Nazwa przedmiotu:
Projektowanie inwestycyjne i ekonomika transportu DS, IK
Koordynator przedmiotu:
Piotr Szagała, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 10 godz., laboratorium 20 godz., przygotowanie do laboratorium 5 godz., przygotowanie do egzaminu 10 godz., przygotowanie do kolokwium 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 10 godz., laboratorium 20 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 25 godz.= 1 ECTS: laboratorium 20 godz., przygotowanie do laboratorium 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium300h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu, projektowania układów komunikacyjnych oraz projektowania dróg kołowych i szynowych. Umiejętność sporządzania prognoz ruchu.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy dotyczącej zasad planowania i programowania inwestycji z dziedziny inżynierii komunikacyjnej, zasad wykonywania oraz zakresu studiów wykonalności oraz analiz efektywności ekonomicznej i finansowej.<br> Nauka wykonywania rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Treści kształcenia:
<ol><li>Planowanie i programowanie inwestycji w budownictwie komunikacyjnym. <li>Stadia i skład dokumentacji projektowej. <li>Cele, zakres i zasady rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji. <li>Metody uwzględnienia czynnika czasu w analizach efektywności. <li>Metody szacowania kosztów i korzyści ekonomicznych. <li>Miary efektywności ekonomicznej i finansowej: NPV, BCR, IRR. <li>Analizy ryzyka i wrażliwości. <li>Opłaty za korzystanie z dróg i parkingów oraz wjazd do miasta/centrum. <li>Analizy gotowości do płacenia. <li>Zasady finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym. <li>Formy organizacyjne przedsięwzięć inwestycyjnych. <li>Zasady pozyskiwania wykonawców.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie:<br> • ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe;<br> • wykład: egzamin pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań GDDKiA;<br> [2] Metodyka sporządzania analiz kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych w sektorze transportu – podręcznik dla beneficjentów środków pomocowych UE;<br> [3] Aktualne przepisy prawne dotyczące przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji;<br> [4] Niebieska Księga. Infrastruktura drogowa;<br> [5] Niebieska Księga. Sektor transportu publicznego;<br> [6] Niebieska Księga. Sektor kolejowy.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PIEK01W1
Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji komunikacyjynchw. Ma wiedzę z zakresu rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym oraz wielokryterialnej analizy wariantów.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W19_DS, K2_W20_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PIEK01U1
Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej. Potrafi wykonać analizę ekonomiczną, oraz analizę wrażliwości i ryzyka przedsięwzięcia komunikacyjnego. Potrafi zaplanować i określić sposób finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium,egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_DS, K2_U17_DS, K2_U18_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PIEK01K1
Potrafi pracować samodzielnie oraz określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Rozumie znaczenie rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa
Weryfikacja: Kolokwium,egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02