- Nazwa przedmiotu:
- Podpory mostowe
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Trochymiak, Dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PODPOR
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS:
obecność na wykładach 15 godz., obecność na zajęciach projektowych 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 3 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 2 godz., wykonanie projektu 8 godz., przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 7 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 34 godz. = 1,5 ECTS: obecność na wykładach 15 godz.,
obecność na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., egzamin 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: obecność na zajęciach projektowych 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 5 godz., wykonanie projektu 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Tytuł inżyniera
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy w zakresie teorii, projektowania, budowy i utrzymania podpór mostowych oraz umiejętności zastosowania do rozwiązywania postawionych zadań związanych z realizacją procesu inwestycyjnego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:<ol><li>Informacje wstępne (bibliografia, zakres wykładu). <li>Wybrane zapisy Prawa Budowlanego w kontekście projektowania i budowy podpór obiektów inżynierskich. <li>Klasyfikacja podpór mostowych. <li>Przyczółki, podpory skrajne – połączenie drogi z mostem. <ol><li> Zasadnicze elementy przyczółków. <li>Przyczółki pełnościenne. <li>Przyczółki zatopione.<li>Podpory skrajne z gruntu zbrojonego. <li>Przyczółki w mostach zintegrowanych. <li>Przyczółki jako ściany oporowe. <li>Przyczółki z grodzic stalowych. <li>Połączenie drogi z mostem.<li>Przykłady wybudowanych przyczółków. <li>Przykłady zbrojenia przyczółków. <li>Obciążenia działające na przyczółki. </ol><li>Podpory pośrednie – filary rzeczne.<ol><li>Kształtowanie i zasadnicze elementy filarów rzecznych. <li>Filary z betonu niezbrojonego. <li>Filary z betonu zbrojonego i sprężonego.<li>Budowa fundamentów filarów rzecznych. <li>Przykłady współcześnie wybudowanych filarów rzecznych. <li>Podpory z pali i podpory słupowe. <li>Podpory o niekonwencjonalnych rozwiązaniach. <li>Przykłady zbrojenia filarów rzecznych.</ol> <li>Podpory pośrednie – filary lądowe. <ol><li>Kształtowanie i zasadnicze elementy filarów lądowych. <li>Przykłady wybudowanych podpór (historyczne i ostatnie realizacje). <li>Przykłady zbrojenia podpór pośrednich. </ol><li>Obciążenia działające na filary. <li>Przykład alternatywnych posadowień filara lądowego.</ol>
Ćwiczenia projektowe: Projekt budowlany z elementami projektu wykonawczego podpory pośredniej.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Jarominiak A. i inni: Podpory mostów. Wybrane zagadnienia. WKŁ, Warszawa, 1981;<br>
[2] Czudek H., Radomski W.: Podstawy mostownictwa. PWN, Warszawa 1984;<br>
[3] Jarominiak A.: Lekkie konstrukcje oporowe. WKŁ, Warszawa, 1989;<br>
[4] Furtak K.: Wprowadzenie do projektowania mostów. Wyd. PK, Kraków 1999;<br>
[5] Gradkowski K., Żurawski S., Budowle i roboty ziemne. Skrypt, Warszawa 2003;<br>
[6] Rozporządzenie MTiGM z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. DU Nr 63 z 3 sierpnia 2000r;<br>
[7] Ryż K.: Nowe obszary zastosowań stalowych ścianek szczelnych – wybrane aspekty konstrukcyjne i obliczeniowe. Geoinżynieria i tunelowanie, 3/2004. [8] Pałka Z.: Mury oporowe z grodzic stalowych po raz pierwszy w Polsce. Geoinżynieria i tunelowanie 1/2004;<br> [9] Furtak K., Wrana B.: Mosty zintegrowane. WKŁ, Warszawa 2005;<br> [10] Stilger-Szydło E.: Posadowienia budowli infrastruktury transportu lądowego. DWE, Wrocław 2005;<br> [11] Edel R.: Odwodnienie dróg. WKŁ, Warszawa 2006;<br> [12] Jarominiak A.: Płyty przejazdowe. Inżynieria i budownictwo, 2/2006;<br> [13] Freyssinet Polska, Katalog. Grunt zbrojony. Warszawa, 2007;<br> [14] Madaj A. Wołowicki W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. WKŁ, Warszawa 2007;<br> [15] Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. WKŁ, Warszawa 2007;<br> [16] Materiały konferencyjne: Obiekty mostowe na autostradach i drogach ekspresowych. DWE, Wrocław, 2009;<br> [17] Madaj A. Wołowicki W.: Projektowanie mostów betonowych. WKŁ, Warszawa 2010;<br> [18] Zestaw norm i przepisów do projektowania.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PODPORW1
- Posiada szeroką wiedzę o podporach mostowych skrajnych (przyczółki obiektów swobodnie podpartych oraz zintegrowanych) i pośrednich (filary) z uwzględnieniem ich lokalizacji na lądzie lub w wodzie ze wszystkimi wynikającym z tego konsekwencjami. Aspekty związane z projektowaniem podpór zna od strony wymaganych przepisów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_MiBP, K2_W19_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PODPORU1
- Potrafi zaprojektować żelbetowy filar słupowy.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U24_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PODPORK1
- Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie podpór konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe (szczególnie przy lokalizacji podpór w wodzie), a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz zaliczenie pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02