- Nazwa przedmiotu:
- ELEMENTY PROJEKTOWANIA
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt75h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni.
- Treści kształcenia:
- Treści kształcenia
Wykłady /15 godz./:
1. „Warszawska szkoła architektury – historia czy wartość”/Wydział 1915-2010, idee i ludzie „szkoły”, trwałość szkoły, miejsce projektowania w procesie dydaktyki/.
2. „Przestrzeń, miejsce i „nie-miejsce”- współczesna teoria” /relacja architektury do otoczenia, definicje przestrzeni i miejsca /Tuan/, „płynność” /Baumann/, projektowanie w kontekście/
3. „Początki architektury – zaznaczanie i ograniczanie przestrzeni” /archetypy architektury, zaznaczenie miejsca, wygrodzenie i ograniczanie miejsca jako początek architektury, formy wygrodzenia, negatyw i pozytyw przestrzeni architektonicznej/
4. „Alfabet tworzenia architektury: elementy komponowania” /tradycyjne i współczesne widzenie komponowania, trwałość i zmienność elementów składowych, cechy kompozycji, kanony i porządki, teoria Żurawskiego o budowie formy architektonicznej/
5. „Miary architektury” /skala, wymiary, proporcje, Modulor Corbusiera, świadome złudzenia, relacje do człowieka, współczesne gubienie skali, płynność miar/
6. „Nowe geometrie jako baza tworzenia najnowszej architektury” /geometria euklidesowa w architekturze, nowe geometrie nie-euklidesowe, nowe narzędzia geometrii, relacje geometrii do formy architektonicznej/
7. „Tworzywo konstruowania i budowania” /materia architektury, rola materiału, refleksje Zumthora, materiał w konstruowaniu, stylistyka H.T. jako integracja konstrukcji i formy, nowe technologie i ich warsztat/
8. „Kolor w architekturze” /definicje koloru i barwy, kolor w architekturze, kolor i barwa tworzywa architektury, znaczenie koloru, zmienność i moda koloru/.
9. „Światło” /oświetlenie i światło, oświetlenie naturalne i sztuczne, słońce w architekturze wg. Twarowskiego, źródła światła sztucznego, malowanie światłem, nowe technologie światła/.
10. „Zapis tworzenia architektury I – faza idei” /fazy projektu, zapis wizji, idei, tradycyjne techniki zapisu, zapisy Mistrzów /Corbusier, Ando, Botta, Jahn/, integracja zapisu tradycyjnego odręcznego z komputerowym/.
11. „Zapis tworzenia architektury II – faza przekazu graficznego projektu” /zapisy normatywne projektu, prezentacje promocyjne, grafika wizualizacji, komponowanie prezentacji/
12. „Rola znaczenia w architekturze” /pojęcia znaczenia, symbolu i znaku, znaczenie jako element tworzenia, przykłady: sacrum i dom, znaczenie poprzez formę, symbol i znak, trwałość i zmienność znaczenia/.
13. „Projektowanie jako wielodyscyplinarna integracja” /złożoność architektury jako procesu tworzenia i jako produktu twórczego, przymus integracji i sprawność jej realizacji, cechy integracji, równoległość i równoczesność w tworzeniu, techniki pracy umysłowej i twórczej, finalna integracja:”dzieło”/.
Ćwiczenia projektowe /75 godz./
Praktyczny sprawdzian w 4-ch sekwencjach odpowiadających elementom kształtowania przestrzeni:
1. „Miejsce, nie-miejsce” : analiza poprzez wizję lokalną istniejącej przestrzeni: naturalnej lub zabudowanej, zanotowanie jej, syntetyczny zapis poprzez wydobycie cech, finalnie aż do interwencji architektonicznej podkreślającej te cechy i zamieniającej przestrzeń w „miejsce” lub „nie-miejsce” zależnie od wyboru sytuacji.
2. „Kompozycja”: na tle realnej przestrzeni próba kompozycji w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast.
3. „Materiał”: na tle realnej przestrzeni, zakomponowana przestrzennie struktura z realnego materiału – wybranego lub wskazanego - budowlanego: drewno, szkło, stal, beton, kamień, ceramika, tworzywa sztuczne, z wydobyciem cech tych materiałów.
4. „Integracja”: na tle poznanej realnej przestrzeni zakomponowana, z zastosowaniem konkretnych materiałów i prostej konstrukcji struktura architektoniczna z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej np. informacyjnej lub symbolicznej. Ćwiczenie ma pokazać konieczność świadomej, kontrolowanej integracji elementów składowych, poznanych w poprzednich ćwiczeniach.
- Metody oceny:
- test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów
prezentacje ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987
M.Leśniakowska Co to jest architektura Warszawa 1996
S.E. Rasmussen Odczuwanie architektury Warszawa 1999
B.Szmidt Ład przestrzeni Warszawa 1999
W.Tatarkiewicz Dzieje sześciu pojęć Warszawa 1988
Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987
P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010
P.Zumthor Atmospheres Basel Boston Berlin 2006
Literatura uzupełniająca:
B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999
A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010
Z.Herbert Barbarzyńca w ogrodzie Wrocław 1995
Z.Kamiński Dzieje życia – w pogoni za sztuką Warszawa 1975
K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004
Ch.Norberg-Schulz Znaczenie w architekturze Zachodu Warszawa 1999
M.Tulli Sny i kamienie Warszawa 1999
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się