Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje betonowe specjalne
Koordynator przedmiotu:
Antoni Ostromęcki, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONBES
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 110 godz. = 4 ECTS: 30 godz. wykłady, 30 godz. projekt, 10 godz. zapoznanie z literaturą, 25 godz. opracowanie rysunków do projektu, 10 godz. konsultacje, 3 godz. egzamin, 15 godz. przygotowanie do egzaminu, 2 godz. obrona projektu, 5 godz. korekta rysunków, ewentualnie egzamin poprawkowy.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 70 godz. = 3 ECTS: 30 godz. wykłady, 20 godz. projekt, 10 godz. konsultacje, 3 godz. egzamin, 2 godz. obrona projektu, 5 godz. korekta rysunków, ewentualnie egzamin poprawkowy.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 60 godz. = 2 ECTS: 10 godz. projekt, 10 godz. zapoznanie z literaturą, 25 godz. opracowanie rysunków do projektu, 15 godz. przygotowanie do egzaminu.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie stawia się formalnych wymagań. Zakłada się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii betonu zbrojonego oraz mechaniki budowli i teorii sprężystości.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom wiedzy i wykształcenie umiejętności kształtowania, obliczania i konstruowania łuków żelbetowych, przekryć cienkościennych, zbiorników na materiały płynne i zasobników na materiały sypkie, w tym opracowanie projektu konstrukcji z cienkościennych elementów powłokowych.
Treści kształcenia:
Wykłady:<ol> <li>Łuki żelbetowe – podział, zasady obliczania i konstruowania, kształtowanie przegubów i ściągów, wybrane przykłady realizacji; <li>Cienkościenne przekrycia powłokowe – powłoki obrotowe: podział, podstawy teoretyczne obliczania, teoria stanu błonowego i zgięciowego, wyznaczanie sił wewnętrznych i przemieszczeń, uproszczone metody obliczeń, kształtowanie powłok i ich elementów podporowych, wymiarowanie przekrojów i konstruowanie zbrojenia, wybrane przykłady realizacji; <li>Cylindryczne zbiorniki żelbetowe na materiały płynne: podział, zasady obliczania sił wewnętrznych i przemieszczeń według teorii błonowej i zgięciowej dla różnych warunków oparcia na fundamencie i połączenia z przekryciem, wymiarowanie przekrojów i konstruowanie zbrojenia, wpływ zmian temperatury i skurczu betonu na zarysowanie ścian zbiorników, zabezpieczenie szczelności ścian, styków roboczych i dylatacji, wybrane przykłady realizacji; <li>Zasobniki żelbetowe na materiały sypkie: klasyfikacja (silosy smukłe, niskie i średniosmukłe, bunkry, silosy retencyjne), technologia i zjawiska fizyczne wpływające na pracę statyczną i rozwiązania konstrukcyjne, obliczanie silosów smukłych (parcie materiałów sypkich na ściany silosów smukłych przy napełnianiu i opróżnianiu, parcie na leje i dna silosów, siły wewnętrzne w ścianach silosów, parcie symetryczne i efekty lokalne przy napełnianiu i opróżnianiu silosów smukłych i średniosmukłych, wymiarowanie i konstruowanie zbrojenia elementów konstrukcyjnych silosów, kształtowanie fundamentów. </ol> Projekt żelbetowej konstrukcji specjalnej (do wyboru):<br> • żelbetowy zbiornik kołowy z przekryciem powłoką obrotową posadowiony na podatnym podłożu, <br> • żelbetowy silos smukły z lejem stożkowym i ścianami opartymi na słupach.
Metody oceny:
1. Egzamin pisemny i ustny z materiału objętego wykładami (zwolnienie z egzaminu ustnego przy systematycznym uczęszczaniu na wykłady).<br> 2. Opracowanie i obrona projektu.<br> Ocena łączna określana w następujący sposób: 50% oceny z zaliczenia wykładów i 50% z zaliczenia projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Jerzy Kobiak, Wiesław Stachurski: Konstrukcje żelbetowe, tom 3 i 4, Arkady, Warszawa 1989/1991;<br> [2] Istvan Menyhard: Konstrukcje powłokowe. Obliczenia statyczne i kształtowanie, Arkady, Warszawa 1971;<br> [3] Anna Halicka, Dominika Franczak: Projektowanie zbiorników żelbetowych. Zbiorniki na materiały sypkie, tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011;<br> [4] Anna Halicka, Dominika Franczak: Projektowanie zbiorników żelbetowych. Zbiorniki na ciecze, tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONBESW1
zna zasady projektowania i analizy złożonych obiektów budownictwa ogólnego i przemysłowego.
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny, opracowanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W12_KBI, K2_W14_KBI, K2_W15_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONBESU1
umie zaprojektować złożone elementy i konstrukcje budowlane.
Weryfikacja: opracowanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI, K2_U15_KBI, K2_U20_KBI, K2_U23_KBI, K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONBESK1
rozumie znaczenie odpowiedziałności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawianych wyników swoich prac i ich interpretacji.
Weryfikacja: opracowanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07