Nazwa przedmiotu:
Chemia organiczna 1
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Magdalena Popławska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biotechnologia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
7
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 90h, w tym: a) obecność na wykładach – 60h, b) obecność na ćwiczeniach – 30h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 60h 3. przygotowanie do kolokwiów, egzaminu oraz obecność na kolokwiach i egzaminie – 70h Razem nakład pracy studenta: 90h + 60h + 70h = 220h, co odpowiada 7 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 60h, 2. obecność na ćwiczeniach – 30h Razem: 90h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład60h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat nomenklatury, metod otrzymywania, własności, zastosowania praktycznego oraz znaczenia przemysłowego podstawowych grup związków organicznych a także mechanizmów, stereochemii oraz warunków przebiegu podstawowych reakcji organicznych • zdobyć umiejętność projektowania drogi syntezy podstawowych związków organicznych • zdobyć umiejętność przewidywania kierunku podstawowych reakcji organicznych dla wielopodstawionych związków organicznych (np. kierunku substytucji w reakcjach SE lub dominującego mechanizmu w sytuacji konkurencji między reakcjami SN i E) • zdobyć umiejętność rysowania poprawnych wzorów oraz ustalania poprawnych systematycznych nazw związków organicznych • zdobyć umiejętność przestrzennego wyobrażenia budowy cząsteczek oraz poprawnej ilustracji przestrzennej budowy związków organicznych a także zapisu stereochemicznych aspektów reakcji organicznych.
Treści kształcenia:
Celem wykładu jest przedstawienie systematyki, nomenklatury, budowy oraz podstawowych własności fizycznych i chemicznych związków organicznych. Treść wykładu obejmuje elementarne wiadomości z zakresu stereochemii i mechanizmów reakcji oraz elementy syntezy organicznej. PODSTAWOWE POJĘCIA CHEMII ORGANICZNEJ. Podstawy klasyfikacji związków organicznych. Rodzaje wiązań w związkach organicznych. Polaryzacja. Efekt indukcyjny. Wolne rodniki, karbokationy i karboaniony. Tworzenie wiązań. Pojęcie elektrofila i nukleofila. Zjawisko rezonansu. Zasady zapisywania struktur granicznych. Efekty elektronowe i steryczne. Izomeria. Przestrzenna budowa związków węgla. Pojęcie chiralności, enencjomerii i race-matu. Kwasowość i zasadowość związków organicznych. Alkany. Cykloalkany. Alkeny. Alkiny. Dieny. Areny. Izomeria optyczna. Chlorowcopochodne. Związki metaloorganiczne. Alkohole i fenole. Etery. Związki siarkoorganiczne. Nitrozwiązki. Aminy. Aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe. Pochodne kwasów karboksylowych. Lipidy. Węglowodany. Aminokwasy i białka. Związki heterocykliczne. Kwasy nukleinowe. Alkaloidy. Ćwiczenia audytoryjne mają na celu: – ugruntowanie materiału wykładowego i – w miarę potrzeb – wyjaśnianie studentom trudniejszych zagadnień z materiału przerobionego na wykładzie. – ułatwienie studentom – poprzez odpowiednio dobrane zadania – samodzielnego zrozumienia najważniejszych zagadnień i zależności a także samodzielnego rozwiązywania problemów i nabycia umiejętności zastosowania przyswojonej wiedzy. – nauczenie studentów optymalnego planowania syntez chemicznych. – egzekwowanie systematyczności w zakresie przyswajania materiału i opanowywania przedmiotu. Rozwiązywanie ze studentami problemów z zakresu przerobionego na wykładach materiału. – 3 kartkówki z zakresu materiału bieżącego. – 3 kolokwia dwugodzinne obejmujące większe partie materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach Do każdych ćwiczeń studenci obowiązani są przygotować określone partie materiału w oparciu o wykład, polecone podręczniki oraz otrzymane na wykładzie zadania treningowe dotyczące poszczególnych grup związków organicznych.
Metody oceny:
egzamin, zaliczenie zajęć
Egzamin:
tak
Literatura:
1. P. Mastalerz, Chemia organiczna, PWN, 1986. 2. E. Morrison, E. Boyd, Chemia organiczna, PWN, 1985. 3. J. Mc Murry, Chemia organiczna, PWN, 2000.
Witryna www przedmiotu:
http://zcho.ch.pw.edu.pl/dydaktyk.html
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna nomenklaturę, metody otrzymywania, własności chemiczne, zastosowania praktyczne oraz znaczenie przemysłowe podstawowych grup związków organicznych
Weryfikacja: Egzamin Kolokwia odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03
Efekt W02
Zna mechanizmy, warunki oraz aspekty stereochemiczne podstawowych reakcji organicznych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
zdobywa umiejętność rysowania poprawnych wzorów i ustalania poprawnych systematycznych nazw związków organicznych a także przestrzennego wyobrażenia budowy cząsteczek, poprawnej ilustracji przestrzennej budowy związków organicznych oraz zapisu stereochemicznych aspektów reakcji organicznych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
Efekt U02
zdobywa umiejętność przewidywania kierunku podstawowych reakcji organicznych dla wielopodstawionych związków organicznych (np. kierunku substytucji w reakcjach SE lub dominującego mechanizmu w sytuacji konkurencji między reakcjami SN i E)
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
Efekt U03
zdobywa umiejętność projektowania drogi syntezy podstawowych związków organicznych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrafi pracować samodzielnie
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01,