- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka II
- Koordynator przedmiotu:
- Zbigniew Kacprzyk, dr inż., Ireneusz Czmoch, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- INFOR2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS: <br>
- zajęcia w laboratorium komputerowym 30 godz., <br>
- praca własna (utrwalenie wiedzy przekazanej na zajęciach, wykonanie projektu, przygotowanie się do sprawdzianów) 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
zajęcia w laboratorium komputerowym - 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
- zajęcia w laboratorium komputerowym 30 godz., <br>
- praca własna (utrwalenie wiedzy przekazanej na zajęciach, wykonanie projektu, przygotowanie się do sprawdzianów) 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe informacje z informatyki, podstawowe umiejętności pracy z systemami wspomagającymi rysunek, w tym AutoCAD oraz podstawy budownictwa ogólnego.
- Limit liczby studentów:
- jednocześnie max 30 studentów w laboratorium komputerowym
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu przedmiotu studenci maja wiedzę o komputerowej grafice inżynierskiej, potrafią przygotować model geometryczny obiektu 3D, rozumieją komputerowy zapis obiektów budowlanych, rozumieją zasady sporządzania elektronicznej dokumentacji budowlanej. <br>
Dodatkowym celem nauczania jest wykształcenie umiejętności posługiwania się standardowymi funkcjami systemów CAD i BIM oraz nabranie nawyków ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań i nowych technologii informatycznych.
- Treści kształcenia:
- Tematy zajęć laboratoryjnych <br>
1. BIM i modelowanie parametryczne. Wstęp do programu REVIT. <br>
2. Podstawowe polecenia edycyjne. Tworzenie widoków. Zasady wymiarowania. <br>
3. Podstawy tworzenia modelu. Ćwiczenie na stworzenie, edycję oraz przygotowanie rzutów , przekrojów, dokumentacji 2D dla prostego elementu budowlanego. <br>
4. Ściany zewnętrzne i wewnętrzne. Drzwi, okna. Trzy poziomy: piwnica, parter, poddasze. <br>
5. Stropy i dach. <br>
6. Schody na poddasze i do piwnicy. <br>
7. Zaawansowane polecenia edycyjne. <br>
8. Wstęp do rodzin oraz ich edycji. <br>
9. Wstęp do Revit Structure: Fundamenty oraz inne elementy konstrukcyjne. <br>
10. Wstęp do Revit Mechanical: Instalacja oraz ich kolizje z elementami budowlanymi. <br>
11. Import / Export - CAD - Revit - Robot Structure. <br>
12. Wstęp do renderingu, zestawienia i dokumentacja 2D. <br>
13. Ćwiczenia <br>
14. Test teoretyczny i praktyczny - I termin <br>
15. Test teoretyczny i praktyczny - II termin <br>
- Metody oceny:
- - 1 praca projektowa (przygotowywana przez zespół 3 osobowy) <br>
- 1 indywidualna prezentacja na zadany temat <br>
- 6 ćwiczeń w laboratoriach komputerowych <br>
- 1 sprawdziany z wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych <br>
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Łukasz Adamus - Modelowanie informacji o budynku (BIM) podstawy teoretyczne, Prace ITB, 4(164) 2012.<br>
[2] Patryk Kołun, Artur Tomczak, Jakub Turbakiewicz - Autodesk Revit. Podstawowe funkcje programu, Politechnika Poznańska, 2014.<br>
[3] Andrzej Tomana - BIM Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy. Standardy. Narzędzia., Kraków 2015.<br>
[4] Eric Wing - Autodesk Revit Architecture 2015. No Experience Required, SYBEX, 2014.<br>
[5] Komputerowe wspomaganie projektowania - Z.Kacprzyk, B. Pawłowska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012.<br>
[6] Autorskie materiały umieszczone na stronie przedmiotu: http://bim.il.pw.edu.pl <br>
[7] Materiały dydaktyczne dostępne na stronie firmy Autodesk
- Witryna www przedmiotu:
- http://bim.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Projekt należy przekazać w nieprzekraczalnym terminie, który zostanie podany na początku semestru.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt INFOR2W1
- Ma wiedzę na temat komputerowej grafiki inżynierskiej, zna podstawowe zasady komputerowego zapisu obiektów budowlanych
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
- Efekt INFOR2W2
- Ma wiedzę o zasadach sporządzania elektronicznej dokumentacji budowlanej, rozumie reguły BIM.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt INFOR2U1
- Potrafi opracować przestrzenny i płaski model geometryczny obiektu budowlanego, umie posługiwać się wybranymi formatami grafiki komputerowej, zna techniki prezentacji projektu.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt INFOR2U2
- Potrafi opracować dokumentacją w wersji elektroniczne
Weryfikacja: ćwiczenie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt INFOR2K1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Ma świadomość wartości przedsiębiorczości w działaniach i myśleniu inżynierskim
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06