- Nazwa przedmiotu:
- Mosty drewniane i kompozytowe
- Koordynator przedmiotu:
- Thakaa Alkhafaji, dr inż., Wojciech Karwowski, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MODREW
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 60 godz. = 2 ECTS: obecność na wykładach 15 godz., obecność na zajęciach projektowych 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 3 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10 godz., wykonanie projektu 10 godz., przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 7 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: obecność na wykładach 15 godz., obecność na zajęciach projektowych 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS:
obecność na zajęciach projektowych 15 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 3 godz., wykonanie projektu 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Tytuł inżyniera
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy w zakresie teorii, projektowania, budowy i utrzymania mostów drewnianych i kompozytowych oraz umiejętności zastosowania do rozwiązywanie postawionych zadań związanych z realizacją procesu inwestycyjnego.
- Treści kształcenia:
- Wykład - część dotycząca Mostów Drewnianych:<ol><li> Literatura i normy. <li>Rozwój mostów drewnianych w dziejach ludzkości. <li>Drewno jako materiał konstrukcyjny do budowy mostów. <li>Podpory drewniane.<li>Mosty z drewna litego. <li>Współczesne mosty drewniane.<li>Wyposażenie mostów drewnianych. <li>Podstawy analizy statyczno – wytrzymałościowej. <li>Metody budowy mostów drewnianych. <li>Utrzymanie mostów drewnianych. <li>Naprawa i wzmacnianie mostów drewnianych. <li>Trwałość mostów drewnianych.</ol> Wykłady - część dotycząca Mostów Kompozytowych: <ol><li> Literatura i normy. <li>Historia zastosowania kompozytów polimerowych. <li>Podział kompozytów polimerowych. <li> Właściwości kompozytów polimerowych oraz ich składników. <li>Metody produkcji kompozytów polimerowych <li>Pomosty kompozytowe - sandwicze. <li>Mosty hybrydowe – współpraca pomostów z dźwigarami. <li>Dźwigary belkowe oraz kratownicowe z elementów kompozytowych. <li>Połączenia. Podział i rodzaje. <li>Projektowanie kompozytowych dźwigarów kratownicowych.</ol> Ćwiczenia projektowe: Projekt koncepcyjny mostu drewnianego.
- Metody oceny:
- Ocena wykonanego projektu.<br> Egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Część dotycząca Mostów Drewnianych:<br> [1]. Biliszczuk J., Bień J., Maliszkiewicz P.: Mosty z drewna klejonego. WKiŁ. Warszawa 1988.<br> [2]. Czapski C.: Mosty drewniane. Wydane nakładem Fundacji A. i Z. Wasiutyńskich. Warszawa 2001. <br>[3]. Furtak K.: Mosty drewniane. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków 2002.<br> [4]. Jasieńko J.: Połączenia klejowe i inżynierskie w naprawie, konserwacji i wzmacnianiu zabytkowych konstrukcji drewnianych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. Wrocław 2003. <br>[5]. Mielcarek Z.: Konstrukcje drewniane. Arkady. Warszawa 1994.<br> [6]. Neuhaus H.: Budownictwo drewniane. Polskie Wydawnictwo Techniczne. Rzeszów 2004.<br> [7]. Szlęzak T.: Mosty małe. PWN. Warszawa 1985. <br>[8]. Zobel H., AlkhafajI T.: Mosty drewniane z przełomu XX i XXI wieku. WKiŁ. Warszawa 2006. <br>Część dotycząca Mostów Kompozytowych. <br>W związku z brakiem polskojęzycznych monografii dotyczących powyższego tematu, Biblioteka Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej udostępnia zbiór artykułów dotyczących mostów kompozytowych autorstwa zespołu Zakładu Mostów oraz wybrane artykuły publikowane przez inne ośrodki naukowe.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MODREWW1
- Posiada wiedzę o drewnie konstrukcyjnym i jego zastosowaniu we współczesnych konstrukcjach mostowych w zakresie umożliwiającym zaprojektowanie prostego mostowego drogowego o schemacie belki swobodnie podpartej.
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W18_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt MODREWW2
- Posiada wiedzę o kompozycie polimerowym wzmacnianym włóknami i jego zastosowaniu we współczesnych konstrukcjach mostowych z uwzględnieniem ich różnych elementów konstrukcyjnych – dźwigarów belkowych, kratownicowych, pomostów. Zna różne sposoby produkcji tych elementów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W14_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MODREWU1
- Umie zaprojektować z drewna klejonego most drogowy o schemacie belki swobodnie podpartej.
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U23_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04
- Efekt MODREWU2
- Umie określić wymagania odnośnie kompozytu polimerowego wzmacnianego włóknami przy zastosowaniu tego materiału w różnych elementach mostowych. Potrafi uwzględnić jego wady i zalety w porównaniu z materiałami konwencjonalnymi przy analizowaniu ewentualnych zastosowań.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MODREWK1
- Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02