- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw dr inż. Janusz Zachara
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- CH.TIK102
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe - 75 h, w tym:
a) obecność na wykładach - 45 h,
b) udział w ćwiczeniach - 30 h
c) konsultacje do wykładu i ćwiczeń - 15 h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 45 h
3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 45h
Razem nakład pracy studenta: 180 h, co odpowiada 5 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach - 45 h,
2. udział w ćwiczeniach - 30 h
3. udział konsultacjach - 15 h
Razem: 90 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć wiedzę teoretyczną na temat budowy materii na poziomie subdrobinowym, drobinowym i makroskopowym, • umieć właściwie operować podstawowymi pojęciami chemicznymi i nomenklaturą chemiczną, • znać zasady klasyfikacji pierwiastków, drobin związków chemicznych i związków chemicznych, • rozumieć i umieć podać charakterystykę typów wiązań chemicznych na poziomie drobinowym i makroskopowym, • umieć rozróżniać typy reakcji chemicznych – kwasowo- zasadowych, utleniania i redukcji oraz złożonych, • umieć określić potencjalne właściwości chemiczne drobin związków chemicznych w oparciu o ich budowę, • podać prawidłowy zapis równań reakcji chemicznych i przewidywać ich kierunek.
- Treści kształcenia:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami chemii niezbędnymi do dalszego studiowania przedmiotów chemicznych. Student uzyskuje znajomość struktur i właściwości związków chemicznych oraz reakcji chemicznych. Wykład przedstawia najważniejsze teorie dotyczące budowy materii ze szczególnym uwzględnieniem poziomu chemicznego w strukturze materii. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące klasyfikacji pierwiastków (układ okresowy) oraz podstawowych elementów strukturalnych związków chemicznych na poziomie molekularnym - drobin - wraz z systematycznym przeglądem występujących typów wiązań oraz struktur. Omówione będą podstawowe typy oddziaływań w układach makroskopowych - jonowych, metalicznych, wodorowych oraz zasady komplikacji struktur wynikające z deficytu elektronów bądź ligandów w otoczeniu rdzeni centralnych drobin. W wykładzie przedstawiona będzie morfologia reakcji chemicznych na poziomie drobinowym oraz makroskopowe przemiany materii.
Zakres materiału obowiązującego na ćwiczeniach obejmuje treści prezentowane na wykładach oraz podstawy obliczeń chemicznych.
- Metody oceny:
- kontrola pracy w semestrze, egzamin pisemny i ustny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- A. Bielański: Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, 1994 i wydania późniejsze.
F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus: Chemia Nieorganiczna, Podstawy. WNT, 1995.
E. Skrzypczak, Z. Szefliński: Wstęp do fizyki jądra atomowego i cząstek elementarnych. WN PWN, 2002.
A.F. Wells: Strukturalna chemia nieorganiczna. WNT, 1993.
A.T. Wiliams: Chemia nieorganiczna. Podstawy teoretyczne. PWN, 1986
A. Górski: Klasyfikacja pierwiastków i związków chemicznych. WNT, 1994.
R. Sołoniewicz: Zasady nowego słownictwa związków nieorganicznych. WNT, 1993.
L. Kolditz: Chemia Nieorganiczna t.1-2, PWN, 1994.
Z. Gontarz: Związki tlenowe pierwiastków bloku sp. WNT, 1993.
Z. Gontarz, A. Górski: Jednopierwiastkowe struktury chemiczne. WNT, 1998. Wersja elektroniczna: Biblioteka Cyfrowa PW http://bcpw.bg.pw.edu.pl/
K.M. MacKay, R.A. MacKay, W. Henderson: Introduction to Modern Inorganic Chemistry. Nelson Thornes, 2002
C.E. Housecroft, A.G. Sharpe: Inorganic Chemistry. Pearson, Prentice Hall, 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- janzac.ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W03
- zna podstawowe pojęcia chemiczne oraz najważniejsze zagadnienia z obszaru budowy materii ze szczególnym uwzględnieniem poziomu chemicznego zna zasady klasyfikacji pierwiastków i związków chemicznych oraz podstawowe typy reakcji chemicznych
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- umie pozyskiwać i interpretować informacje ze wskazanych rozdziałów w podręcznikach i przygotowanych materiałów uzupełniających treści wykładu, wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią i nomenklaturą chemiczną
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U16
- potrafi przewidzieć budowę i właściwości chemiczne drobin związków chemicznych
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01