- Nazwa przedmiotu:
- Kierunki rozwoju infrastruktury dróg szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Cezary Kraśkiewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- KRIDSZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz., praca własna nad opracowaniem - referatem na zaliczenie 20 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 35 godz. = 1,0 ECTS: ćwiczenia 15 godz., praca własna nad opracowaniem - referatem na zaliczenie 20 h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna i Drogi Szynowe.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy na temat kierunków rozwoju infrastruktury dróg szynowych poprzez uczestnictwo w wykładach oraz wykonanie i przedstawienie opracowania w formie prezentacji multimedialnej na zadany przez Prowadzącego temat. Część wykładów będzie współprowadzona przez przedstawicieli firm i instytucji z branży dróg szynowych, aby studenci poznali praktykę działalności w tej specjalności budownictwa.
- Treści kształcenia:
- Kierunki rozwoju infrastruktury dróg szynowych:<br>
- Systemy kolei dużych prędkości na świecie;<br>
- Niekonwencjonalne i innowacyjne systemy miejskiego transportu szynowego;<br>
- Nowoczesne rozwiązania w zakresie konstrukcji dróg szynowych.<br>
- Metody oceny:
- Wymagana jest regularna obecność na zajęciach. Zaliczenie przedmiotu na podstawie opracowania - referatu przedstawionego jako prezentacja multimedialna w ramach zajęć. Opracowanie to w formie papierowej i cyfrowej (na płycie CD) należy oddać Prowadzącemu najpóźniej ostatniego dnia semestru, w którym prowadzony jest przedmiot.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Rozporządzenia i normy:<br>
[1] Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz.U. 1998 nr 151 poz. 987.<br>
[2] Centrum Naukowo – Techniczne Kolejnictwa: Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Droga szynowa. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009.<br>
[3] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430.<br>
[4] Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Departament Komunikacji Miejskiej i Dróg. Warszawa 1983.<br>
[5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. Dz.U. 2011 nr 144 poz. 859.<br>
Podręczniki:<br>
[6] Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.<br>
[7] Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów – układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa 2010.<br>
[8] Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.<br>
[9] Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009.<br>
[10] Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M.: Linie Kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- www.zds.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KRIDSZW1
- Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, wykonywaniu i eksploatacji elementów infrastruktury komunikacyjnej, a w szczególności infrastruktury dróg szynowych. Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w drogach szynowych oraz w innych dziedzinach budownictwa komunikacyjnego. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć społeczne, ekonomiczne, środowiskowe, prawne i inne uwarunkowania wynikające z planowania, projektowania, budowy i eksploatacji infrastruktury dróg szynowych i innej infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: Wykonanie i prezentacja opracowania - referatu na zadany temat
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W11_DS, K2_W22_DS, K2_W23_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KRIDSZU1
- Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu i wyboru optymalnego rozwiązania. Potrafi stosować podejście systemowe oraz integrować wiedzę o uwarunkowaniach technicznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych do oceny wariantów rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Wykonanie i prezentacja opracowania - referatu na zadany temat
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08, K2_U16_DS, K2_U19_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KRIDSZK1
- Potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole i kierować zespołem oraz określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Wykonanie i prezentacja opracowania - referatu na zadany temat
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02