Nazwa przedmiotu:
Metody optymalizacyjne w energooszczędnym budownictwie
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Arkadiusz Węglarz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MEOPTY
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. ćwiczeń w laboratorium komputerowym + 20 godz. pracy własnej .
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: 30 godz. ćwiczeń w laboratorium komputerowym, 15 godz. konsultacji pracy własnej
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. ćwiczeń w laboratorium komputerowym + 20 godz. praca własna.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień omawianych na przedmiocie Metody Komputerowe.
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauczenie studenta korzystania z metod i narzędzi matematycznych przydatnych przy rozwiązywaniu zagadnień optymalizacyjnych w energooszczędnym budownictwie.
Treści kształcenia:
<ol><li>Model matematyczny procesu decyzyjnego. <li>Decyzje w warunkach pewności, niepewności, ryzyka. <li>Kwantyfikacja parametrów zadania. <li>Wprowadzenie do optymalizacji wielokryterialnej. <li>Decyzja optymalna w sensie przyjętego modelu, a decyzja optymalna inżynierska. <li>Zadania decyzyjne dotyczące popytu i podaży, kosztów produkcji, pojęcie kosztu marginalnego – rozwiązanie komputerowe w arkuszu kalkulacyjnym. <li>Zadanie decyzyjne dotyczące planowania optymalnego czasu realizacji inwestycji. <li>Wybrane zadania optymalizacji wielokryterialnej. <br>Przykładowo: wybór wariantu konstrukcyjnego budynku tak, aby zminimalizować zużycie energii skumulowanej, emisji dwutlenku węgla, kosztów konstrukcji. <li>Zadania alokacji środków, ćwiczenia w komputerowym rozwiązywaniu zadań za pomocą metod sieciowych. <li>Sekwencje decyzji, wprowadzenie do programowania dynamicznego. <li>Decyzje optymalne w ustalonym horyzoncie czasowym. <li>Rozwiązywania zadań decyzyjnych metodą symulacji cyfrowej.</ol> Systemy ekspertowe
Metody oceny:
Sprawdzian końcowy przy komputerze.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Metody komputerowe w inżynierii lądowej, D. Olędzka, M. Witkowski, K. Żmijewski, Wyd. PW, 1992;<br> [2] Teoria i metody obliczeniowe optymalizacji, W. Findeisen, J. Szymanowski, A. Wierzbicki, PWN, 1977;<br> [3] Badania Operacyjne, Wagner H.M., PWE Warszawa 1980;<br> [4] Matematyczne Podstawy Projektowania Inżynierskiego Stark M., Nicholas R., PWN Warszawa 1979;<br> [5] Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Jędrzejczyk Z., Kukła K., PWN, Warszawa 1999.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MEOPTYW1
Posiada wiedze dotyczaca metod optymalizacyjnych wykorzystywanych w budownictwie spelniającym zasady zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: Sprawdzian końcowy przy komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W16_IZRwB, K2_W18_IZRwB, K2_W19_IZRwB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MEOPTYU1
Potrafi zastosować odpowiednie metody optymalizacyjne pozwalające na wybór odpowiednich technologi budowy
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U18_IZRwB, K2_U19_IZRwB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U11, T2A_U14, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MEOPTYK1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa w czasie konsultacji i obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02