Nazwa przedmiotu:
Laboratorium termodynamiki i chemii fizycznej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Aneta Pobudkowska-Mirecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 60 h (laboratorium) 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20 h 3. przygotowanie i zaliczenie sprawozdań – 40 h 4. przygotowanie do kolokwiów i sprawdzianu – 15 h Razem nakład pracy studenta: 60 h + 20 h + 40 h + 15 h = 135 h, co odpowiada 5 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. zajęcia w laboratorium – 60 h, Razem: 60 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. 60 h, Razem: 60 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium60h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
dwa (z czterech) semestry przedmiotów Fizyka i Matematyka, Termodynamika techniczna i chemiczna – ćwiczenia
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • poszerzyć wiedzę teoretyczną z zakresu termodynamiki i chemii fizycznej o elementy związane z wykonywanymi pomiarami, prowadzącymi do wyznaczenia wielkości podstawowych w obu dziedzinach, • poznać wybrane metody pomiarowe, stosowane w obu dziedzinach, umieć je powiązać z ich podstawami teoretycznymi oraz widzieć stosowaną metodykę w kontekście dokładności pomiarów bezpośrednich i wyznaczanych w oparciu o nie wielkości, • dysponować umiejętnością sporządzenia pełnego pisemnego sprawozdania z eksperymentu, zawierającego w szczególności również ilościową ocenę niepewności pomiarowych wyznaczanych wielkości, • stosować w swej pracy w laboratorium fizykochemicznym zasady „dobrej praktyki laboratoryjnej”.
Treści kształcenia:
Celem laboratorium jest egzemplifikacja zjawisk będących przedmiotem zainteresowania termodynamiki i chemii fizycznej, przedstawianych w ramach wykładów z termodynamiki technicznej (III s.) i chemii fizycznej (IV s.), oraz zapoznanie z metodami doświadczalnymi stosowanymi w badaniach termodynamicznych i fizykochemicznych. Wykonywane ćwiczenia obejmują następujące działy: – pomiar podstawowych wielkości fizykochemicznych charakteryzujących fazę, – termodynamika równowag fazowych w układach jedno- i wieloskładnikowych, – termodynamika reakcji chemicznych, – statyka chemiczna, – kinetyka chemiczna, – elektrochemia, – zjawiska powierzchniowe, – właściwości układów koloidalnych. Tematyka poszczególnych ćwiczeń obejmuje zagadnienia z więcej niż jednego działu. Celem laboratorium jest również nabycie przez studentów umiejętności opisu eksperymentu oraz statystycznego opracowywania wyników pomiarów i ich błędów.
Metody oceny:
ocena pracy w semestrze, prezentacja
Egzamin:
nie
Literatura:
-
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna metody pomiarowe, stosowane do wyznaczania podstawowych wielkości z zakresu termodynamiki i chemii fizycznej
Weryfikacja: przygotowanie; sprawozdania; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W01, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W02
Efekt W02
posiada wiedzę teoretyczną poszerzoną i uszczegółowioną w stosunku do wykładowej w zakresie związanym z wykonywanymi pomiarami
Weryfikacja: przygotowanie; sprawozdania; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W01, T1A_W01, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
umie powiązać stosowane metody doświadczalne z ich podstawami teoretycznymi oraz widzieć stosowaną metodykę w kontekście dokładności pomiarów bezpośrednich i wyznaczanych w oparciu o nie wielkości
Weryfikacja: przygotowanie; sprawozdania; kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08
Efekt U02
stosuje w pracy w laboratorium fizykochemicznym zasady „dobrej praktyki laboratoryjnej”, zwracając uwagę na organizację pracy i przestrzeganie zasad BHP
Weryfikacja: przygotowanie; sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18 , K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U11
Efekt U03
potrafi przygotować pełne, profesjonalne, pisemne sprawozdanie z eksperymentu, zawierające w szczególności również ilościową ocenę niepewności pomiarowych wyznaczanych wielkości
Weryfikacja: sprawozdania; kolokwia; sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03 , K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U04, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować samodzielnie lub wraz z jedną-dwoma osobami zarówno w laboratorium, jak i przygotowując sprawozdania z pomiarów
Weryfikacja: sprawozdania; sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K06, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06