- Nazwa przedmiotu:
- Instalacje w budownictwie – Instalacje sanitarne
- Koordynator przedmiotu:
- Jerzy Ziętek, Dr inż. (część 1), Jerzy Sewerynik, Dr inż. (część 2)
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- INBUSA
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia audytoryjne 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., praca własna studenta (przygotowanie projektów) 10 godz., konsultacje projektów i zaliczenia 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia audytoryjne 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje projektów i zaliczenia 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia audytoryjne 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., praca własna studenta (przygotowanie projektów) 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotów: Rysunek techniczny, Budownictwo ogólne, Geotechnika, Hydraulika i hydrologia.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie ogólnej wiedzy z zakresu zaopatrzenia ludności w wodę, odprowadzania i unieszkodliwiania ścieków. <br>
Poznanie zasad funkcjonowania, podstaw projektowania i eksploatacji instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych w budynkach. <br>
Na przykładowym projekcie instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej omawiane są zasady projektowania i graficznego opracowania poszczególnych elementów projektowanej instalacji oraz wykonywane są podstawowe procedury obliczeniowe, niezbędne dla prawidłowego i doboru elementów składowych instalacji. <br>Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wymiany ciepła, ogrzewnictwa, ciepłownictwa, wentylacji i klimatyzacji. <br>Zapoznanie się z nazewnictwem i systemami ogrzewania, ciepłownictwa, wentylacji i klimatyzacji. Poznanie podstaw projektowania oraz zasad bezpiecznego funkcjonowania i eksploatacji instalacji grzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w budynkach oraz sieci ciepłowniczych.
- Treści kształcenia:
- <b>Część 1 „Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne”<br> </b>Charakterystyka funkcjonalna elementów składowych wodociągu miejskiego (ujęcia i stacje uzdatniania wody, sieć wodociągowa wraz z uzbrojeniem, wewnętrzne instalacje wodociągowe). Elementy składowe, charakterystyka funkcjonalna i techniczna, zasady projektowania i wykonawstwa instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych – ćwiczenie projektowe. <br> <b>Część 2 „Instalacje ogrzewania i wentylacji”</b><br> Ćwiczenia projektowe obejmują 7 zajęć merytorycznych i na 8 zajęciach godzinny sprawdzian wiadomości teoretycznych wykładanych w czasie zajęć projektowych. Tematyka zajęć: <br>
• Podstawowe pojęcia z zakresu wymiany ciepła i ogrzewnictwa, obliczania współczynników przenikania ciepła przegród budowlanych, rozkładu temperatury w przegrodzie, obliczanie grubości izolacji i strefy przemarzania przegrody ,praca domowa nr 1. <br>
• Obliczanie zapotrzebowania na moc ciepła ogrzewanych pomieszczeń, grzejniki, źródła ciepła, systemy ogrzewań, schematy instalacji centralnego ogrzewania, zabezpieczenia instalacji, praca domowa nr 2.<br>
• Podstawowe pojęcia z zakresu ciepłownictwa, systemy ciepłownicze, kanały ciepłownicze, węzły ciepłownicze, kompensacja wydłużeń termicznych sieci ciepłowniczej. <br>
• Podstawowe pojęcia z zakresu wentylacji i klimatyzacji, obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego, systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne, urządzenia, komory klimatyzacyjne, praca domowa nr 3. Poprawne wykonanie i oddanie pracy domowej, o czasochłonności ok. 1-2 godz., uprawnia do otrzymania kolejnej pracy domowej. Oddanie trzech prac domowych upoważnia do podejścia na 8 zajęciach ćwiczeniowych do zaliczenia części teoretycznej.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie zaliczenia 2 projektowych prac domowych oraz pisemnych kolokwiów z obu części przedmiotu. Kolokwia zaliczeniowe – czas trwania 1 godzina lekcyjna, terminy: - Zerowy; na ostatniej godzinie zajęć, - terminy kolejne zgodnie z regulaminem studiów, uzgadniane z grupami zainteresowanych osób i dostosowane do ich możliwości czasowych (bez ograniczania częstotliwości). Ocena wpisywana do indeksu jest średnią arytmetyczną z zaliczenia części 1 ”Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne” oraz części 2 „Instalacje ogrzewania i wentylacji”
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] J. Chudzicki, S. Sosnowski: Instalacjewodociągowe, projektowanie, wykonanie, eksploatacja. Wyd. „Seidel- Przywecki” Sp. z o. o., Warszawa 2004 r. <br>
[2] J. Chudzicki, S. Sosnowski: Instalacje kanalizacyjne, projektowanie, wykonanie, eksploatacja. Wyd. „Seidel- Przywecki” Sp. z o. o., Warszawa 2004 r. <br>
[3] S. Sosnowski, J. Tabernacki: Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne w budynkach. Wyd. Politechnika Warszawska, Warszawa 1997 r. <br>
[4] J. Chudzicki, S. Sosnowski: Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne. Materiały pomocnicze do ćwiczeń. Wyd. Politechnika Warszawska, Warszawa 1999 r.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt INBUSA_W1
- Zna podstawy praw dotyczących procesów przepływu ciepła i wilgoci w budynkach.
Weryfikacja: kolokwia i projekty domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W12, K1_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt INBUSA_U1
- Potrafi sporządzić bilans energetyczny budynku i dobrać odpowiednie urządzenia do projektów instalacji sanitarnych
Weryfikacja: kolowia i obrona projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U10, K1_U18, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt INBUSA_K1
- Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Weryfikacja: Ocena społeczna
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K07
- Efekt INBUSA_K2
- Świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania wiedzy.
Weryfikacja: Dostosowanie się do nowych rozwiązań, wymagań materiałów i norm
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06