Nazwa przedmiotu:
Fizyka III - Fizyka budowli
Koordynator przedmiotu:
Krzysztof Żmijewski, Dr hab. inż., Prof. nzw.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
FIZBUD
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: 15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń projektowych, 30 godz. pracy własnej.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: 15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń projektowych.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: 30 godz. ćwiczeń projektowych, 30 godz. pracy własnej studenta.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot prowadzony jest przy założeniu, że studenci posiadają wiedzę z przedmiotu Budownictwo Ogólne i Materiały Budowlane oraz posiadać ogólna wiedzę z zakresu matematyki i fizyki.
Limit liczby studentów:
30 os/grupę
Cel przedmiotu:
Student nabywa umiejętności oceny parametrów cieplno-wilgotnościowych elementów budowlanych, obliczania sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania budynku oraz poznaje parametry związane z komfortem użytkowania budynków i sposoby ich obliczeń. Poznaje również podstawowe pojęcia akustyki budowlanej. <br>Nabyta wiedza jest podstawą do studiowania przedmiotu Fizyka Budowli II.
Treści kształcenia:
• Podstawy wymiany ciepła. Równanie Fouriera. <br>• Właściwości cieplno-wilgotnościowe materiałów budowlanych (opory cieplne, współczynniki przenikania ciepła, rozkład temperatur, wymagania normowe i ekonomiczne). <br>• Obliczenia cieplne przegród w warunkach ustalonych. <br>• Obliczenie wskaźnika sezonowego zapotrzebowania na ciepło. <br>• Mostki termiczne i naroża. <br>• Komfort cieplny, ciepłochłonność podłóg. <br>• Warunki w pomieszczeniach w warunkach zimowych. <br>• Warunki w pomieszczeniach w warunkach letnich. <br>• Przegrody przeźroczyste <br>• Wilgoć w materiałach i przegrodach budowlanych (wilgotność powietrza, ciśnienie cząstkowe pary wodnej, przyczyny i rodzaje zawilgoceń). <br>• Dyfuzja i kondensacja pary wodnej w przegrodach (kondensacja powierzchniowa i wgłębna, ryzyko rozwoju pleśni). <br>• Zasady projektowania i wykonywania przegród (ściany, stropy, stropodachy).
Metody oceny:
Podczas trwania semestru studenci wykonują ćwiczenia projektowe. Termin oddania obliczeń (uzyskania korekty) zagadnień związanych z ochroną cieplną budynków (punkty 1÷4) upływa tydzień przed zimową przerwą świąteczną. Końcową ocenę z ćwiczeń otrzymują studenci po obronie bezbłędnie wykonanego projektu. Zgodnie z regulaminem Instytutu zaliczenie całego projektu związane z obroną i wystawieniem oceny) należy uzyskać przed początkiem pierwszej sesji następującej po semestrze, w którym odbywają się zajęcia. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się kontynuowanie pracy nad projektem w terminie późniejszym, ale nie dłużej niż do końca marca danego roku. <br>Wykłady kończą się egzaminem pisemnym, po którym prowadzący może przeprowadzić egzamin ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminy jest zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Skrypty, publikacje:<br> [1] Budownictwo ogólne tom 2, Praca zbiorowa, Arkady 2005;<br> [2] Budownictwo ogólne tom 3/1, W. Śeńczykowski;<br> [3] Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, L. Laskowski, 2005;<br> [4] Ochrona cech energetycznych budynków Poradnik, M. Robakiewicz, 2005;<br> [5] Podręcznik fizyki budowli, J. Pogorzelski – publikacja w odcinkach w miesięczniku Materiały Budowlane;<br> Normy,ustawy: <br> [1] PN-EN ISO 6946:1999;<br> [2] PN-B-02025;<br> [3] PN-EN ISO 13788:2002;<br> [4] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04 2002 w sprawie warunków technicznych ... (DzU z 2002 r. nr 75 poz.690 z późniejszymi)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt FIZBUDW1
zna podstawowe zjawiska cieplno-wilgotnościowe występujące w budynkach
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, obrona projektu i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W01, K1_W11, K1_W12, K1_W13, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt FIZBUDU1
potrafi projektować przegrody budowlane spełniające określone wymagania przepisów prawa budowlanego i zasad zrównoważonego rozwoju, porafi sporzadzać audyty i certyfikaty energetyczne budynków
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, obrona projektu i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt FIZBUDK1
w wyniku pracy własnej potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę
Weryfikacja: prezentacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K06, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02