Nazwa przedmiotu:
Laboratorium technologii specjalnych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Sławomir Jodzis
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 75h, w tym: a) obecność na laboratorium– 75h, 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą, własne poszukiwania literaturowe – 15h, 3. opracowanie wyników – 15h, 4. przygotowanie sprawozdań – 10h. Razem nakład pracy studenta: 75h + 15h + 15h + 10h = 115h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na laboratorium – 75h Razem: 75h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratorium – 60h, 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą, własne poszukiwania literaturowe – 15h Razem: 75h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium75h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami technologicznymi i badawczymi, występującymi w obszarze katalizy homo- i heterogennej, procesów plazmowych i plazmowo-katalitycznych oraz na gruncie ceramiki. Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę na temat metod wytwarzania i charakteryzowania katalizatorów i nośników układów katalitycznych, • mieć pogłębioną wiedzę na temat pomiarów aktywności katalitycznej katalizatorów, • mieć pogłębioną wiedzę na temat procesów elektroplazmowych i rodzajów wyładowań stosowanych w technologii chemicznej, zwłaszcza wyładowań stabilizowanych barierą dielektryczną, • mieć pogłębioną wiedzę na temat procesów chemicznych zachodzących w warunkach nierównowagowych, uzyskiwanych w procesach wymuszonych przez wyładowania elektryczne • potrafić dokonać krytycznej oceny przydatności różnorodnych układów wyładowczych do prowadzenia wymuszonych procesów chemicznych, • mieć pogłębioną wiedzę na temat metod wytwarzania, formowania i badania mas ceramicznych, • mieć ogólną wiedzę na temat wytwarzania materiałów kompozytowych, • mieć ogólną wiedzę na temat wytwarzania i formowania ceramicznych materiałów fotoutwardzalnych • potrafić pozyskiwać (ze źródeł literaturowych i internetowych) dane potrzebne do samodzielnego zapoznania się ze wskazanymi zagadnieniami.
Treści kształcenia:
Przedmiot obejmuje trzy bloki tematyczne: katalityczny, plazmowy oraz ceramiczny. Studenci zapoznają się z typowymi dla każdego obszaru tematycznego zagadnieniami badawczymi, mają możliwość samodzielnego wykonywania prac preparatywnych, konstrukcyjnych i prowadzenia pomiarów. Czynnie uczestniczą w pracach zespołów badawczych. Plan przedmiotu: 1. Blok katalityczny Wymiar 45h 1.1. Metody badania procesów katalitycznych homo- i heterofazawych. 1.2. Metody wytwarzania katalizatorów i modyfikacji ich właściwości (katalizatory nośnikowe i beznośnikowe, strącane, współstrącone, impregnowane). 1.3. Metody wytwarzania nośników dla katalizatorów. 1.4. Metody charakteryzowania właściwości katalizatorów. 1.5. Pomiary właściwości kwasowych i zasadowych katalizatorów stałych metodą adsorpcji wskaźników Hammetta 1.6. Badania FTIR cząsteczek sond o właściwościach zasadowych i kwasowych; prowadzenie reakcji testowych, których przebieg wymaga obecności centrów kwasowych lub zasadowych o określonej mocy. 2. Blok plazmowy Wymiar 15h 2.1. Metody wytwarzania plazmy niskotemperaturowej. Wyładowania barierowe i ślizgowe. 2.2. Zastosowanie wyładowań elektrycznych do prowadzenia wymuszonych procesów chemicznych (wytwarzanie ozonu, rozkład lotnych związków organicznych, przetwarzanie metanu do wyższych węglowodorów) . 2.3. Modyfikacja właściwości powierzchni. Wytwarzanie powłok ochronnych i bakteriobójczych. 3. Blok ceramiczny Wymiar 15h 3.1. Metody wytwarzania i badania mas ceramicznych. 3.2. Nowoczesne metody formowania wyrobów ceramicznych (tape casting, slip casting, gelcasting). 3.3. Wytwarzanie materiałów ceramicznych z wykorzystaniem monomerów fotoutwardzalnych. 3.4. Wytwarzanie materiałów kompozytowych.
Metody oceny:
na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań
Egzamin:
nie
Literatura:
1. B. Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN Warszawa 1998 2. J. Ościk, Adsorpcja, PWN Warszawa 1979 3. Chemia plazmy niskotemperaturowej,pr. zbiorowa, WNT Warszawa 1983 4. A. Michalski, Fizykochemiczne podstawy otrzymywania powłok z fazy gazowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000 5. A. Kordus, Plazma. Właściwości i zastosowania w technice, WNT Warszawa 1985 6. K. Schmidt-Szałowski, M. Szafran, E. Bobryk, J. Sentek , Technologia Chemiczna. Przemysł nieorganiczny, PWN Warszawa 2013
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna podstawowe techniki wytwarzania i charakteryzowania układów katalitycznych oraz typowe metody wytwarzania wyrobów ceramicznych
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W02
zna podstawowe sposoby wytwarzania wyładowań elektrycznych wykorzystywanych w technologii chemicznej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi dokonać krytycznej oceny przydatności różnorodnych technik badawczych do charakteryzowania katalizatorów, potrafi wskazać właściwy układ wyładowczy do prowadzenia wymuszonych procesów chemicznych
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T2A_U12
Efekt U02
potrafi analizować, interpretować i krytycznie ocenić na tle informacji literaturowych uzyskane przez siebie wyniki
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16
Efekt U03
potrafi pozyskiwać (ze źródeł literaturowych i internetowych) dane potrzebne do samodzielnego rozwiązania postawionego mu problemu
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować w zespole ze świadomością odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K05, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06