.(red.): Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. SGH, Warszawa 2005. [3] Kasiewicz S., Rogowski W.: Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy interesariuszy. Wolters Kluwer 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1P2Z7_W01
- posiada usystematyzowana wiedzę z zakresu kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, jego poziomu i wpływu na pozycję rynkową firmy
Weryfikacja: kolokwium w formie testu składającego się z pytań otar-tych i zamkniętych (test jedno- i wielokrotnego wyboru)
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W10
- Efekt 1P2Z7_W02
- potrafi dokonać pomiaru kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie stosując jedną z wielu proponowanych w literaturze przedmiotu metod oraz uzasadnić jej wybór
Weryfikacja: kolokwium w formie testu składającego się z pytań otar-tych i zamkniętych (test jedno- i wielokrotnego wyboru)
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W10
- Efekt 1P2Z7_W03
- potrafi zaprojektować cykl działań restrukturyzujących zasoby kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena projektu (analizy case study)
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1P2Z7_U01
- potrafi zaprojektować pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa i ocenić potrzebę jego restrukturyzacji
Weryfikacja: ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08
- Efekt 1P2Z7_U02
- potrafi dokonać analizy poziomu ( w wyniku jego pomiaru) kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena raportu z analizy case study
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08
- Efekt 1P2Z7_U03
- potrafi wskazać główne kierunki restrukturyzacji kapitału intelektualnego przedsiębiorstw
Weryfikacja: ocena projektu restrukturyzacji
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1P2Z7_K01
- potrafi pracować w zespole, respektować zasady podziału zadań
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K07
- Efekt 1P2Z7_K02
- potrafi wzbudzać zaufanie i tworzyć kulturę zaufania i lojalności wśród członków zespołu projektowego
Weryfikacja: ocena zachowań w trakcie pracy zespołu, i rozwiązywania konfliktów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K07
- Efekt 1P2Z7_K03
- potrafi wykonywać terminowo i zgodnie z przydziałem zadań prace projektowe
Weryfikacja: ocena sposobu realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K07