Nazwa przedmiotu:
Architektura i urbanistyka (BZ, IPB, KBI)
Koordynator przedmiotu:
Adam Dolot dr inż. arch., Piotr Bujak dr inż. arch., Rafał Bujnowski mgr inż.arch., Marek Neubart mgr inż. arch.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ARCHIIPB1
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 15 godz., projekt 30 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 20 godz., przygotowanie do kolokwium 10 godz
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., projekt 30 godz., konsultacje 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: projekt 30 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane są wiadomości z budownictwa ogólnego, podstawowe wiadomości z konstrukcji budowlanych, fizyki cieplnej budowli oraz materiałów budowlanych. Niezbędna jest umiejętność sporządzania szkiców i rysunków architektoniczno-budowlanych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem prowadzonych zajęć jest zwrócenie uwagi przyszłych inżynierów konstruktorów na problemy estetyki w budownictwie. Wykłady mają zapoznać słuchaczy z podstawowymi informacjami o historii architektury europejskiej i rozwoju konstrukcji inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem tendencji występujących w XX wieku. Drugim istotnym celem jest wskazanie jak powinna odbywać się współpraca inżyniera konstruktora z architektem, tak ważna w trakcie całego procesu inwestycyjnego.
Treści kształcenia:
Wykłady przedstawiają problemy projektowania architektonicznego i zarys historii architektury od czasów starożytnych do okresu współczesnego ze szczególnym uwzględnieniem architektury XX wieku. Ćwiczenia projektowe składają się z dwóch zadań: Projekt 1 - koncepcja architektoniczna mieszkania dwu i trzypokojowego usytuowanego w wybranym typie budynku mieszkalnego - poznanie specyfiki projektowania mieszkań. Projekt 2 - projekt koncepcyjny prostego budynku usługowego z głównym pomieszczeniem o dużej rozpiętości, jak na przykład: salon samochodowy, sala gimnastyczna, ujeżdżalnia koni, warsztat szkutniczy, itp. Projekt należy wykonać w trwałej technice na zadanej sytuacji w skali 1:500; komplet pozostałych rysunków (rzuty, przekroje, elewacje) w skali 1:100. Wymagana jest wizualizacja (aksonometria lub perspektywa) zaprojektowanego budynku - poznanie podstawowych problemów projektowania architektonicznego - usytuowanie budowli w przestrzeni miejskiej, kształtowanie bryły, wpływ zastosowanej konstrukcji na rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, estetyka budowli.
Metody oceny:
• Wykłady zaliczane są jako sprawdzian pisemny przeprowadzany na ostatnim wykładzie w semestrze. • Ćwiczenia projektowe są zaliczane: - po zaliczeniu Projektu 1 przez prowadzącego indywidualne korekty - po zaliczeniu przeglądu Projektu 2 wyznaczonego w połowie semestru - po złożeniu Projektu 2, wykonanego przez studenta w ciągu całego semestru, akceptowanego przez prowadzącego indywidualne korekty - ocena dokonywana będzie przez cały zespół dydaktyczny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Broniewski Tadeusz, Historia architektury dla wszystkich, Ossolineum 1980; <br> [2] Buchner Monika i Andrzej, Laube Jan, Zarys projektowania i historii architektury, WSiPW 1991;<br> [3] Gympel Jan, Historia architektury od antyku do czasów współczesnych, Könemann 2000; <br> [4] Jenks Charles, Architektura postmodernistyczna, Arkady 1987; <br> [5] Jodadio Philip, Nowe formy, Architektura lat dziewięćdziesiątych XX wieku, Muza S.A. 1998; <br> [6] Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki 1996; <br> [7] Neufert Ernst i Peter, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady 1995; <br> [8] Pevsner Nikolaus, Fleming John, Honour Hugh, Encyklopedia architektury, WAiF 1992; <br> [9] Pevsner Nikolaus, Historia architektury europejskiej, Arkady 1979; <br> [10] Tietz Jürgen, Historia architektury XX wieku, Könemann 1998; <br> [11] Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, (Dz U Nr 75 z dnia 15 czerwca 2002 r.).
Witryna www przedmiotu:
w przygotowaniu
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ARCHI1IPBW1
Ma podstawową wiedzę na temat projektowania urbanistycznego i architektonicznego oraz zagadnień związanych z projektowaniem.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02, K1_W07, K1_W12, K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02
Efekt ARCHI1IPBW2
Ma podstawową wiedzę z zakresu historii urbanistyki, architektury i budownictwa.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ARCHI1IPBU1
Umiejętność twórczej analizy projektu architektonicznego i urbanistycznego w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych, technologicznych, materiałowych i formalnych.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U07, K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Efekt ARCHI1IPBU2
Umiejętność czytania i interpretacji projektu architektonicznego w trakcie realizacji.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Efekt ARCHI1IPBU3
Potrafi ocenić rodzaj i charakter istniejących konstrukcji budowlanych realizowanych w różnych okresach historycznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ARCHI1IPBK1
Ma zdolność kompetentnej współpracy z architektem w tracie procesu twórczego.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06