- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium Podstaw Automatyki i Robotyki
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr inż. Alicja Siewnicka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- LAUR
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich – 15 godz., w tym:
• laboratorium: 15 godz.
2) Praca własna studenta – 15 godz. godz., w tym:
• przygotowanie do laboratorium: 5 godz.
• przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych: 10 godz.
Razem 30 godz. – 1 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obliczanie punktów ECTS: ćwiczenia w
laboratorium - 15 h, konsultacje
osobiste i mailowe z prowadzącym 3 h, RAZEM 18 godz.= 0,7 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS – 30 godz.,
w tym:
• laboratorium: 15 godz.
• przygotowanie do laboratorium: 5 godz.
• przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych: 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu przedmiotów Podstawy automatyki i Podstawy robotyki
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej zdobytej w ramach przedmiotów Podstawy automatyki i Podstawy robotyki.
- Treści kształcenia:
- Identyfikacja własności statycznych i dynamicznych obiektu regulacji poziomu lub temperatury.
Badanie jednoobwodowego układu regulacji temperatury powietrza: dobór nastaw, rozruch układu, badanie przebiegów przejściowych, ocena wskaźników jakości regulacji.
Projektowanie, modelowanie i budowa układów kombinacyjnych stykowo-przekaźnikowych i tworzonych z elementów logicznych.
Projektowanie i budowa typowych pneumotronicznych układów sekwencyjnych o założonych cechach funkcjonalnych; poznanie sprzętu do tworzenia takich układów.
Poznanie budowy mechanizmu kinematycznego i układów: napędowego, przeniesienia ruchu, sterowania, sensorycznego i zasilającego robota. Uruchomienie i ręczne sterowanie mechanizmem kinematycznym. Programowanie elementarnych zadań robota przez nauczanie. Projektowanie trajektorii ruchu i operacji towarzyszących na przykładzie wybranego robota wyposażonego w narzędzie.
- Metody oceny:
- Ocena na podstawie sprawdzianu wiedzy z zakresu poszczególnych ćwiczeń i bieżącej pracy studentów na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. D. Holejko, W.J. Kościelny, Automatyka procesów ciągłych, Wydawnictwo Politechnika Warszawska, 2012.
2. Kościelny W., Podstawy automatyki, część II. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1984.
3. Żelazny M., Podstawy Automatyki, WNT, Warszawa 1976
4. Mariusz Olszewski, Podstawy mechatroniki, Rea, Warszawa 2006.
5. Gabriel Kost, Piotr Łebkowski, Łukasz N. Węsierski, Automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych, PWE, 2013.
6. Ryszard Zdanowicz, Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- iair.mchtr.pw.edu.pl/studenci
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt LAUR_W01
- Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie funkcjonowania układów automatycznej regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi i robotami
Weryfikacja: Konrola przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych, ocene przebiegu ćwiczeń i wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt LAUR_U01
- Umiejętność rozpoznawania problemu automatyzacji i robotyzacji i zaproponowania metodyki rozwiązania problemu
Weryfikacja: ocena na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U19, K_U20, K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt LAUR_K01
- Potafi myśleć i działać racjonalnie, wykorzystując metody automatyki
Weryfikacja: Ocena na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników realizacji zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K03