- Nazwa przedmiotu:
- Chemia organiczna*
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariola Koszytkowska-Stawińska lub prof. nzw.dr hab.inż. Michał Fedoryński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- CH.TIK304
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 60h, w tym:
a) obecność na wykładzie – 60h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 50h
3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 40h
Razem nakład pracy studenta: 60h+50h+40h=150h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 60h,
Razem: 60h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Chemia
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Podstawy chemii organicznej. Budowa związków organicznych poszczególnych klas ich otrzymywanie, właściwości fizyczne i chemiczne. Nazewnictwo związków organicznych.
- Treści kształcenia:
- Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami chemii organicznej. Omawiane są w nim najważniejsze klasy związków organicznych takich jak: węglowodory nasycone, nienasycone i aromatyczne, ich halogenopochodne, alkohole, fenole, nitrozwiązki, aminy, związki karbonylowe oraz wybrane grupy związków naturalnych: cukry, aminokwasy i peptydy. W obrębie każdej klasy związków przedstawiane są zasady nazewnictwa, budowa i właściwości fizyczne, najważniejsze metody otrzymywania oraz charakterystyczne reakcje i ich mechanizmy. Szczególny nacisk położony jest na reakcje mające zastosowanie w syntezie organicznej. Wyjaśniane są również podstawowe zagadnienia związane ze stereochemią związków organicznych.
Celem ćwiczeń jest ugruntowanie wiadomości przekazywanych studentom w ramach wykładu z chemii organicznej a jednocześnie sprawdzenie stopnia opanowania tych wiadomości przez słuchaczy. W ramach ćwiczeń wyjaśniane są również problemy zgłaszane przez uczestników. Zajęcia polegają na rozwiązywaniu postawionych przez prowadzącego zadań, które dotyczą np.: przewidywania kierunku i stereochemii typowych reakcji związków organicznych, określania własności chemicznych typowych dla danej klasy związków, planowania prostych, kilkuetapowych syntez, itp. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie pisemnych kolokwiów i aktywności na zajęciach.
- Metody oceny:
- Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie wyników trzech pisemnych kolokwiów i kartkówek na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń dopuszcza do pisemnego egzaminu. Ocena zintegrowana jest średnią z ocen z ćwiczeń i egzaminu.
Kwalifikacje i umiejętności (jakie nabędzie student po zaliczeniu):
Student, który zaliczył przedmiot powinien: 1. znać podstawowe klasy związków organicznych, występujące w nich grupy funkcyjne i wynikające z ich obecności właściwości tych związków, 2. znać najważniejsze metody syntezy związków poszczególnych klas i reakcje jakim one ulegają, 3. umieć posługiwać się wzorami i nomenklaturą chemiczną, 4. umieć zaplanować prostą syntezę związku z odpowiedniego substratu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Chemia organiczna, Robert Thorton Morrison, Robert Neilson Boyd, 2008
2. Chemia organiczna, John McMurry, Władysław Boczoń; Henryk Koroniak; Jan Milecki, 2013
3. Chemia organiczna, Przemysław Mastalerz, 2000
4. Chemia organiczna: rozwiązywanie problemów, Susan McMurry Władysław Boczoń; Henryk Koroniak; Jan Milecki; John McMurry
5. Chemia organiczna. Krótkie wykłady, Patrick Graham, 2013
6. Chemia organiczna, Jonathan Clayden; Ewa Małgorzata Mironiuk-Puchalska; Tadeusz Mizerski; Janusz Leszek Stępiński, 2010
7. Chemia organiczna dla opornych: pytania i odpowiedzi, Krystyna Dzierzbicka Grzegorz Cholewiński; Janusz Rachoń, 2013
8. Organic chemistry, L G Wade, 2014
9. D. Buza, A. Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- http://zcho.ch.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna podstawowe grupy związków organicznych, ich budowę, właściwości i występowanie; elementy stereochemii; mechanizmy reakcji przyłączenia, podstawienia, eliminacji, metody syntezy związków organicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02
- Efekt W02
- zna podstawowe reakcje organiczne – nukleofilowe, elektrofilowe, rodnikowe, wybrane cykloaddycje – mające znaczenie w syntezie organicznej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi posługiwać się nazewnictwem w podstawowym zakresie, wyjaśnić właściwości i reaktywność związków organicznych na podstawie budowy grupy funkcyjnej, wyjaśnić przebieg reakcji na podstawie poznanych mechanizmów, zaproponować kilkuetapową syntezę związku organicznego z podanych substratów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03 , K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U08
- Efekt U02
- posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych dotyczących rozwiązywanego zadania
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie, posiada umiejętność formułowania argumentów i ocen oraz prezentowania ich w czasie dyskusji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07