- Nazwa przedmiotu:
- Teoria sprężystości i plastyczności (BZ, IPB)
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Artur Zbiciak IDiM – ZMTiMNK
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TESPIP
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 15; ćwiczenia 15; projekt 15; przygotowanie do ćwiczeń 10; zapoznanie z literaturą 10; sporządzenie projektu 10; przygotowanie do sprawdzianów i obecność na sprawdzianach 15; przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 20. RAZEM 110 godz. = 5 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 15; ćwiczenia 15; projekt 15; konsultacje i egzamin 10. RAZEM 55 godz. = 2,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na ćwiczeniach 15; obecność na zajęciach projektowych 15; przygotowanie do ćwiczeń 10; sporządzenie projektu 10. RAZEM 50 godz. = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw teorii i umiejętność rozwiązywania zadań w zakresie wymienionych poniżej zagadnień. Rachunek macierzowy. Analiza funkcji jednej i wielu zmiennych. Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe. Mechanika punktu materialnego i bryły sztywnej. Teoria prętów. Metoda sił i metoda przemieszczeń. Nośność graniczna belek. Elementy stateczności i dynamiki układów prętowych. Przedmioty. Algebra i Analiza Matematyczna. Mechanika Teoretyczna. Wytrzymałość Materiałów . Mechanika Konstrukcji.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Rozumienie założeń teorii sprężystości i sprężysto-plastyczności. Umiejętność formułowania zagadnienia brzegowego i początkowo-brzegowego odpowiadającego typowym zagadnieniom konstrukcji przestrzennych, płyt i tarcz. Odróżnianie zachowania się konstrukcji w stanie sprężystym i sprężysto-plastycznym. Rozumienie i analiza stanu granicznego konstrukcji.
- Treści kształcenia:
- Stan przemieszczenia i odkształcenia. Równania kinematyczne i warunki zgodności odkształceń. Wektor i tensor naprężenia. Niezmienniki. Równania równowagi. Prawo Hooke'a materiału izotropowego. Stałe materiałowe. Równania przemieszczeniowe i naprężeniowe. Sformułowanie zagadnienia początkowobrzegowego. Prawa zachowania masy, pędu, momentu pędu i energii. Zasada prac przygotowanych. Funkcjonały energii. Płaski stan naprężenia i odkształcenia. Teoria płyt cienkich. Modele reologiczne materiałów. Hipotezy wytężeniowe materiałów izotropowych. Relacje konstytutywne materiału sprężystoplastycznego. Modele wzmocnienia. Nośność graniczna.
- Metody oceny:
- • Egzamin pisemny i ustny (4 terminy);<br>
• Jeden projekt i dwa kolokwia w semestrze;<br>
• Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Brunarski L., Kwieciński M.: Wstęp do teorii sprężystości i plastyczności. Skrypt. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1984;<br>
[2] Brunarski L., Górecki B., Runkiewicz L.: Zbiór zadań z teorii sprężystości i plastyczności. Skrypt. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1984;<br>
[3] Timoshenko S., Goodier J.N.: Teoria sprężystości. Arkady. Warszawa 1962;<br>
[4] Bednarski T.: Mechanika plastycznego płynięcia w zarysie. PWN, Warszawa 1995;<br>
[5] Olszak W., Perzyna P., Sawczuk A. [red.]: Teoria plastyczności. PWN, Warszawa 1965.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TESPIPW1
- Ma wiedzę dot. różnic pomiędzy sformułowaniem naprężeniowym i przemieszczeniowym w teorii sprężystości. Zna relacje konstytutywne podstawowych modeli materiałów sprężystych i sprężysto-plastycznych.
Weryfikacja: sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TESPIPU1
- Umie rozwiązywać zadania brzegowe PSN i PSO. Umie stosować metody rozwiązywania płyt cienkich.
Weryfikacja: kolokwia, projekt i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TESPIPK1
- Potrafi przedstawić sformułowania i rozwiązania zagadnień w postaci raportów z wykonanych prac projektowych.
Weryfikacja: Przedstawienie do oceny prac projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04