Nazwa przedmiotu:
Język rosyjski B1
Koordynator przedmiotu:
mgr Anna Lewandowska, mgr Roman Gąsecki
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla wydziału
Kod przedmiotu:
WS1A_01_01/03
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60; przygotowanie do zajęć -15; zapoznanie się z literaturą - 8; przygotowanie do kolokwium - 4; przygotowanie do egzaminu - 8; inne (formy pisemne: listy, wypracowania, raporty) - 5; RAZEM: 100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia60h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość podstawowa na poziomie A2
Limit liczby studentów:
Lektorat 12-24
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z nową leksyką (z włączeniem słownictwa specjalistycznego), nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego B2 (wg skali Rady Europy).
Treści kształcenia:
Semestr III 1. Ja i moja rodzina (leksyka). 2. Kontakty towarzyskie. Zawieranie znajomości przez internet – rola Internetu, zagrożenia. 3. I, II i III deklinacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne. 4. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Ja i moja rodzina” (skrypt). 5. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Ja i moja rodzina”, rzeczownik. 6. I i II koniugacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne. 7. Życie rodzinne. Obowiązki domowe (leksyka). 8. Nierówny podział obowiązków w rodzinie – jak rozwiązać ten problem. 9. Tryb rozkazujący – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. 10. Математическая статистика - часть I (rozdział 1 i 2) - wprowadzenie nowej leksyki, analiza tekstu (W celu przygotowania się do omówienia tekstu na zajęciach student powinien poświęcić 15 h na pracę ze słownikiem, sporządzenie słownika nowych pojęć wystąpujących w tekście oraz przeczytać tekst ze zrozumieniem). 11. Czas przyszły i przeszły – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. 12. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Obowiązki domowe” (skrypt). 13. Kolokwium leksykalno-gramatyczne - „Obowiązki domowe”, czasownik. 14. Imiesłów przymiotnikowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne. 15. Imiesłów przysłówkowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
Metody oceny:
Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003, 2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995 3. Karolak, S. Praktyczna gramatyka rosyjska. WSiP. Warszawa 1998 4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005 5. Język rosyjski w ćwiczeniach - przygotowanie do egazminu na poziomie B2 B.Konopka Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa 6. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005 7. Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem. Praca zbiorowa ZJR SJOPW pod redakcją B.Konopki Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
Witryna www przedmiotu:
www.zl.pw.plock.pl
Uwagi:
Przedmiot jest uczony w bloku; studenci dobierani wg zaawansowania językowego, a nie wg kierunku studiów

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi typu "Tak"/"Nie"; odpowiedzi szczegółowe na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; syntetyzowanie fragmentów tekstu (dobór nagłówków); wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U03_01
Potrafi napisać streszczenie tekstu, wypracowanie, opowiadanie lub raport, z wykorzystaniem nowego słownictwa.
Weryfikacja: Pisanie raportu; wypracowania (esej); opowiadania (story); Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt U06_01
Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień za zajęciach; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Zachęcanie do słuchania tekstów oryginalnych (rosyjskojęzyczne serwisy informacyjne, filmy w wersji oryginalnej, zasoby Internetu). Analiza modelowych tekstów: poznawanie typo
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U06_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U06
Efekt U04_01
Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U04