Nazwa przedmiotu:
Drogi
Koordynator przedmiotu:
Marek Więckowski, mgr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
DROMBP1
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje i egzamin 3 godz., praca samodzielna studenta 17 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 33 godz. = 1,5 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje i egzamin 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 32 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., praca samodzielna studenta 17 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Poszerzenie i pogłębienie wiadomości ze studiów inżynierskich z zakresu projektowania i budowy dróg, przede wszystkim zamiejskich, z uwzględnieniem powiązań dróg z obiektami inżynierskimi.
Treści kształcenia:
Treść wykładów:<ol> <li>Kształtowanie geometryczne dróg. <li>Definicja drogi, Klasy i kategorie dróg. Pas drogowy i jego elementy. <li>Prędkość projektowa i miarodajna. <li>Podstawowe elementy geometryczne trasy i niwelety dróg, zasady obliczania. <li>Podstawy kształtowania przekroju poprzecznego dróg i ulic. <li>Powiązanie dróg i obiektów mostowych. <li>Odwodnienie dróg, przepusty. <li>Skrzyżowania dróg – podstawowe informacje. <li>Węzły drogowe i obiekty mostowe na węzłach. <li>Nawierzchnie drogowe Klasyfikacja i podstawy mechaniki nawierzchni drogowych. Czynniki wpływające na konstrukcje nawierzchni drogowych. <li>Podstawowe materiały do budowy nawierzchni drogowych. Wykonawstwo robót. Nawierzchnie na obiektach mostowych.</ol> Ćwiczenie projektowe: należy wykonać prosty projekt drogi zamiejskiej przekraczającej niewielki ciek (plan sytuacyjny, przekrój podłużny, przekroje poprzeczne, rowy odwadniające, nawierzchnia, powiązanie z obiektem mostowym).
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonania i obrony projektu jak wyżej. Egzamin pisemny z wiadomości z wykładów i ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 43/1999, poz. 430;<br> [2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, Dz. U. 63/2000, poz. 735;<br> [3] Ujednolicone teksty potrzebnych ustaw i rozporządzeń, www.sejm.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DROMBP1W1
Student ma wiedzę w zakresie metodologii projektowania procesów budowlanych w zakresie budownictwa drogowego. Rozumie istotę systemowego formułowania i rozwiązywania zadań projektowych na styku budownioctwa drogowego i mostowego. Zna zasady wyboru i oceny rozwiązań projektowych. Zna regulacje wynikające z Ustawy - Prawo budowlane, Ustawy o drogach publicznych oraz podstawowe regulacje wynikające z innychprzepisów zawartych w ustawach oraz rozporządzeniach stanowiących akty wykonawcze do tych ustaw. Zna podstawowe normy, rozporządzenia oraz wytyczne projektowania, wykonywania i eksploatacji obiektów budownictwa drogowego. Ma wiedzę na temat konstruowania i metod budowy wybranych obiektów budownictwa drogowego.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W07, K2_W08, K2_W12_MiBP, K2_W13_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W08, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DROMBP1U1
Student potrafi przeprowadzić prace o charakterze analitycznym prowadzące do rozwiązania problemów inżynierskich, pojawiających się na styku budownictwa drogowego i mostowego. Potrafi przedstawić wyniki w formie opracowania pisemnego i rysunków oraz prezentacji ustnej. Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Potrafi korzystać z odpowiednich przepisów dotyczących projektowania, wykonywania i eksploatacji obiektów budownictwa drogowego. Potrafi interpretować rysunki związane z branżami pokrewnymi, a w szczególności rysunki i mapy geodezyjne oraz przekroje geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację rysunkową wraz z obliczeniami i opisem odpowiednimi do danego etapu procesu projektowego, z uwzględnieniem różnego poziomu szczegółowości.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U05, K2_U06, K2_U08, K2_U13_MiBP, K2_U16_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DROMBP1K1
Student potrafi pracować samodzielnie oraz określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem drogowym. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera w zakresie budownictwa drogowego, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02