Nazwa przedmiotu:
ELEMENTY PROJEKTOWANIA
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
8
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt75h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni.
Treści kształcenia:
Treści kształcenia Wykłady /15 godz./: 1. „Warszawska szkoła architektury – historia czy wartość”/Wydział 1915-2010, idee i ludzie „szkoły”, trwałość szkoły, miejsce projektowania w procesie dydaktyki/. 2. „Przestrzeń, miejsce i „nie-miejsce”- współczesna teoria” /relacja architektury do otoczenia, definicje przestrzeni i miejsca /Tuan/, „płynność” /Baumann/, projektowanie w kontekście/ 3. „Początki architektury – zaznaczanie i ograniczanie przestrzeni” /archetypy architektury, zaznaczenie miejsca, wygrodzenie i ograniczanie miejsca jako początek architektury, formy wygrodzenia, negatyw i pozytyw przestrzeni architektonicznej/ 4. „Alfabet tworzenia architektury: elementy komponowania” /tradycyjne i współczesne widzenie komponowania, trwałość i zmienność elementów składowych, cechy kompozycji, kanony i porządki, teoria Żurawskiego o budowie formy architektonicznej/ 5. „Miary architektury” /skala, wymiary, proporcje, Modulor Corbusiera, świadome złudzenia, relacje do człowieka, współczesne gubienie skali, płynność miar/ 6. „Nowe geometrie jako baza tworzenia najnowszej architektury” /geometria euklidesowa w architekturze, nowe geometrie nie-euklidesowe, nowe narzędzia geometrii, relacje geometrii do formy architektonicznej/ 7. „Tworzywo konstruowania i budowania” /materia architektury, rola materiału, refleksje Zumthora, materiał w konstruowaniu, stylistyka H.T. jako integracja konstrukcji i formy, nowe technologie i ich warsztat/ 8. „Kolor w architekturze” /definicje koloru i barwy, kolor w architekturze, kolor i barwa tworzywa architektury, znaczenie koloru, zmienność i moda koloru/. 9. „Światło” /oświetlenie i światło, oświetlenie naturalne i sztuczne, słońce w architekturze wg. Twarowskiego, źródła światła sztucznego, malowanie światłem, nowe technologie światła/. 10. „Zapis tworzenia architektury I – faza idei” /fazy projektu, zapis wizji, idei, tradycyjne techniki zapisu, zapisy Mistrzów /Corbusier, Ando, Botta, Jahn/, integracja zapisu tradycyjnego odręcznego z komputerowym/. 11. „Zapis tworzenia architektury II – faza przekazu graficznego projektu” /zapisy normatywne projektu, prezentacje promocyjne, grafika wizualizacji, komponowanie prezentacji/ 12. „Rola znaczenia w architekturze” /pojęcia znaczenia, symbolu i znaku, znaczenie jako element tworzenia, przykłady: sacrum i dom, znaczenie poprzez formę, symbol i znak, trwałość i zmienność znaczenia/. 13. „Projektowanie jako wielodyscyplinarna integracja” /złożoność architektury jako procesu tworzenia i jako produktu twórczego, przymus integracji i sprawność jej realizacji, cechy integracji, równoległość i równoczesność w tworzeniu, techniki pracy umysłowej i twórczej, finalna integracja:”dzieło”/. Ćwiczenia projektowe /75 godz./ Praktyczny sprawdzian w 4-ch sekwencjach odpowiadających elementom kształtowania przestrzeni: 1. „Miejsce, nie-miejsce” : analiza poprzez wizję lokalną istniejącej przestrzeni: naturalnej lub zabudowanej, zanotowanie jej, syntetyczny zapis poprzez wydobycie cech, finalnie aż do interwencji architektonicznej podkreślającej te cechy i zamieniającej przestrzeń w „miejsce” lub „nie-miejsce” zależnie od wyboru sytuacji. 2. „Kompozycja”: na tle realnej przestrzeni próba kompozycji w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast. 3. „Materiał”: na tle realnej przestrzeni, zakomponowana przestrzennie struktura z realnego materiału – wybranego lub wskazanego - budowlanego: drewno, szkło, stal, beton, kamień, ceramika, tworzywa sztuczne, z wydobyciem cech tych materiałów. 4. „Integracja”: na tle poznanej realnej przestrzeni zakomponowana, z zastosowaniem konkretnych materiałów i prostej konstrukcji struktura architektoniczna z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej np. informacyjnej lub symbolicznej. Ćwiczenie ma pokazać konieczność świadomej, kontrolowanej integracji elementów składowych, poznanych w poprzednich ćwiczeniach.
Metody oceny:
test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów prezentacje ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987 M.Leśniakowska Co to jest architektura Warszawa 1996 S.E. Rasmussen Odczuwanie architektury Warszawa 1999 B.Szmidt Ład przestrzeni Warszawa 1999 W.Tatarkiewicz Dzieje sześciu pojęć Warszawa 1988 Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987 P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010 P.Zumthor Atmospheres Basel Boston Berlin 2006 Literatura uzupełniająca: B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999 A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010 Z.Herbert Barbarzyńca w ogrodzie Wrocław 1995 Z.Kamiński Dzieje życia – w pogoni za sztuką Warszawa 1975 K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004 Ch.Norberg-Schulz Znaczenie w architekturze Zachodu Warszawa 1999 M.Tulli Sny i kamienie Warszawa 1999
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się