Nazwa przedmiotu:
Chemia organiczna*
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mariola Koszytkowska-Stawińska lub prof. nzw.dr hab.inż. Michał Fedoryński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
CH.TIK304
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 60h, w tym: a) obecność na wykładzie – 60h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 50h 3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 40h Razem nakład pracy studenta: 60h+50h+40h=150h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 60h, Razem: 60h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Podstawy chemii organicznej. Budowa związków organicznych poszczególnych klas ich otrzymywanie, właściwości fizyczne i chemiczne. Nazewnictwo związków organicznych.
Treści kształcenia:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami chemii organicznej. Omawiane są w nim najważniejsze klasy związków organicznych takich jak: węglowodory nasycone, nienasycone i aromatyczne, ich halogenopochodne, alkohole, fenole, nitrozwiązki, aminy, związki karbonylowe oraz wybrane grupy związków naturalnych: cukry, aminokwasy i peptydy. W obrębie każdej klasy związków przedstawiane są zasady nazewnictwa, budowa i właściwości fizyczne, najważniejsze metody otrzymywania oraz charakterystyczne reakcje i ich mechanizmy. Szczególny nacisk położony jest na reakcje mające zastosowanie w syntezie organicznej. Wyjaśniane są również podstawowe zagadnienia związane ze stereochemią związków organicznych. Celem ćwiczeń jest ugruntowanie wiadomości przekazywanych studentom w ramach wykładu z chemii organicznej a jednocześnie sprawdzenie stopnia opanowania tych wiadomości przez słuchaczy. W ramach ćwiczeń wyjaśniane są również problemy zgłaszane przez uczestników. Zajęcia polegają na rozwiązywaniu postawionych przez prowadzącego zadań, które dotyczą np.: przewidywania kierunku i stereochemii typowych reakcji związków organicznych, określania własności chemicznych typowych dla danej klasy związków, planowania prostych, kilkuetapowych syntez, itp. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie pisemnych kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Metody oceny:
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie wyników trzech pisemnych kolokwiów i kartkówek na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń dopuszcza do pisemnego egzaminu. Ocena zintegrowana jest średnią z ocen z ćwiczeń i egzaminu. Kwalifikacje i umiejętności (jakie nabędzie student po zaliczeniu): Student, który zaliczył przedmiot powinien: 1. znać podstawowe klasy związków organicznych, występujące w nich grupy funkcyjne i wynikające z ich obecności właściwości tych związków, 2. znać najważniejsze metody syntezy związków poszczególnych klas i reakcje jakim one ulegają, 3. umieć posługiwać się wzorami i nomenklaturą chemiczną, 4. umieć zaplanować prostą syntezę związku z odpowiedniego substratu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Chemia organiczna, Robert Thorton Morrison, Robert Neilson Boyd, 2008 2. Chemia organiczna, John McMurry, Władysław Boczoń; Henryk Koroniak; Jan Milecki, 2013 3. Chemia organiczna, Przemysław Mastalerz, 2000 4. Chemia organiczna: rozwiązywanie problemów, Susan McMurry Władysław Boczoń; Henryk Koroniak; Jan Milecki; John McMurry 5. Chemia organiczna. Krótkie wykłady, Patrick Graham, 2013 6. Chemia organiczna, Jonathan Clayden; Ewa Małgorzata Mironiuk-Puchalska; Tadeusz Mizerski; Janusz Leszek Stępiński, 2010 7. Chemia organiczna dla opornych: pytania i odpowiedzi, Krystyna Dzierzbicka Grzegorz Cholewiński; Janusz Rachoń, 2013 8. Organic chemistry, L G Wade, 2014 9. D. Buza, A. Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa 2006.
Witryna www przedmiotu:
http://zcho.ch.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna podstawowe grupy związków organicznych, ich budowę, właściwości i występowanie; elementy stereochemii; mechanizmy reakcji przyłączenia, podstawienia, eliminacji, metody syntezy związków organicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02
Efekt W02
zna podstawowe reakcje organiczne – nukleofilowe, elektrofilowe, rodnikowe, wybrane cykloaddycje – mające znaczenie w syntezie organicznej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi posługiwać się nazewnictwem w podstawowym zakresie, wyjaśnić właściwości i reaktywność związków organicznych na podstawie budowy grupy funkcyjnej, wyjaśnić przebieg reakcji na podstawie poznanych mechanizmów, zaproponować kilkuetapową syntezę związku organicznego z podanych substratów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03 , K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U08
Efekt U02
posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych dotyczących rozwiązywanego zadania
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować samodzielnie, posiada umiejętność formułowania argumentów i ocen oraz prezentowania ich w czasie dyskusji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07