Nazwa przedmiotu:
Język rosyjski; Elementary to Intermediate General Russian
Koordynator przedmiotu:
mgr Anita Lewandowska; mgr Roman Gąsecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Język obcy
Kod przedmiotu:
KO 1-3.2
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 h w tym: 60 h - ćwiczenia, 20 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 8 h - przygotowanie do kolokwiów, 10 h - przygotowanie pracy, 2 h - konsultacje.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,4 ECTS - ćwiczenia 0,08 ECTS - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia60h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość na poziomie B1; zaliczenie poprzednich modułów
Limit liczby studentów:
Lektorat: 12 - 24
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z nową leksyką, nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy).
Treści kształcenia:
Semestr II 1.     Piszemy list – zapoznanie ze schematem listu nieformalnego. 2.     Charakterystyka człowieka, wygląd zewnętrzny (leksyka). 3.     Jak ubiera się współczesna młodzież? nowa leksyka (części garderoby). 4.     Przymiotniki miękko- i twardotematowe – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne. 5.     Jak ubierać się modnie a nie stać się ofiarą mody? – moda w życiu młodego człowieka. 6.     Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne – dzień studenta, idealna szkoła. 7.     Stopniowanie przymiotników – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. 8.     Nauka języków obcych – czy warto uczyć się języków obcych? Szkoły językowe. 9.     Rozumienie tekstu czytanego i pisanego – tematyka „Czy warto uczyć się języka rosyjskiego?”, „Język rosyjski na świecie”. 10.  Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Wygląd zewnętrzny”, „Dzień studenta”, „Nauka języków obcych”, przymiotnik. 11.  Charakterystyka człowieka: Cechy psychiczne, usposobienie, nasze wady i zalety. Charakter a charakter pisma. Horoskopy i znaki zodiaku – przypomnienie poznanej leksyki, wprowadznie nowego słownictwa. 12.  Charakterystyka osoby- brata, siostry, itd. 13.  Przysłówek: Odróżnianie i stosowanie przysłówków pod względem ich znaczenia: przysłówki sposobu, stopnia, czasu, miejsca, celu. 14.  Stopniowanie przysłówków; stopień wyższy i najwyższy. 15.  Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Wygląd zewnętrzny”, przysłówek.
Metody oceny:
Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
Egzamin:
nie
Literatura:
"1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003 2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995 3. Język rosyjski w ćwiczeniach - przygotowanie do egazminu na poziomie B2 B.Konopka Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa 4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005 5. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005 6. Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem. Praca zbiorowa ZJR SJOPW pod redakcją B.Konopki Oficyna Wydawnicza PW W-wa 2010"
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język rosyjski; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku rosyjskim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; wyszukiwania szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01
Efekt U18
Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Analiza modelowych tekstów: poznawanie typowych zwrotów i struktury tekstu (wypracowanie, list, opowiadanie, raport) na zajęciach. Tworzenie własnych form pisemnych w ramach pracy własnej w domu. Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U09
Efekt U20
Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U10
Efekt U21
Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces. Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi dotyczących omawianych zagadnień; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Słuchanie oryginalnych tekstów rosyjskojęzycznych; ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i przygotowywanie dłuższej wypowiedzi. Tworzenie własnych form pisemnych. Egzamin B2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie konieczność kontynuowania nauki języka rosyjskiego, w trakcie i po studiach, szczególnie w kierunku swojej specjalności.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01
Efekt K07
Ma wyobrażenie o środowisku typowym dla obszaru języka rosyjskiego. Zna przykłady z historii, geografii, kultury i techniki Rosji. Rozumie teksty i wypowiedzi, dotyczące spraw ogólnych i życia codziennego.
Weryfikacja: Odpowiedzi na pytania lektora; zadawnie pytań innemu studentowi; analizowanie tekstów na zajęciach; tworzenie wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K06