- Nazwa przedmiotu:
- Język rosyjski; Elementary to Intermediate General Russian
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Anita Lewandowska; mgr Roman Gąsecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Język obcy
- Kod przedmiotu:
- KO1-3.1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 h w tym: 60 h - ćwiczenia, 20 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 8 h - przygotowanie do kolokwiów, 10 h - przygotowanie pracy, 2 h - konsultacje.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,4 ECTS - ćwiczenia
0,08 ECTS - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość podstawowa na poziomie A2
- Limit liczby studentów:
- Lektorat: 12 - 24
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z nową leksyką, nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy).
- Treści kształcenia:
- Semestr I
1. Ja i moja rodzina (leksyka).
2. Kontakty towarzyskie. Zawieranie znajomości przez internet – rola Internetu, zagrożenia.
3. I, II i III deklinacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne.
4. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Ja i moja rodzina” (skrypt).
5. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Ja i moja rodzina”, rzeczownik.
6. I i II koniugacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne.
7. Życie rodzinne. Obowiązki domowe (leksyka).
8. Nierówny podział obowiązków w rodzinie – jak rozwiązać ten problem.
9. Tryb rozkazujący – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne.
10. Stosunki między członkami rodziny.
11. Czas przyszły i przeszły – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne.
12. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Obowiązki domowe” (skrypt).
13. Kolokwium leksykalno-gramatyczne - „Obowiązki domowe”, czasownik.
14. Imiesłów przymiotnikowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
15. Imiesłów przysłówkowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
15. Imiesłów przysłówkowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003
2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995
3. Język rosyjski w ćwiczeniach - przygotowanie do egazminu na poziomie B2 B.Konopka Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005
5. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005
6. Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem. Praca zbiorowa ZJR SJOPW pod redakcją B.Konopki Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język rosyjski; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku rosyjskim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; wyszukiwania szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U18
- Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Analiza modelowych tekstów: poznawanie typowych zwrotów i struktury tekstu (wypracowanie, list, opowiadanie, raport) na zajęciach. Tworzenie własnych form pisemnych w ramach pracy własnej w domu. Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U09
- Efekt U20
- Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U10
- Efekt U21
- Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces. Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi dotyczących omawianych zagadnień; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Słuchanie oryginalnych tekstów rosyjskojęzycznych; ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i przygotowywanie dłuższej wypowiedzi. Tworzenie własnych form pisemnych. Egzamin B2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie konieczność kontynuowania nauki języka rosyjskiego, w trakcie i po studiach, szczególnie w kierunku swojej specjalności.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K07
- Ma wyobrażenie o środowisku typowym dla obszaru języka rosyjskiego. Zna przykłady z historii, geografii, kultury i techniki Rosji. Rozumie teksty i wypowiedzi, dotyczące spraw ogólnych i życia codziennego.
Weryfikacja: Odpowiedzi na pytania lektora; zadawnie pytań innemu studentowi; analizowanie tekstów na zajęciach; tworzenie wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06