Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo i zarządzanie ruchem
Koordynator przedmiotu:
Piotr Olszewski, prof. nzw. Instytut Dróg i Mostów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowy dla specjalizacji Planowanie i Inżynieria Ruchu
Kod przedmiotu:
BiZRUCH
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 15h, ćwiczenia projektowe 15h, Konsultacje sprawozdania z audytu i projektu 5h, Przygotowanie sprawozdań i projektu 15h, Nauka do egzaminu 5h. Razem 55h = 2 ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 15h, ćwiczenia projektowe 15h, Konsultacje sprawozdania z audytu i projektu 5h Razem 35h = 1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
ćwiczenia projektowe 15h, Konsultacje sprawozdania z audytu i projektu 5h przygotowanie sprawozdań i projektu 15h. Razem 35h = 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotów: „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II, sem. 3 i 4); „Inżynieria ruchu I” (Studia II stopnia, rok I, sem. 1).
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Przekazanie wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji systemów zarządzania ruchem z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Treści kształcenia:
Wykłady (15 godz.): <ol> <li>Klasyfikacja i przyczyny wypadków drogowych. Statystyki i trendy wypadkowości. <li>Analizy i metody statystyczne oceny poprawy bezpieczeństwa. <li>Środki techniczne i organizacyjne, programy poprawy BRD. <li>Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego: geometria i organizacja ruchu. <li>Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu: piesi i rowerzyści. <li>Zarządzanie ruchem: nowoczesne cele, metody i techniki. <li>Inteligentne Systemy Transportowe ITS: podział na obszary funkcjonalne. <li>Zarządzanie ruchem w miastach: obszarowe sterowanie sygnalizacją świetlną, organizacja ruchu w centrum, zarządzanie parkowaniem, informowanie użytkowników. <li>Zarządzanie ruchem na drogach szybkiego ruchu: dozowanie wjazdu, sterowanie prędkością, znaki zmiennej treści, informowanie kierowców. </ol> Projekt (15 godz.): <br> Audyt BRD: analiza wypadków, audyt geometrii i organizacji ruchu.<br> Koordynacja sterowania na ciągu skrzyżowań.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie:<br> • Sprawozdania z przeprowadzenia audytu BRD obejmującego audyt geometrii i organizacji ruchu.<br> • Projektu koordynacji sterowania ruchem na ciągu skrzyżowań za pomocą sygnalizacji świetlnej.<br> • Egzaminu pisemnego.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008,<br> [2] „Instrukcja dla Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” – GDDKiA Warszawa 2009,<br> [3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.<br> [4] „Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu ZEUS” – praca zbiorowa pod redakcją R. Krystka, WKiŁ, Warszawa 2010 r.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt BiZRUCHW1
Zna klasyfikację i przyczyny wypadków drogowych, statystyki i trendy wypadkowości oraz analizy i metody statystyczne oceny poprawy bezpieczeństwa.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W01, K2_W15_IK, K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
Efekt BiZRUCHW2
Zna środki techniczne i organizacyjne poprawy BRD, zasady przeprowadzania audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zasady poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W15_IK, K2_W18_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09
Efekt BiZRUCHW3
Zna nowoczesne cele, metody i techniki zarządzania ruchem w miastach oraz na drogach szybkiego ruchu; zna klasyfikację i funkcje Inteligentnych Systemów Transportowych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W15_IK, K2_W22_IK, K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt BiZRUCHU1
Potrafi przeprowadzić audyt BRD, w tym analizę wypadków oraz audyt geometrii i organizacji ruchu.
Weryfikacja: Sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_IK, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
Efekt BiZRUCHU2
Potrafi zaprojektować koordynację sterowania na ciągu skrzyżowań.
Weryfikacja: Sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_IK, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt BiZRUCHK1
Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów bezpieczeństwa ruchu
Weryfikacja: Dyskusja w grupie
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K07