Nazwa przedmiotu:
Diagnostyka i utrzymanie mostów
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Trochymiak, dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
DIAGMO
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., zajęcia projektowe 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 5 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 5 godz., wykonanie projektu 10 godz., przygotowanie do egzaminu i egzamin 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: wykłady 30 godz., zajęcia projektowe 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: zajęcia projektowe 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 5 godz., wykonanie projektu 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdobycie wiedzy o określaniu stanu technicznego istniejących obiektów mostowych, czynnikach wpływających na ich trwałość konstrukcji oraz prognozowaniu tej trwałości, badaniach konstrukcji i materiałów, metodach napraw obiektów mostowych, ich modernizacji (wzmocnień i zmian parametrów geometrycznych) oraz utrzymania i systemów gospodarki mostowej.
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Czynniki wpływające na degradacje konstrukcji mostowych – obiektywne i subiektywne. Kryteria techniczne, ekonomiczne i społeczne przy podejmowaniu decyzji o remoncie i modernizacji mostu lub jego rozbiórce i budowie nowego. Formy uszkodzeń i zniszczeń mostów murowanych, drewnianych, betonowych i stalowych. Metody badań in situ stanu konstrukcji i materiałów obiektów mostowych. Trwałość mostów i jej prognozowanie. Korozja stali i betonu oraz jej zapobieganie. Metody napraw i remontów konstrukcji mostowych. Wzmacnianie przęseł, podpór i fundamentów mostowych. Modernizacja geometryczna mostów – poszerzanie, podnoszenie.
Treści kształcenia:
Zaliczenie projektu wraz z jego obroną. Egzamin pisemny i ustny.
Metody oceny:
[1] Zestaw norm i przepisów; [2] W. Radomski, Bridge Rehabilitation, Imperial College Press, London 2002; [3] K. Furtak i W. Radomski, Obiekty mostowe – Naprawy i remonty, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej 2006; [4] A. Madaj i W. Wołowicki, Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa 2001.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Zestaw norm i przepisów; [2] W. Radomski, Bridge Rehabilitation, Imperial College Press, London 2002; [3] K. Furtak i W. Radomski, Obiekty mostowe – Naprawy i remonty, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej 2006; [4] A. Madaj i W. Wołowicki, Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa 2001.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DiUMostW1
Posiada wiedzę o uszkodzeniach mostów stalowych, betonowych oraz zespolonych. Aspekty związane z utrzymaniem zna od strony wymaganych przepisów utrzymaniowych.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu wraz z jego obroną. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05, K1_W08, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DiUMostU1
Potrafi przeprowadzić przegląd podstawowy obiektu mostowego oraz ocenić zakres przeglądu szczegółowego obiektu mostowego.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu wraz z jego obroną. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U11, K1_U18, K1_U20, K1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DiUMostK1
Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w przeglądach utrzymaniowych konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo analizowanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu wraz z jego obroną. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K05, K1_K06, K1_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K03, T1A_K07