- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie inwestycyjne i ekonomika transportu DS, IK
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Szagała, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 10 godz., laboratorium 20 godz., przygotowanie do laboratorium 5 godz., przygotowanie do egzaminu 10 godz., przygotowanie do kolokwium 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 10 godz., laboratorium 20 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz.= 1 ECTS: laboratorium 20 godz., przygotowanie do laboratorium 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium300h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu, projektowania układów komunikacyjnych oraz
projektowania dróg kołowych i szynowych. Umiejętność sporządzania prognoz ruchu.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy dotyczącej zasad planowania i programowania inwestycji z dziedziny inżynierii komunikacyjnej, zasad wykonywania oraz zakresu studiów wykonalności oraz analiz efektywności ekonomicznej i finansowej.<br> Nauka wykonywania rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Planowanie i programowanie inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
<li>Stadia i skład dokumentacji projektowej.
<li>Cele, zakres i zasady rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji.
<li>Metody uwzględnienia czynnika czasu w analizach efektywności.
<li>Metody szacowania kosztów i korzyści ekonomicznych.
<li>Miary efektywności ekonomicznej i finansowej: NPV, BCR, IRR.
<li>Analizy ryzyka i wrażliwości.
<li>Opłaty za korzystanie z dróg i parkingów oraz wjazd do miasta/centrum.
<li>Analizy gotowości do płacenia.
<li>Zasady finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
<li>Formy organizacyjne przedsięwzięć inwestycyjnych.
<li>Zasady pozyskiwania wykonawców.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie:<br>
• ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe;<br>
• wykład: egzamin pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań GDDKiA;<br>
[2] Metodyka sporządzania analiz kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych w sektorze transportu –
podręcznik dla beneficjentów środków pomocowych UE;<br>
[3] Aktualne przepisy prawne dotyczące przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji;<br>
[4] Niebieska Księga. Infrastruktura drogowa;<br>
[5] Niebieska Księga. Sektor transportu publicznego;<br>
[6] Niebieska Księga. Sektor kolejowy.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PIEK01W1
- Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji komunikacyjynchw. Ma wiedzę z zakresu rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym oraz wielokryterialnej analizy wariantów.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W19_DS, K2_W20_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PIEK01U1
- Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej. Potrafi wykonać analizę ekonomiczną, oraz analizę wrażliwości i ryzyka przedsięwzięcia komunikacyjnego. Potrafi zaplanować i określić sposób finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium,egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U16_DS, K2_U17_DS, K2_U18_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PIEK01K1
- Potrafi pracować samodzielnie oraz określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Rozumie znaczenie rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa
Weryfikacja: Kolokwium,egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02