Nazwa przedmiotu:
Projektowanie układów komunikacyjnych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Brzeziński
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
PROJKOM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia projektowe 20, przygotowanie do ćwiczeń 15; zapoznanie z literaturą 15. Razem 50 = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia projektowe 20, wykłady 10 godzin. Razem 30 = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe 20, przygotowanie do ćwiczeń 10. Razem 30 = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza obejmująca podstawowe zasady projektowania i eksploatacji elementów infrastruktury transportu. Umiejętność stosowania programów komputerowych ogólnego zastosowania (arkusze kalkulacyjne, edytory tekstów, programy prezentacyjne).
Limit liczby studentów:
grupy 15-30 osobowa
Cel przedmiotu:
Rozszerzenie wiedzy studentów na temat procesu projektowania układów komunikacyjnych w obszarach zurbanizowanych. Szczegółowa analiza związków pomiędzy zagospodarowaniem przestrzennym a układem komunikacyjnym. Analizy komunikacyjne miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przygotowanie do współpracy z urbanistami i projektantami zagospodarowania przestrzennego. Przygotowanie do udziału w pracach badawczych, studialnych i projektowych Nauka analizy funkcjonowania elementów układu komunikacyjnego. Nauka stosowania zaawansowanych programów komputerowych wykorzystywanych w inżynierii ruchu w tym programów do symulacji i wizualizacji ruchu.
Treści kształcenia:
Wykład: <ol><li>System transportowy a planowanie przestrzenne. <li>Rodzaje zagospodarowania przestrzennego z punktu widzenia wpływu na funkcjonowanie systemu transportowego. <li>Projektowanie układu komunikacyjnego obsługującego obszary zurbanizowane (sieć transportowa, transport zbiorowy, parkowanie). <li>Analizy oddziaływania komunikacyjnego obszarów i obiektów na system transportowy. <li>Wpływ obiektów na funkcjonowanie układu komunikacyjnego (oceny oddziaływania centrów handlowych, hoteli, obiektów biurowych). <li>Projektowanie układów komunikacyjnych osiedli mieszkaniowych. <li>Projektowanie obszarów śródmiejskich. <li>Projektowanie stref ograniczonego ruchu i stref pieszych. <li>Badania, analizy i projektowanie parkowania. <li>Wykonywanie oceny stanu układu komunikacyjnego i analizy SWOT. </ol> Ćwiczenia: <ol><li>Nauka analizy i projektowania układu komunikacyjnego w obszarze zurbanizowanym. <li>Badanie oddziaływania zagospodarowania przestrzennego, obiektów na układ komunikacyjny. <li>Wykonanie ćwiczenia z zakresu projektowania układu komunikacyjnego (układu drogowego z elementami ruch pieszego i rowerowego, lub transportu zbiorowego w obszarze zurbanizowanym).</ol>
Metody oceny:
Wykład – zaliczenie wykładu;<br> Ćwiczenia – wykonanie i zaliczenie projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa:<br> [1] Poradnik: Organizacja przestrzeni ulic w obszarach śródmiejskich. A. Brzeziński z zespołem. MIiR 2014.<br> [2] Gaca S. Suchorzewski W. Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. WKiŁ. Warszawa 2008.<br> [3] Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,<br> [4] Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, Przepisy dotyczące znaków i sygnałów drogowych, warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.<br> Literatura uzupełniająca:<br> [5] Rydzkowski W., Wojewódzka-Król (red.). Transport. PWN. Warszawa 2002.<br> [6] Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKŁ. Warszawa 2006.<br> [7] Miasto przyjazne pieszym i rowerzystom. Materiały konferencyjne Miasto i Transport 2007.<br> [8] Zarządzanie popytem na transport. Materiały konferencyjne Miasto i Transport 2013.<br> [9] Czasopisma: Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot służy:<br> - nauce projektowana układów komunikacyjnych w obszarach zurbanizowanych i związków pomiędzy układem komunikacyjnym i zagospodarowaniem przestrzennym;<br> - nauce analizowania oddziaływania komunikacyjnego obszarów i obiektów na system transportowy;<br> - nauce projektowania stref ograniczonego ruchu i stref pieszych;<br> - nauce analizowania stanu układu komunikacyjnego i analiz typu SWOT

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PRUKOMW1
na wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie układów drogowych. Ma wiedzę o projektowaniu i eksploatacji układów komunikacyjnych. Ma wiedzę w zakresie inżynierii ruchu. Ma wiedzę na temat metod diagnostyki stanu istniejacego oraz gromadzenia, przetwarzania i analizy danych dotyczących stanu infrastruktury komunikacyjnej. Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w budownictwie komunikacyjnym. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć społeczne i środowiskowe uwarunkowania wynikające z planowania infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_IK, K2_W14_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PRUKOMU1
Potrafi zaprojektować rozwiązania stosowane w mijeksich układach komnikacyjnych zgodnie z przyjętymi założeniami i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych metod i narzędzi, w tym programów komputerowych. Potrafi zaplanować i wykonać badania terenowe oraz przeprowadzić analizę wyników. Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej i wyboru właściwego rozwiązania Potrafi stosować podejście systemowe oraz integrować wiedzę o uwarunkowaniach technicznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych do oceny wariantów rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PRUKOMK1
Potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Rozumie znaczenie rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac swoich i innych. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem. ...
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K07