Nazwa przedmiotu:
Drogi szynowe II (DS, IK)
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
DROSZY2
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 30 godzin, ćwiczenia projektowe 15 godzin, samodzielna praca nad projektem 15 studiowanie literatury przedmiotu 5 nauka do egzaminu 10 Razem 75 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 30 godzin, ćwiczenia projektowe 15 godzin, Razem 45 godzin = 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
ćwiczenia projektowe 15 godzin, samodzielna praca nad projektem 15 studiowanie literatury przedmiotu 5 nauka do egzaminu 10 Razem 45 godzin = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Drogi szynowe I
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Poznanie warunków technicznych projektowania modernizacji tras kolejowych i tramwajowych w zakresie ich układu geometrycznego i konstrukcji nawierzchni.
Treści kształcenia:
Wykłady (30 godz.): Warunki techniczne projektowania modernizowanych tras kolejowych – 21 g. 1.Zasady kształtowania układu geometrycznego tras kolejowych na szlakach i stacjach wynikające ze Specyfikacji Technicznych Interoperacyjności (TSI). 2. Zasady wyboru konstrukcji nawierzchni w torach i rozjazdach na modernizowanych trasach kolejowych. B) Warunki techniczne projektowania modernizowanych tras tramwajowych – 9 g. 1.Zasady kształtowania układu geometrycznego modernizowanych tras tramwajowych na szlakach w węzłach rozjazdowych i na pętlach.. 2. Zasady wyboru konstrukcji i utrzymania nawierzchni w torach i rozjazdach na modernizowanych trasach tramwajowych z uwzględnieniem redukcji hałasu i wibracji poprzez stosowanie izolacji wibroakustycznej, szlifowanie i smarowanie szyn. Ćwiczenia projektowe (15 g.): Opracowanie ustalonych fragmentów dokumentacji projektowej w zakresie tematyki wykładów dla odcinka trasy kolejowej oraz wymiarowania konstrukcji nawierzchni bezpodsypkowej.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).<br> Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf 2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001. 3. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/. "
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DROSZY2W1
Zna konstrukcje dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W11_IK, K2_W21_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DROSZY2U1
Umie interpretować zasady budownictwa komunikacyjnego w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DROSZY2K1
Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i torem z uwagi na znaczenie dla przewozów pasażerskich i towarowych oraz oddziaływania na środowisko.
Weryfikacja: egzamin oraz ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02